Connect with us

Sikerek és bukások: A Nokiától a Xiaomi-ig

mwc_2015

Kütyük

Sikerek és bukások: A Nokiától a Xiaomi-ig

Egyelőre a Samsung és az Apple uralja a mobilpiacot, de már nem sokáig.

Csak alig két napja, hogy napvilágot láttak a 2015-ös év első negyedévének okostelefon eladási adatai. Ebből az olvasható ki, hogy a listavezető továbbra is a Samsung, aki egymaga a piac közel egynegyedét tudhatja magáénak. Mögötte ott az Apple, amely az előző negyedévben utolérte a koreaiakat, ám velük ellentétben csökkent a részesedésük, így most a stabil második helyet foglalják el. Harmadikként a Motorolát bekebelező Lenovo futott be, mely az előző negyedévben a Huawei osztozkodott. Érdekesség, hogy mindkettejük részesedése csökkent, de most egyértelműen a Huawei került a negyedik helyre. Ötödiknek vissza tudott kapaszkodni az LG, ahol bizonyára nagy az öröm, hogy vissza tudtak vágni a kínai gyártóknak. Egy helyet visszaesett, ám még így is előkelő hatodik a Xiaomi, az elmúlt évek egyik legdinamikusabban fejlődő gyártója (és az elmaradásuk elég minimális, szóval az LG helye nincs biztonságban). A további helyeken sorrendben a ZTE, Coolpad, TCL (Alcatel) és a Vivo található.

2015q1_2014q1

Így állunk tehát most, és ami biztosan szembetűnik, hogy valóságos tolongás van kínai gyártókból (a TOP10-ből heten kínaiak). A nagy nevekből már csak a Samsung és az Apple tartja magát. De hol van a Nokia (Microsoft), a BlackBerry, a Sony vagy épp a HTC? A számok alapján sehol, és egyelőre nem úgy néz ki, hogy ez változni fog. Sőt! A kínai cégek megállíthatatlanul törnek előre, amire persze részben az is a magyarázat, hogy hazai pályán jelentős előnnyel indulnak, illetve a kínai piac az elmúlt években óriási fejlődést mutatott. Ám ezek a cégek nem hülyék, hiszen ki elégedne meg a helyi vásárlókkal, mikor ott a világ többi része. Márpedig ha elindul a globális „invázió“, akkor az nem sok jóval kecsegtet a többieknek. A fenti listában szereplő Lenovo és Xiaomi például már ezen az úton jár, a jelek szerint komoly sikerrel. Mindkét márka egyre több és több helyen jelenik meg, hazánkban is mindkettő hivatalosan forgalmazza készülékeit. A titok persze nem csak ebben rejlik, hanem abban is, hogy többé a kínai telefon nem valami filléres gagyit jelent, ami csoda, ha bekapcsol. Az említett két márka felsőkategóriás telefonjai bátran megállják a helyüket a neves konkurensekkel szemben, ráadásul a legtöbb esetben olcsóbbak is azoknál. Az alacsony ár kiváló minőséggel párosítva pedig gyorsan bevonzza a vevőket.

oneplus_one

Jelenleg már a Samsung és az Apple „harcáról“ van szó, ám volt már egy hasonlóan dinamikus hatalomátvétel korábban is. 6-8 évvel ezelőtt meg se kérdőjelezhettük a Nokia elsőségét, aki akkoriban még többségében a klasszikus nyomógombos telefonjaival uralta a világot. Szó szerint is, mivel a piaci részesedése 40% környékén járt, tehát közel minden második eladott telefonon Nokia felirat díszelgett. Nem kevésbé meghökkentő, hogy ekkoriban a második helyet a BlackBerry foglalta el. Ám 2007-ben óriási felhajtással bejelentésre került az Apple iPhone első generációja. Sokan (köztük a Nokia is) kinevette a készüléket, mondván, a gyenge műszaki paraméterek (még 3G se volt benne) és a méregdrága ár párosa nem jelent veszélyt senkire. Csakhogy elszámították magukat, mégpedig nagyon. 2009 végére már a harmadik helyen tanyáztak, a Nokia ekkor már szintén rendelkezett teljes érintőképernyős készülékekkel. A Symbian kezelhetősége azonban fasorban se volt az iPhone rendszeréhez képest, a rezisztív és kapacitív kijelző különbségeiről nem is beszélve.

iphone4

2010 végére az Apple már beérte a BlackBerry-t, ebben az évben került piacra az iPhone 4, mely drasztikus újításokat hozott kívül-belül. Mindez a 2011-es évben ütött be, de nagyon. Az első negyedévben átugrották az egyébként még növekvő pályán lévő BlackBerry-t, majd a második negyedévben jött az igazi pofon, ekkor már az Apple volt az élen. Ráadásul míg a világ az iPhone-nal foglalkozott, egy Samsung nevű koreai vállalat elképesztő sebességgel tört előre, és 2011 végére nem csak a Nokiát, hanem az Apple-t is lenyomta és elfoglalta helyét az eladási listák élén. A negyedik negyedévben a Nokia még megcsípte az első helyet, de ez volt az utolsó alkalom. Még a következő évet sikerült harmadikként zárni és ekkor a BlackBerry is befért a TOP5-be. A kanadai vállalat 2012 első negyedéve után eltűnt a toplistákról, majd egy negyedévvel később a Nokia is követte őket. Ekkor a finnek már összebútoroztak a Microsofttal, de a Windows Phone-ra váltás túl későn jött. Sokáig tartott, mire az első Lumia telefon megjelent, a rendszer első verziója pedig kb. Olyan buta volt, mint a 2007-es iPhone. Ekkor már az Android és az iOS uralt mindent, úgyhogy meg kellett elégeniük a harmadik hellyel.

nokia_e7

Zárásképp pedig kicsit boncolgassuk az okokat is, amik ide vezettek. Elsőnek biztos sokan azt hoznák fel, hogy a kínaiaknak rengeteg pénzük van. Ez részben igaz is, a Huawei és a ZTE köztudottan az állam támogatását is élvezi (bár most már nem nagyon van rá szükségük), ám a többieknél nem ez a helyzet. Példának az alig négy éve alakult Xiaomi pont ideális. Gyakorlatilag nulláról indultak, bemutattak egyetlen készüléket, viszont bevetettek több trükköt a költségek leszorítására. Egyrészt nincsenek márkaboltok, a mobilokat online webshopon keresztül árulják (most már viszonteladók is vannak a láncban, nálunk is így megy az értékesítés). Már ezzel jelentős megtakarítást érnek el, de a Xiaomi korábban egyáltalán nem költött marketingre, reklámokra, ez ma sem változott sokat, nincsenek óriásplakátok, méregdrága tévéreklámok, de még az interneten se botlunk sűrűn hirdetésekbe.

samsung_s6_edge

Még olyan trükköket is bevetnek, hogy a gyártáshoz szükséges alkatrészeket kisebb tételekben, folyamatosan rendelik, ezzel ha olcsóbbá válik valamelyik részegység, akkor ezt tovább tudják adni a vevők felé. Mindehhez hozzájön a közvetlen kapcsolat a végfelhasználókkal, ezáltal a visszajelzések azonnal eljutnak a céghez. A folyamatos visszajelzés pedig a támogatás területén is meglátszik, sűrűbben és gyorsabban érkeznek például a szoftverfrissítések. Ez az a terület, amibe a legnagyobbak bicskája is bele tud törni, amelynek aztán a felháborodott és elégedetlen tulajdonos a végeredménye. Kevésbé költségtakarékos, ám nagyon hasznos apróság az is, hogy sok esetben kijelzővédő fóliát vagy akár hátlapot, tokot is találunk a mobil alapcsomagjában, ilyesmivel a nagyoknál szinte sosem találkozni (pedig egy fólia gyakorlatilag nem tétel többezres nagyságrendben). A fentebb említett spórolások, illetve a vevőkhöz való közvetlen, interaktív hozzáállás a jelek szerint kifizetődő. Az említett Xiaomi ma már többmilliárd dollár értékű vállalat, vezetőjét a kínai Steve Jobs-ként emlegetik, ami biztosan nem véletlen.

xiaomi_mi_note

Az Android, mint rendszer sikere sok gyártót húzott magával, elvégre a megszűnés fenyegette Motorola is megmenekült általa (ehhez azért kellett a Google, majd a Lenovo általi felvásárlás is). És a most feltörekvő kínai gyártók is ebben a helyzetben vannak. Úgyhogy tetszik vagy sem, a Google és az (részben) általa elindított Android volt az, amely teljesen felforgatta a mobilpiacot. Természetesen kellett az Apple és az iOS is ehhez, ráadásul az amerikai vállalat úgy tudott a legnagyobbak közé emelkedni, hogy az elején csak egyetlen készüléket árult, de most is csupán négy modellből áll az egész paletta, ennél pedig még a BlackBerry-nek is több van. Hogy mit hoz a jövő? Nem érdemes komolyabb jóslatokat megfogalmazni, hiszen az elmúlt alig 6-7 év alatt immár egy második nagy átrendeződés zajlik le a szemünk láttára. Annyi biztos, hogy a kínai gyártók előretörése egyelőre megállíthatatlan, a kínálat folyamatosan bővül, a telefonok ár/érték aránya, minősége és műszaki paraméterei egyre jobbak, ami nekünk, végfelhasználóknak mindenképp jó.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek

SAN BERNARDINO, OCTOBER 29: Shipping orders go by on a conveyor belt at Amazon's San Bernardino Fulfillment Center October 29, 2013 in San Bernardino, California. Amazon's 1 million square-foot facility in the hard hit San Bernardino County has created more than 800 jobs at the center. Fulfillment centers are where products sold by other vendors on Amazon.com store their inventory. (Photo by Kevork Djansezian/Getty Images)
20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd
the_english_surgeon_534448a

Alkalmazások, szoftverek

Idegesek leszünk, ha nem tölt fel elég gyorsan a selfie?

2017. február 27. hétfő
09

Autók

De miééért kellett ezt tenni az orrával?

2017. február 22. szerda