Connect with us

Hirdetés

technokrata

Csökken a Magyar Telekom nyeresége

E-gazdaság

Csökken a Magyar Telekom nyeresége

Az első negyedév pénzügyi eredményei nem feltétlen pozitívak.

A bevételek mintegy 3,3%-kal, 151,9 milliárd forintról 157,0 milliárd forintra növekedtek 2015. első negyedévben az előző év azonos időszakához képest, elsősorban a magasabb mobil- és energiaszolgáltatásokból származó bevételeknek köszönhetően. A magasabb mobilinternet és a mobil készülékértékesítési bevételeket csak részben ellensúlyozta az alacsonyabb hangalapú mobilszolgáltatásokból és SMS szolgáltatásokból származó bevétel. Az energia bevételek növekedése az üzleti szegmensben elért magasabb gáz és villamosenergia bevételeknek köszönhető. A vezetékes internet és TV bevételek emelkedése a sikeres ügyfél megszerzésre és magasabb csomagokba történő ügyfélterelő kampányokra vezethető vissza.

A közvetlen költségek 7,2%-kal, 57,8 milliárd forintra emelkedtek 2015. első negyedévében az előző év azonos időszakához képest, főképpen az energiaszolgáltatásokhoz, készülékértékesítéshez és TV szolgáltatásokhoz kapcsolódó költségek emelkedése miatt. A bruttó fedezet csekély mértékben a 2015. első negyedévben elért 98,0 milliárd forintról 99,2 milliárd forintra emelkedett 2014 hasonló időszakához képest, ami az energiaszolgáltatás bruttó fedezetének és a követelések értékvesztésének javulására vezethető vissza.

Következésképpen, az első negyedévben az EBITDA 4,8%-kal emelkedett és így 42,5 milliárd forintra nőtt a magasabb általános bruttó fedezetnek köszönhetően, amelyet elsősorban az előfizetéses ügyfélbázis és ARPU növekedése, az energiaszolgáltatásokra adott alacsonyabb diszkont, valamint a személyi jellegű ráfordítások csökkenése okozta.

Az értékcsökkenési leírás 24,4 milliárd forintról 27,7 milliárd forintra nőtt az első negyedévben az előző év azonos időszakához képest. A változás a 2014 októberében megvásárolt frekvenciablokkok, valamint bizonyos hálózati eszközök leírása okozta értékcsökkenési költség növekedésre vezethető vissza.

A nettó pénzügyi költségek jelentősen, 6,0 milliárd forintról 8,6 milliárd forintra emelkedtek, elsősorban az árfolyammozgások és a derivatívák átértékelése kapcsán elszámolt nettó veszteségek hatására, melyeket a jelentési időszakban a forint euróval szembeni 5,3%-os erősödése befolyásolt a 2014. első negyedévben tapasztalt 3,4%-os forint gyengüléssel szemben az euróhoz képest. A kamatköltségek a kamatfizetéssel járó kötelezettségek átlagos állományának növekedése miatt emelkedtek, amit elsősorban a 2014 októberében vásárolt frekvenciablokkhoz kapcsolódó kötelezettségek befolyásoltak.

magyar_telekom_2

A nyereségadó költség 5,1 milliárd forintról 2,9 milliárd forintra csökkent elsősorban annak következtében, hogy 2015. első negyedévben nem merült fel a 2014 azonos időszakában megkeletkezett, a macedón leányvállalataink osztalékfizetéshez kapcsolódó, mintegy 1,1 milliárd macedón dénár adókötelezettség a macedóniai nyereségadóra vonatkozó törvényi szabályozás megváltozásának köszönhetően, továbbá a Csoport alacsonyabb adózás előtti eredményének következménye.

A Társaság részvényeseire jutó eredmény (nettó eredmény) 4,8 milliárd forintról 2,5 milliárd forintra csökkent elsősorban a magasabb értékcsökkenési leírás és a nettó pénzügyi költségek növekedése miatt, melyek ellensúlyozták az EBITDA növekedést.

A beruházás tárgyi eszközökbe és immateriális javakba (Capex) 5,2 milliárd forinttal, 12,2 milliárd forintra csökkent az idei év első negyedévében 2014 hasonló időszakához képest, amely a 3G/LTE beruházások alacsonyabb szintjének köszönhető, míg a magyarországi vezetékes High Speed Internet („HSI”, szélessávú internet > 30 Mbps) hozzáférési hálózat kiépítése csak 2015. második negyedévben fog elindulni. A Capex teljes összegéből a Telekom Magyarország szegmensre 10,7 milliárd forint, a T-Systems Magyarország szegmensre 0,7 milliárd forint jutott, míg Macedóniában 0,6 milliárd forintot, Montenegróban pedig 0,2 milliárd forintot fordítottunk beruházásokra.

magyar_telekom_4

A szabad cash flow (az üzleti tevékenységből és az egyéb pénzügyi eszközök beszerzésével / eladásával korrigált befektetési tevékenységből származó és az egyéb pénzügyi kötelezettségekre fordított cash flow összege) a 2014. első negyedévi -11,4 milliárd forintról -1,4 milliárd forintra javult 2015 azonos időszakában. A javulás legfőbb oka az egyéb pénzügyi kötelezettségek kifizetésére fordított összegek jelentős csökkenése, amely a 2014. első negyedévben kifizetett faktorált szállítói követelések hatását tükrözi. Mindazonáltal a beruházások beindulásának lassabb üteme okozta alacsonyabb Capex költés is hozzájárult a szabad cash flow teljesítmény javulásához.

A nettó adósságállomány a 2014. első negyedévi 382,3 milliárd forintról 446,2 milliárd forintra nőtt 2015 azonos időszakában, de alapvetően változatlan maradt a 2014. év végi állományhoz képest. A negyedéves összehasonlításban megfigyelhető adósságállomány emelkedés elsősorban a frekvenicia licenszdíj kifizetésének és a jövőbeni éves frekvencia díjak jelenértéke kamatozó kötelezettségként történő elismerésének következménye. A nettó eladósodottsági ráta (a nettó adósságnak az összes tőkére vetített aránya) csekély mértékben, 46,2%-ra nőtt első negyedév végére.

magyar_telekom_ceo

Christopher Mattheisen vezérigazgató így nyilatkozott:

„Örömmel számolok bele arról, hogy működési eredmény tekintetében nagyon sikeres negyedévet zártunk. Csoportszintű bevételeink 3,3%-kal nőttek az előző év első negyedévéhez képest a mobil és energia üzletágak jó eredményeinek köszönhetően. A 4G hálózat magyarországi és nemzetközi fejlesztésébe a tavalyi évben fektetett erőfeszítéseinknek köszönhetően jelentősen nőttek a mobil szélessávú és készülékértékesítési bevételek. Az energia üzletágban nyújtott kedvezmények módosítása is elősegítette az általános fedezeti szint növekedését, és a személyi jellegű költségekben elért 4,8%-os csökkenés is segítette a csoport EBITDA emelkedését.

A szegmenseket tekintve a bevétel-növekedés elsősorban a Telekom Magyarországnak köszönhető, ahol éves szinten 6,9% volt az emelkedés. A magyar lakossági és kis és közép-vállalati előfizetők körében tovább tudtuk növelni a mobil előfizetők számát 2%-kal, az egy ügyfélre eső átlagos bevételt (ARPU) pedig 4%-kal. A mobil adatszolgáltatásokból származó bevételek közel 16%-kal nőttek a rendkívül vonzó, iPhone6-ot is tartalmazó készülékportfóliónak, valamint a 4G hálózat kiterjesztésének köszönhetően, amit elősegít a Telenorral kötött hálózatmegosztási együttműködés is Magyarország vidéki régióiban. Megőriztük vezető pozícióinkat a magyar vezetékes piacokon és a sikeres – magasabb csomagokba történő – ügyfélterelő kampányoknak köszönhetően az előző év első negyedévihez képest magasabb egy ügyfélre jutó átlagos szélessávú internet és TV bevételt (ARPU-t) értünk el.

Telekom LTE-Advanced sajtótájékoztató

A lakossági szegmensben elért nagyon kedvező eredményeket azonban részben ellensúlyozta, hogy a mobil piacon tapasztalható erős verseny kedvezőtlenül hatott a nagyvállalati előfizetői bázisra, aminek következtében ezek esetében csökkent a mobil ARPU. A T-Systemsnél tovább folytatódott a vezetékes ügyfélszám csökkenése, de kismértékben tudtuk növelni a fedezeti rátát a rendszerintegrációs és IT tevékenységünk esetében, amihez alacsonyabb személyi jellegű költségek társultak. Macedóniában ugyanakkor jóval alacsonyabb mértékű bevételcsökkenést tapasztaltunk a korábbi negyedévekhez képest, annak köszönhetően, hogy a mobil piacon továbbra is a stabilizálódás jelei érzékelhetőek. A mobil bevételek és az EBITDA tekintetében a korábban tapasztalt kétszámjegyű csökkenés lelassult, továbbá bíztató a mobil adatszolgáltatásokból származó bevételek 25%-os növekedése is, ami részben a karácsonyi kampány januári sikeres meghosszabbításának köszönhető. Montenegróban azonban az SMS és a feltöltőkártyás mobil bevételek csökkenésén túl a vezetékes hang és szélessávú Internet szolgáltatásokra nehezedő szabályozói nyomás is változatlan maradt, ami összességében 8%-os bevételcsökkenéshez vezetett.

Előretekintve, továbbra is kiemelkedő 4G ügyfélélményt nyújtunk ügyfeleinknek és elindítunk egy, a nagysebességű vezetékes internet hálózat magyarországi átfogó fejlesztését célzó programot. Az újgenerációs hálózat fejlesztését külföldi leányvállalatainknál is végrehajtjuk. A következő negyedévekben nagyobb hangsúlyt fektetünk majd a marketing-tevékenységünkben a vezetékes-mobil konvergens (FMC) termékekre a Csoport minden szegmensének stratégiájában.

Pénzügyi céljainkat tekintve EBITDA és Capex célkitűzéseinket változatlanul fenntartjuk. A lakossági gázpiacról idén augusztustól való kilépés következtében, valamint amiatt, hogy – ahogy korábban bejelentettük – 2015 második felében vegyesvállalatot alapítunk az üzleti ügyfelek energia-szolgáltatásokkal való kiszolgálására, és ennek eredményeit a jövőben nem konszolidáljuk, a 2015-ben várt bevételünk megközelítőleg a tavalyi évi szinten fog maradni.”



Szólj hozzá!

További E-gazdaság

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

LG

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés