Connect with us

technokrata

Télen is nyári áron az autópálya

Garázs

Télen is nyári áron az autópálya

2011. január elsejével az ötödik éve változatlan úthasználati díjak átlagosan 8,7 százalékkal emelkednek.

Az autópálya-matricák díjemelésének elsődleges oka az euró/forint árfolyam változása. Az uniós szabályozás a matricák árait a közösségi valutában határozza meg, a változással ehhez igazodnak a forintban megszabott árak. Az árfolyamok alakulása miatt jelenleg is gyakorlatilag a 2006. január 1-jén megállapított díjak érvényesek. Időközben egyedül 2007-ben történt 1 százalékon belüli módosítás a bruttó értékben az ÁFA változása miatt.

A díjstruktúra egyetlen lényegi változása, hogy a D1 (személygépkocsi) 4 napos matrica szezonon kívüli kedvezményes ára megszűnik, egységesen 1650 forint lesz. Ez szezonon kívül 23,9, a nyári árhoz képest 7,8 százalékos díjemelést jelent. A személyautók téli díjkedvezményének megszüntetését az indokolja, hogy a téli és nyári forgalom mértéke kiegyenlítettebbé vált, és a téli üzemeltetés jórészt forgalomtól független költségei (hóeltakarítás, síkosságmentesítés) magasabbak, mint a nyári üzemeltetésé. Az éves matrica D1 kategóriában ezentúl 40 ezer (+7,5%), a havi 4500 (+7,1%), a heti 2750 (+7,8%) forintba kerül.

A díjváltozás felszámolja a szakmailag indokolatlan aránytalanságot a tehergépjárművek (D2-D3) havi (13 és 19 ezer Ft) és heti (7750 és 11 750 Ft) matricáinak áraiban. (Az előzetes becslés szerint e korrekció 2011-ben mindössze 15 millió forintos hatással jár.)

A 15 napon belül befizetett pótdíjak esetén az újra alkalmazott ötszörös szorzóval díjkategóriánként 2,1-10,1 százalékos csökkenés, míg 15 napon túli befizetésnél az eredeti 25-szörös szorzóval 7,8-17,4 százalékos növekedés következik be. A rendszer a differenciált változtatással a kiszabott pótdíjak mielőbbi befizetésére ösztönöz.

A 2011-re becsülhető nettó díj- és pótdíjbevétel mintegy 47,3 milliárd forint lehet. Ez az érték a várható idei bevételt mintegy 4 milliárd forinttal, 11 százalékkal haladja meg. Az Útpénztárba befolyó összegeket a szaktárca az országos közúthálózat működtetésére, karbantartására, az útállapotok megőrzésére fordítja.



Szólj hozzá!

További Garázs

Hirdetés

Népszerű

Technokrata a Facebookon

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki Magazin