Connect with us
Hirdetés

technokrata

Haditechnika a McLarennél: az ablaktörlő a múlté

Garázs

Haditechnika a McLarennél: az ablaktörlő a múlté

Lecserélheti az évszázados találmányt a McLaren.

Az ablaktörlő, mint csodás találmány immáron több mint egy évszázada kötelező része az autónak, hiszen nélküle esőben, hóban lehetetlen volna biztonságosan közlekedni. Azonban 110 évvel azután, hogy az első ilyen szerkezet bemutatkozott, úgy tűnik, az egyszerű és jóformán születése óta változatlan elven működő szerkezet a múlttal válik eggyé.

Mary Andersen 1903-ban ötölte ki a relatíve egyszerű elven működő, ám nélkülözhetetlen ablaktörlőt, a rossz időben való biztonságos közlekedés egyik bástyáját. Mindezt a McLaren teljes egészében újragondolta, s más megoldással tartanák tisztán a britek saját sportautóik szélvédőjét, kiirtva az ablaktörlőt.

Ahogy a szuperautókhoz a McLaren szinte minden megoldásban csúcstechnikát használ, úgy ezúttal is a legkorszerűbb ötlethez nyúltak, s ezúttal a repülőgépek, pontosabban a vadászrepülők által használt elvet próbálják átültetni a négy kerékre. Hogy miről van szó? A vadászgépek szélvédőjét egy magas frekvenciájú hang (ultrahang) tisztítja rossz időben, nagyjából olyan módon, ahogy a fogorvos a páciensek fogkövét távolítja el.

a_mclaren_p1_3_medium

Az új megoldás a jelenleg futó modelleken, így a P1 vagy az általunk is tesztre fogott MP4-12Cesetében még nem lesz elérhető, azonban a 2015-ben debütáló új szuperautónál már mindenképpen ezt szeretné használni a McLaren.

Egy olyan jövőbe mutató rendszer fejlesztése zajlik tehát, amely a P13-ban mutatkozik be. A részletekről persze titkolózik a gyártó, de a megoldás alapelvét pedig Frank Stephenson főtervező árulta el a minap.

„Nem egyszerű a működési elvet kideríteni, ugyanis haditechnikáról van szó. Megkérdeztem, miért nincsenek ablaktörlők a repülőgépeken, amikor nagyon alacsonyan szállnak a landoláskor. Azt mondták, hogy ez nem egy speciális bevonat, hanem egy magas frekvenciás elektromos rendszer, amely sosem hibásodik meg és folyamatosan aktív. Semmi sem tapad a szélvédőre” – mondta Stephenson. Mindehhez a mérnökök szerint mintegy 30 kHz szükséges, s az ultrahangot generáló egységet elég az ablak egyik sarkába építeni.

Lássuk be, a megoldás számos előnnyel jár: amellett, hogy esztétikusabb a végeredmény, alacsonyabb tömegről, jobb aerodinamikáról és kisebb szélzajról van szó.

Forrás: AutóPult



Szólj hozzá!

További Garázs

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés