Connect with us

Hirdetés

technokrata

Csődöt jelentett az Aerion

aerion

E-gazdaság

Csődöt jelentett az Aerion

Csődöt jelentett az Aerion

A cég hangrobbanásmentes repülőgépek gyártásával foglalkozott

Csődöt jelentett a csendes járású szuperszonikus magángépek fejlesztésén dolgozó repülőgépgyártó, az Aerion Corporation.

A hivatalos közlemény szerint a cég nem tudott elég tőkét szerezni a működéséhez, pedig a munkájukat kezdetben a Boeing és a General Electric is támogatták.

Az AS2 szuperszonikus üzletigép-programja minden piaci, műszaki, szabályozási és fenntarthatósági követelménynek megfelelt, és az AS2-höz befutó 11,2 milliárd dollárnyi megrendetlés is a polgári repülés szuperszonikus szegmensének piaci létjogosultságát igazolta. Ugyanakkor a jelenlegi pénzügyi környezetben komoly nehézségekbe ütköztünk a soron következő, szükségszerűen nagy beruházások teljesítése során, amikre szükségünk lett volna az AS2 gyártásának véglegesítéséhez. A körülményekre való tekintettel az Aerion Corporation megteszi a szükséges lépéseket, figyelembe véve a jelenlegi piaci környezetet.”

– idézte a Verge a vállalat közleményét.

A hangnál gyorsabb repülőgépet építeni nem nehéz; amióta Chuck Yeager, a legendás tesztpilóta 1947 októberében egy kísérleti géppel legyorsulta a hangsebességet, számtalanszor meg tudtuk ismételni a mutatványt. A nehézséget az ilyenkor fellépő hangrobbanás leküzdése jelenti.

Ez a szuperszonikus polgári repülés egyik hátulütője: a gépek lakott területek fölé repülve pokollá teszi a helyiek életét, és ahogy azt a Concorde utasai is megtapasztalhatták, a hajtómű zaja az átlagosnál jobban beszűrődik az utastérbe. Az Aerion házon belül fejlesztett technológiája, a szabadalmaztatott hangrobbanásmentes cirkálás (boomless cruise) viszont biztosította volna, hogy a lakott területek fölé repülő gépek elnyeljék a hangrobbanást.

Hangrobbanást leküzdő repülőgépet építeni nemcsak tudományos és műszaki, hanem pénzügyi szempontból is nehéz; a Concorde-programot részben a magas fenntartási költségek miatt állították le.

A halk járású repülőgépek építése drága, és a fejlesztésükön a világ legjobb tervezőmérnökei dolgoznak. A NASA halk szuperszonikus gépét, az X–59-et fejlesztő Lockheed Martin 247,5 millió dolláros szerződést kötött a prototípus elkészítésére; a gépen a palmdale-i Skunk Works mérnökei mostanában végzik az utolsó simításokat.

A NASA megbízásából készülő X–95 a tervek szerint 2024-ben állhat rendszerbe. A sárkányszerkezet kialakítása a hangrobbanás tompítását szolgálja.Fotó: Lockheed Martin

A pénzügyi kockázatokkal az Aerion is tisztában volt. Tom Vice, a vállalat vezérigazgatójának tavaly januári becslése szerint négymilliárd dollárra lett volna szükségük a vállalatfejlesztéshez, azon az egymilliárdon felül, amit az AS2 repülőgép-hajtóművének fejlesztésére költöttek.

2020 áprilisában Ron DeSantis, Florida kormányzója jelentette be, hogy az Aerion a nevadai Renóból a floridai Melbourne-be helyezi át a főhadiszállását, és az Orlando Melbourne Nemzetközi Repülőtéren fognak gyárat építeni.

Látványterv az Aerion floridai gyáráról, amit az Orlando Melbourne Nemzetközi Repülőtéren építettek volna fel.Fotó: Aerion Corporation

Ekkor még úgy tűnt, hogy a projekt sínen van. Később a Bloomberg úgy értesült, hogy az Aerion a tőzsdére lépéssel is megpróbálkozott egy speciális célú akvizíciós társaságon (SPAC) keresztül, de az ilyen irányú tárgyalásaik végül nem vezettek eredményre.

Az Aerion fiaskója a szuperszonikus légi közlekedés szempontjából szomorú fejlemény, de nem különösebben meglepő. A koronavírus-járvány hatására ugyan megnőtt a magángépek iránti kereslet, de a légitársaságok többsége tetemes veszteségekkel zárta az elmúlt évet.

Home office-ban hallgatnak a hangtompítók

Bár a járvány enyhülni látszik, a légi közlekedés, mint befektetés, továbbra sem életbiztosítás. A repülőgépek tervezése nagyon drága, a csúcstechnológiás repülőgépeké pedig még drágább. Az induló tőke dollármilliárdos nagyságrendű, a megtérülésre viszont nincs garancia. Ez, lássuk be, nem a legszerencsésebb kombináció.

Azok, akik el tudnák tartani az Aerionhoz hasonló profilú cégeket – vagyis a vállalati szférában dolgozó tehetős ügyfelek –, a járvány hatására otthoni munkavégzésre álltak át, ami a sugárhajtású gépek iránti kereslet visszaesésével járt. Persze, ez nem jelenti azt, hogy a magánszektorban vége a hiperszonikus fejlesztéseknek: a Boom Supersonic hangtompított repülőgépe, az Overture a tervek szerint 2029-ben szállíthat először utasokat.

Forrás: Qubit

További E-gazdaság

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
owlet care babafigyelő

Smart home

OWLET CARE a magyarországi piacon!

2024. február 26. hétfő
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés