Connect with us

technokrata

Nincs messze a dugódíj

Garázs

Nincs messze a dugódíj

39 milliárdért
Máshol már rég működik, hamarosan eldől, mikor vezetik be Budapesten.

Ismét az autósok zsebét terhelné meg a főváros azzal a közel 40 milliárd forintos állami beruházással, amennyibe a dugódíj néven elhíresült projekt infrastruktúrájának kiépítése kerülne. Mit kapunk cserébe?

A behajtási díj bevezetéséről akár már a következő önkormányzati döntéshozó ciklus határozhat. Az őszi választások közelsége miatt a jelenlegi tisztségviselők ezt nem vállalhatják fel, de szakmai anyagokkal, esettanulmányokkal segítséget nyújtanak a következő városvezetés számára ebben a kiemelten fontos, városkép-alakító lépésben.

Mint ismeretes, a dugódíj ötlete elvben már közel három éve terítéken van, ám mindezidáig nem sikerült a tervezetet konkrét valósággá konvertálni. Cél, hogy a főváros a 2020-ig tervbe vett uniós projektek stratégiáit megalapozza, valamint távlati elképzelést nyújtson a budapesti közlekedésre. Külföldi példák alapján a közgyűlés számtalan tanulmánytervet készíttetett, amelyek végre egy dologban egyetértenek: a 2012 után bevezetésre kerülő sarcnak egyértelműen a tisztább levegőjű, kisebb átmenő forgalmú és tehermentesebb belvárost kell szolgálnia.

Úgy tűnik, nem hiába hallatták hangjukat a zöldek: elmondhatjuk, hogy ebben a koncepcióban kiemelt hangsúlyt fektettek a környezetvédelemre is. Meglepő módon abban is konszenzus született, hogy a prioritás nem egy újabb, nyereségorientált adónem bevezetése az autósok terhére, hanem egy önfenntartó rendszert készülnek üzembe állítani, az így beszedett pénzt a közösségi közlekedés fejlesztésére, P+R parkolók kiépítésére, kerékpárutak és az ahhoz tartozó kiszolgáló infrastruktúrák telepítésére, valamint a jelenleg kissé elavult parkolási rendszer megreformálására fordítanák. Így valóban lehetne alternatívája a gépkocsival való közlekedésnek. A döntés kedvezhet még a robogóval, motorral, illetve kerékpárral a belvárosban közlekedőknek is, hiszen egy ilyen lépés az ő testi épségükre is hatványozottan hatással van.

A dugódíjhoz kapcsolódóan több megvalósíthatósági terv is született, a közgyűlés megvizsgálta a lehetséges egy- és többzónás kiépíthetőséget is. Szakértők szerint mind az M0-s körgyűrűn, mind a Hungária körúton, de akár a Nagykörúton is kialakítható egy-egy zónahatár. A zónahatárok természetesen kombinálhatóak vagy átjárhatóak lennének. Kétségtelen azonban, hogy a legtisztább megoldás a Hungária körúton belüli zóna kialakítása lenne, ezzel lehetne a legnagyobb mértékben csökkenteni az átmenő forgalmat (gondoljunk csak a teherautókra, áruszállítókra, illetve ezzel összefüggésben a légszennyezettségre is, ami nagymértékben csökkenne, különösen a belvárosi kerületekben. Az előzetes szimulációk 60-110 ezerre teszik a zónán kívül maradó autósok számát.

A rendszer életre hívása az előzetesen becsült tervek szerint közel 39 milliárd forintot tenne ki, ez azonban a befolyó díjakból két év alatt megtérülhetne. A javaslat értelmében a díj a mindenkori BKV-jegyárakkal volna arányos, de függhetne a gépkocsi környezetvédelmi besorolásától, esetlegesen a napszaktól is. Végleges döntés még nincs, civil szervezetek és környezetvédők bevonásával, valamint a kerületi önkormányzatokkal folytatott tárgyalásokkal zajlanak az egyeztetések, remélhetőleg egy élhetőbb jövőért.



Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Technokrata a Facebookon

Kütyük

Galaxy Tab S7
galaxy a32

SmartPhone

Megérkezett a Samsung Galaxy A32 5G

2021. február 14. vasárnap
htc vive cosmos

Kütyük

HTC VIVE Fagyos Akciók

2021. február 4. csütörtök

Kütyük

Vicces és hasznos kütyük

2021. február 3. szerda
Hirdetés

Dotkom

Műszaki Magazin