Connect with us

technokrata

Kukoricázik – Peugeot 308 Bioflex

Garázs

Kukoricázik – Peugeot 308 Bioflex

Mint a francia pezsgő: tiszta és erős a gallok első alkoholos autója.

A Peugeot, mint a környezettudatosság elkötelezett híve, idén januártól Magyarországon is elérhetővé tette a bioetanolra optimalizált erőforrású kompaktját. Két dolog ihlette az európai fejlesztést és piacra dobást. Az egyik a Brazíliában népszerű 206-os, 207-es és 307-es modellek sikere volt (több mint 10 ezer darab kelt el belőlük), ahol a 100%-os alkohollal működő szeszkazánok a kényelem, a megbízhatóság és a gazdaságosság ikonjaivá váltak. A másik pedig az uniós trend és a növekvő igény a fosszilis energiahordozóktól való függőség csökkentésére. A 308 Bioflex világviszonylatban nem számít élvonalbeli újdonságnak, viszont a francia földön zajló látens kompetitív viszonyok tudatában elismerésre méltó, hogy megelőzte honfitársait. A Citroën C4 Bioflexre még várni kell, de a Renault portfóliójában sem szerepel még etanolos szériaautó.

Mások hogy állnak ezzel?

A gyártást és a potenciális piacot minden bizonnyal leginkább a mezőgazdasági viszonyok határozzák meg. Ennek megfelelően Dél-Amerika az első (itt a már említett Peugeot modellek nagyon sikeresek). Ezután következik Észak-Amerika, ahol jelen pillanatban más alternatívák kutatásával és fejlesztésével foglalatoskodnak (hibridek, üzemanyagcella, stb.), mégis a mezőgazdasági termelési kapacitásuk és környezetvédelmi politikájuk miatt jelentős szeletet sajátítottak ki az etanolbizniszből. A vén kontinens, ha nem lehet első felhasználási mutatókban, majd kimutatja a foga fehérjét a gyártás-fejlesztés terén. A trend-diktátor végül az unió lett.

Az Alkoholista Autók Piacán jelen pillanatban a legszélesebb modelpalettával a Volvo rendelkezik. Etanolra hangolt aggregátjait már öt kategóriában futtatja: C30, S40, V50, V70 és S80 modellek esetében kapható Flexifuel változat. A következő „nagyon zöld” márka a sorban a Ford. Náluk négy modell esetében kérhető a gyárilag módosított üzemanyag-rendszerű autó (Mondeo, Galaxy, Focus, C-Max).

Köztudott, hogy a germánok sem maradnának ki a buliból, ha piáról van szó. Ezért a Volkswagen-csoport három motorral, az Audi az A3-mal és A4-gyel képviselteti magát a környezetvédő fronton, valamint az Opel is ringbe száll. A Saab mindent egy lapra tett fel a 9-3X Biopowerrel, hiszen ez az egyetlen etanolos autójuk, melynek mindennapos használatát a magas vételár miatt csak egy nagyon szűk réteg engedheti meg magának. Ezt a deficitet kívánja kompenzálni a szintén etanolos Scania buszokkal a svéd márka.

Érdekes, hogy a luxus szegmensben nincs nagy tolongás e téren, ennek ellenére a Bentley a 2009-es genfi kiállításra összehozott egy példát statuáló modellt. Hasonló érdektelenséget mutatnak a japán gyárak is, viszont az ottani mezőgazdasági termelőkapacitás szűkössége miatt abszolút elfogadható ez a passzivitás. A meghatározó európai igények viszont előbb-utóbb őket is tettekre késztetik majd…

Jó a hozott anyag

Az elődből a 6,5 éves életút alatt több mint 3 milliót adtak el. Ezt a kiváló statisztikát nem volt érdemes nagyon megbolygatni, mégis bátor ecsetvonásokkal jelölték ki a frissítés vonalait. Így kapott a 308-as egy meredekebb farrészt, masszívabb C-oszlopot és egy megosztó, lejtős motorháztetőt, furcsa orral. Ezek tudatosan kialakított pözsós megkülönböztető jegyek voltak a már ismert 207-nél és 407-nél. Az egyenköntös alatt viszont nem a megszokott francia oroszlánszív dobogott, hanem egy high-tech német motor, amit a PSA a BMW-vel közösen fejlesztett. Ez sokat dobott a márka ázsióján.

Módosított részletek

A minőségi változáson átesett 308-as és a bioflex program 2007-es indulása könnyen sejthetővé tette a további eseményeket. Néhány apró változtatás mellett a motor képessé vált az etanol elégetésére, és ezáltal több legyet ütöttek egy csapásra. A kényelme és formavilága miatt vonzó kompakt a legfontosabb normatíváknak és trendeknek megfelelve beléptette a márkát a zöldek klubjába.

Módosult az anyagminőség a tüzelőanyag-ellátó rendszer egyes elemeinél, mint például: üzemanyagszűrő és szivattyú. Változott a befecskendező szelep, a szelepülékek, a pillangószelep és a motorvezérlő elektronika működése a normál benzines üzemhez képest. A gyári recept „hozzávalók” listáján a megváltozott keverékképzési viszonyokhoz alkalmazkodó szoftver és az alacsonyabb gördülési ellenállású gumiabroncsok szerepeltek még.

Csak a pénztárcán érezhető a különbség

A Bioflex modellek csak Prémium felszereltséggel kaphatók, és csakis megrendelés alapján készülnek Sochaux-ban. Az utastér tágas, világos. A műszeregység szinte már ékszerhatást kelt a krómgyűrűkkel szegélyezett óráknak köszönhetően. Az anyagminőség nem a filléres tömegautókat juttatja eszünkbe, sőt! A sebességfüggő szervokomány magas komfortérzetet kölcsönöz az autónak, viszont a váltó áttételezése a bioetanol miatt jócskán megvicceli a tapasztalt vezetőket is. Benzinhasználat mellett semmi gond, de E85-tel sokszor lefulladt a motor. A mindennapi használat során ezt a furcsaságot ki lehet küszöbölni bő gázzal és alacsonyabb sebességi fokozattal, de a gyári váltómódosítás elmaradása egy kicsit illúzióromboló. A futómű franciásan hangtalan, lágy és kellemes. Állítólag a Michelin Energy Saver gumikkal 100 kilométerenként 0,2 liter üzemanyagot spórolhatunk.

Szívómotorról lévén szó az erőtöbblet nem feltétlen járulékos haszna az etanol használatnak, de a kilométerre vetített üzemelési költségeket figyelembe véve már megfontolandó alternatíva. A teszt során kizárólag fővárosi forgalomban, bioetanollal majdnem 12 litert evett a verda. Normál 95-ös benzinből is megközelítette a 10 litert. Vegyes tankolással nem teszteltük, de figyelembe véve az öreges vezetési stílust, az egyhatos motortól kevesebbet vártunk. A közel 100 forintos üzemanyagár-különbség mellett hozzávetőlegesen 500 forintot spórolhatunk meg 100 kilométeren (242 forintos etanollal és 332 forintos benzinárral számolva). Egy tele tank esetén majdnem 6000 forintot spórolhatunk, ha a kék pisztolyt választjuk.

Az 1.6 VTi motorral szerelt 308-cal összehasonlítva a tesztautót, komoly dilemmát okoz a döntés. A Peugeot aktuális árlistáján a Bioflex ára 5 262 000 forint. Ezzel szemben az erősebb (120 lovas) és korszerűbb 1.6 VTi csupán 5 049 000 forintba kerül. A 213 ezer forintos árkülönbséget kb 40 tankolás után visszanyerjük, de ahhoz, hogy ezt valaki bevállalja, ideológiai szinten erős elkötelezettje kell, hogy legyen az etanol-felhasználási mozgalomnak. Ha valaki szereti az oroszlán bajszát húzogatni, annak meg kell várnia a turbós erőforrás etanolra hangolását.

 

Peugeot 308 Bioflex
H/sz/m (mm) 4276/1815/1450
Tengelytáv (mm) 2608
Csomagtér (l) 368-1201
Saját tömeg (kg) 1307
Motor S4/16 benzin/etanol
Lökettérfogat (ccm) 1587
Teljesítmény LE/perc 110/113/5800
Nyomaték Nm/perc 147/153/4000
Váltó kézi/5
Végsebesség (km/h) 189/191
Gyorsulás 100-ra (s) 12,3/12
Átlagfogyasztás (l/100 km) 7 (benzin), 9,8 (etanol)
CO2-kibocsátás (g/km) 165/159
Alapár (Ft) 5 262 000

 



Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Technokrata a Facebookon

Kütyük

Galaxy Tab S7
galaxy a32

SmartPhone

Megérkezett a Samsung Galaxy A32 5G

2021. február 14. vasárnap
htc vive cosmos

Kütyük

HTC VIVE Fagyos Akciók

2021. február 4. csütörtök

Kütyük

Vicces és hasznos kütyük

2021. február 3. szerda
Hirdetés

Dotkom

Műszaki Magazin