Connect with us

Hirdetés

technokrata

Hátra az agyarakkal

Garázs

Hátra az agyarakkal

Honda CBF 1000F ABS
Superbike erőforrás egy kikapcsolódásra szánt félidomosban.

A CBF fejlesztő gárdája ezúttal a sportos karaktert és a kompaktabb építésmódot kívánta kihangsúlyozni a “legendásan sokoldalú” egyliteres géposztály megújításakor. Általános kritérium volt a könnyű kezelhetőség fokozása, illetve az alsó-és közepes fordulatszám-tartományban rendelkezésre álló nyomaték megtartása, amit a “Just Fit” elv mentén tervezett CBF modellek erősségének tartanak. Ennek korábbi eredménye volt a 2006-ban debütált CBF1000. Az erőforrás akkor is és most is a már meglévő CBR 1000RR blokkja volt, amit a túrázásra szánt vázba építettek némi változtatások után.

Megzabolázott CBR 1000RR

Kölyökkoromban nem értettem, miért tesznek a lovak szájába zablát. Sajnáltam is őket, mert csak a szenvedést láttam rajtuk, és egy embertelen gesztusnak véltem szegény állatok igába fogását. Aztán később beláttam, hogy az ember feletti erő uralásához elengedhetetlen a zabla. Kétkerekű ménesek esetén meg pláne! A kérdés csak az, hogy most a ló vagy a lovas szájába tegyük azt? A gyakorlat azt mutatja, hogy a gyár az egyiket regulázza, a közlekedés-rendészet pedig a másikat. Úgy tűnik, a Hondánál szeretik a lovakat, de kemény kézzel bánnak velük.

A CBF mindig is CBR-alapokra épült…

Hát, ezzel a kis analógiával kívántam felvezetni a CBR 1000RR blokkjával történteket, ugyanis ez esetben is egy emberfeletti erőt/teljesítményt kellett más jellegű szolgálatra bírni, merthogy a CBF felhasználási sajátosságai nagyban eltérnek a 180 lóerős Fireblade-étől. A tesztmotor esetében az erőforrás-módosítás a sűrítési viszony megváltoztatását jelentette. Ennek köszönhetően változott a forgatónyomaték, és jobb lett a hatásfok. A CBF 1000 továbbra is egy vérbő paripa, csak a könnyebb kezelhetőségre fektették a hangsúlyt. A gyors gázreakciók és a takarékosság pedig a már jól ismert és bevált PGM-F1 befecskendező-rendszer megléte miatt garantált.

A kezessége és a villanymotorokra jellemző, lineáris teljesítmény-leadása miatt a CBF 1000 melegen ajánlott azoknak, akik a közepes hengerűrtartalomról szeretnének feljebb lépni, sőt a hivatalos célcsoportba a visszatérők és a középhaladók is beletartoznak. A húzóereje abban leledzik, hogy a magányos száguldozók és a nagy kofferrel utazók is kedvüket lelhetik majd benne.

A sportcipő…

Az előző modell adatait böngészve arra lettem figyelmes, hogy nem sok dolog változott, de amit lecseréltek vagy átszabtak, az leginkább a látható részeken található. Megtartották az alumínium-öntvény Mono-backbone vázat, az első-hátsó futóművet, annak felfüggesztését és a fékrendszert némileg finomítva. A jelenlegi modell hosszabb és magasabb, mint a 2006-os kiadás, valamint 5 cm-el keskenyebb és ugyanennyivel nagyobb a szabad magassága. Az előd 220 kg-os száraztömege pedig huszonöt kilóval gyarapodott.

modell Honda CBF 1000F ABS
motor

S4/16 dupla vezérműtengelyes
négyütemű, folyadékhűtéses

hengerűrtartalom   998 ccm
teljesítmény 108 LE / 9000
nyomaték 96 Nm / 6500
váltó 6 fokozatú
h-sz-m-tt 2210-780-1220-1495 mm
ülésmagasság 795 mm (állítható: 15 mm)
szabadmagasság 135 mm
üzemanyagtartály  20 l
fordulókör 2,9 m
fogyasztás 5,43 l/100 km
száraztömeg 245 kg
akciós ára 2 698 000 Ft

A teljesítménynövekedés (98 LE-ről 108-ra) szerény 10 lóereje nem számottevő változás, de mindenképp érezhető, hiszen eléréséhez 9000-es percenkénti fordulaton kell túráztatnunk a motort (ez korábban 8000-es fordulatnál mutatkozott). Nyomatéka csupán 1 Nm-el nagyobb, és ezt az erőátviteli rendszer nagyvonalúan már 6500-as fordulaton a rendelkezésünkre is bocsátja.

Motorkarakterisztikája túrázós maradt, viszont teljes egészében megújult idomzata minden ponton a sportosságot hivatott sugározni. Ez utóbbi tulajdonságát sokszor említi a gyári sajtóanyag is, hiszen a fej- és farokidom, a lámpák, a műszerfal, a négyazegyben kipufogó és a rugózás csillapítása is ennek jegyében került kialakításra. Az 1495 mm-es tengelytávval is a városi cikázásokat és a könnyű irányíthatóságot kívánták megtartani. A leghivalkodóbb elemei a motornak a CBR 600RR-től örökölt hunyorgó szemek és a tank sziluettje, amivel a premier alatt futó VFR 1200F formavilágát követi.

… és a túrabakancs

Ami nem változott, az állítható lett kimondottan azért, hogy az ingázásra használt kétkerekű a városban és a hosszabb túrákon is megállja a helyét. A sportos dizájnelemekhez rengeteg praktikus dolog kapcsolódik, amivel a személyre szabhatóságot és a sokoldalú felhasználhatóságot erősítették. Az első teleszkópok állíthatósága és a központi rugóstag 7 fokozatban kalibrálható előfeszítése mellett a plexi 120 mm-es tartományban állítható, az ülés pedig plusz-mínusz 15 mm-es hosszon variálható. A tesztet középállású plexi pozícióval kezdtem, de végül a legfelső állást választottam. Persze ez alkati kérdés, tudom, de ha a légellenállási együttható még így is a kategória átlagnak megfelelő marad, akkor a jobb szélvédelem melletti motorozás, azt gondolom, triviális döntés mindenki számára.

A túrázásnál hasznos extrák felszerelése kimondottan illik a motorhoz. Az idomzatba integrálható és külön tartókonzolon is rögzíthető túradobozok mellé fűthető kormánymarkolatokat és kartervédő szettet is igényelhetünk. Ezek elengedhetetlen kellékei a cirkálásoknak, csakúgy, mint a kombinált ABS.

Morcos tekintettel próbáljuk elűzni a morcos időt

A kétszemélyes használat során és az esős napokban mutatkozott meg igazán a gépsárkány szelídsége. Csekélynek mondható fogyasztásnövekedés és továbbra is kanyarba simuló dönthetőség volt érezhető a pozícióját kényelmesnek valló, 55 kg-os utassal a kakasülőn. Fürgeségével és kiváló irányíthatóságával tényleg elfeledteti az ezres hengerűrtartalmat. A stabilitását és a fékhatását pedig a teszthét során zajló esőzések és viharos széllökések több alkalommal is próbára tették. Vegyes használat melletti átlagfogyasztása 5 liter alatt volt.

Kompaktabb és sportosabb lett a 2010-es naked all-rounder

Csalódásra csak annak kell számítania, aki a CBR 1000RR-nél megszokott agresszív kerekezést kívánja előcsalni a nem éppen erre szánt kezes bárányból. Számomra a motor gyenge pontja a 4in1 kipufogó volt, ami esztétikailag és a hang szempontjából is rontja az összhatást az elődhöz képest. Szintén meglepő volt a 160-as hátsó gumiméret. Döntögetésnél abszolút előnyös, de kissé degradáló a géposztályban elvárthoz képest, hiszen a 900-as Hornet is nagyobbat visel. Dobozok nélkül nincs használható tárolóhely az ülés alatt, viszont az új műszeregység valóban látványos és informatív fejlesztés a motoron.
Összességében a blokk nagyon passzol a vázhoz és a stílushoz, amit ez a moci képvisel. A formai változások pedig szükségesek voltak, bár kissé uniformizálták (vagy csak palettába simulónak tervezték) az egyébként nem dizájnért vásárolt márkát…

És a szomszéd nője?

Erős mezőnyt jelentenek a népszerű japán félidomosok. A legerősebb és legdrágább riválisnak a 150 lóerős FZ1 Fazer ABS (3 728 000 Ft) bizonyul. Ezt követi az idén bemutatkozó Z1000-es, amelynek teljesítménye 138 LE, és ABS-szel szerelt változata 3 190 000 forintba kerül. A Suzuki háza táján jelen pillanatban nincs egyliteres naked, amit ide sorolhatunk, de ha lenne, az biztos, hogy SV 1000-es közeli teljesítményt produkálna és ABS-szel is 3 milla alatt lehetne hozzájutni. Az új CBF 1000F kedvező vételára, gazdag felszereltsége és simulékonysága miatt valóban ideális társa lehet a már említett célcsoportnak, de formai és teljesítménybeli sajátosságainak színtelensége (sterilitása) miatt sanszos a más nyeregre kacsintgatás. Relatív, hogy mennyi idő alatt nőjük túl az ilyen kaliberű motorokat, de addig is garantált az élvezetes és biztonságos jövés-menés…



Szólj hozzá!

További Garázs

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

LG

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés