Az első alkalommal elvégzett QUDAL – Quality meDAL – DEEPMA felmérés a könnyűzenei előadóktól kezdve a sport területén keresztül az elektronikai eszközök és az élelmiszerek kategóriájában is azt kutatta, mely márkák jelentik a magyar fogyasztók számára legkiemelkedőbb minőséget. A felmérés összességében száznál is több kereskedelmi és egyéb kategóriát ölelt fel.
A kutatás könnyűzenei részéből egyértelműen kiderült, hogy a minőségről alkotott véleményünknek semmi köze a nemhez vagy a korhoz. A nyolc évvel ezelőtti Megasztárban aratott győzelmével ismertté vált, és azóta is töretlenül sikeres Rúzsa Magdi mellett a már évtizedek óta színpadon lévő Omega együttes lett a legnépszerűbb. Nemzetközi szintéren pedig a magyarországi kutatás alapján – talán nem túl nagy meglepetésre – Madonna lett a legjobb popzenei előadó.
A sport kategóriában is érdekes eredmények születtek. A sportágtól függetlenül legmagasabb minőséget képviselő sportklub a megkérdezettek szerint az FC Real Madrid lett. Az egyéni kategóriákban a világcsúcstartó rövidtávfutó, a hatszoros olimpiai bajnok jamaikai Usain Bolt szerezte meg a hazai válaszolók szerint az első helyet, míg a magyar sportolók közül a szintén olimpiai bajnok mellúszó, Gyurta Dániel képviseli a legmagasabb szintet a megkérdezettek szerint. Ha már a sportolóknál tartunk, a sportszerek minőségi versenyében a kutatás szerint a Nike termékei diadalmaskodtak.
Ahogy az ICERTIAS szakértői hangsúlyozzák, a QUDAL – QUality meDAL piackutatás célja felhívni a figyelmet a minőségre és annak fontosságára. A kiemelkedő minőségről szóló kutatás módszertana jól illusztrálható a mobiltelefonok kategóriájában feltett kérdéssel. Ebben a kategóriában a következő szerepelt a kérdőívben: “Adja meg annak a mobiltelefon-gyártónak a nevét, amely az Ön személyes tapasztalata és véleménye szerint a legmagasabb minőségi színvonalat nyújtja a magyar piacon!”. A válaszadók túlnyomó többsége ez alapján pedig a Samsungot nevezte meg a legjobb telefonnak.
Számos további érdekes kereskedelmi kategóriára kérdeztek rá a kutatás során, így például kiderült, hogy a magyarok szerint a legmagasabb minőséget a laptopok piacán a Lenovo képviseli, a banki szolgáltatások közül az OTP-t jelölték meg első helyen, a hitelkártyák körében a VISA nyert, míg a legelismertebb arckrémmárkának a Niveát gondolják. Az élelmiszerek versenyében a rizsek közül az Uncle Bens-t, a tejek közül a Mizo-t, míg az ásványvíz kategóriában a Szentkirályit jelölte meg a legtöbb hazai válaszadó a legjobb minőségű terméknek.
Módszertan és minta
A QUDAL – QUality meDAL magyarországi piackutatás 2014/2015 (www.qudal.com) felmérést a svájci ICERTIAS – International CertificationAssociation GmbH (www.icertias.com) szervezet rendezte Magyarország területén 2014 májusában, internetes kérdőív segítségével, a CAWI – DEEPMA (Computer Assisted Web Interviewing – Deep Mind Awareness) módszertan használatával. 1200 magyarországi, 15 évnél idősebb internet felhasználó vett részt a kutatásban. A kutatás Magyarország teljes területére kiterjedt.