Connect with us

technokrata

Teszt: Citroen Berlingo Multispace e-HDi 90

20120410095737.jpg

Autók

Teszt: Citroen Berlingo Multispace e-HDi 90

Doboz a családnak
Próbál takarékos lenni a robotváltós Berlingo, de ehhez nagyon sok bólogatás társul. Kár, mert amúgy jó autó.

Külső

A Berlingót könnyedén össze lehet téveszteni egy haszonjárművel, annyira dobozformájú, hogy az szinte raklapokért kiált. Sok üvegfelülettel, a két tolóajtóval és bamba arcával mégis tökéletes családi egyterű, olyan autó, amelynek bumfordisága abszolút szerethető.

A Berlingo márkanév már-már fogalom, a Multispace változat nagy sikerrel visz tovább minden olyasmit, amiért a Berlingót szeretjük. Szépnek nehéz lenne nevezni, de az aranyos jelzőt bőven elbírja a formaterv.

Belső

Ami mindig, minden körülmények között a Berlingo mellett szól, az a belső helykínálat. A dobozforma előnye, hogy az utastérben hatalmas a tér, széltében, hosszában és magasságban is nagyon tágas az autó, pár nap alatt be sem lehet lakni. Az ötüléses változatban gigantikus a csomagtartó, alaphelyzetben is olyan 600 literes, de a második üléssor székeinek kiszerelése után közel három köbméteres raktér alakítható ki, ez is a haszonjárműves jelleg előnye.

A belső felszereltség minden friss apuka szívét megdobogtatja, akad egy halom tárolórekesz, amelyekben a kölykök játékait lehet elrejteni, sőt az első ülések még asztalkát is kaptak, amelyen csendben, nyugiban el lehet majszolni a párizsis szendvicset. Strapabíró műanyagok borítják az utasteret, ami jó, mert a gyerekek nagyon destruktívak tudnak lenni, az összeszerelés minősége viszont lehetne jobb, mert elölről sok nyöszörgést hallottunk. Egyszerű, sallangmentes a műszerfal és a középkonzol kialakítása, a robotizált váltó tekerős vezérlőegysége rossz ötlet volt: nem esik kézre és kényelmetlen is a fokozatok közötti csavargatás.

Motor, fogyasztás

A C3-ban kézi, a Berlingóban robotizált váltóval párosították a start-stopos, fékenergia-visszaforgatós 1,6-os dízelmotort. Az e-HDi kivitel más váltóval nem is rendelhető, aki ötfokozatú kézi egységet szeretne, annak más modellt kell választania. A 92 lóerős, a környezetvédelmi előírások teljesítése miatt nyolcszelepes motor kevésbé jó arcát mutatta a C3-nál jóval nagyobb Berlingóban, ennek oka a méretek mellett a váltó szerencsétlen programozása is.

Nem rugalmasnak és sportosnak, inkább kényelmesnek és megfontoltnak érződik a motor, bár ez egy családi autó esetében nem tűnik hatalmas hátránynak. A dízel hangja erős gázadásnál kissé tolakodó, pedig a szigetelések egyébként nem rosszak. A gázpedállal nagyon finoman kell bánni az ígért ötliteres átlagfogyasztás eléréséhez, a gyakorlatban még start-stoppal is valamivel hat liter felett alakul az étvágy.

Vezethetőség

Az e-HDi-s Berlingo vezetési élményét meghatározza a robotizált váltó. Sajnos, nem jó értelemben: az nagyszerű, hogy aki szeretne, robotizált váltót is kap a Citroentől, de a hangolással el kellett volna tölteni még néhány teszthónapot. A hatfokozatú, kormány mögötti fülecskékkel is kapcsolgatható egyég szó szerint dobálja a fokozatokat, minden váltás bólogatással jár, padlógáz esetén hosszú ideig tanakakodik azon, hogy mit kellene csinálnia.

Megesik, hogy előbb fel, aztán teljesítményvesztést érzékelve hirtelen visszakapcsol a váltó, darabossá téve a vezetést. Érdemesebb kézi egységet választani. A futómű hangolása a nyugodt autózást helyezi előtérbe, a magas építés miatt gyors kanyarokban erős oldaldőlés tapasztalható, egyébként kellemes, puha vezethetőséget biztosít. A kormányzás nem túl közvetlen, de nem is egyterűtől várunk sportautós tulajdonságokat.

Ár

Listaáron 5,525 millió forinttól indul az e-HDi Berlingo, most akciósan 4,875 millió forintért is vihető. Ez jól hangzik, de a tesztautóba szerelt extrákkal az ár visszaugrik a listaár környékére, ami nem tűnik kevésnek, különösen ezzel a robotváltóval.

Nagyjából ennyibe kerülnek viszont a riválisok is, nagy a verseny a kategóriában.

Összegzés

A Berlingo mellett szól a pazar helykínálat és a variálhatósági lehetőségek száma. A robotizált váltóra nem érdemes plusz pénzt költeni, azonos alapáron jobb választásnak tűnik az 1,6-os dízel 110 lóerős változata kézi váltóval, vagy 200 ezerrel olcsóbban ugyanez a motor, e-HDi jelölés nélkül.

Műszaki adatok

hosszúság (mm) 4380
szélesség (mm) 1810
magasság (mm) 1801
tengelytáv (mm) 2728
csomagtér (l) 547-3000
saját tömeg (kg) 1430
motor S4/8 dízel              
lökettérfogat (cm3) 1560
teljesítmény (LE/perc) 92/4000
nyomaték (Nm/perc) 230/1750
váltó robotizált/6
végsebesség (km/h) 165
gyorsulás 100-ra (s) 14,3
vegyes átlagfogyasztás (l/100 km) 5,0
CO2-kibocsátás (g/km) 131
alapár (Ft) 4 875 000



Szólj hozzá!

További Autók

Technokrata a Face-en

Tesztek

kiemelt-kep
2018-volkswagen-arteon-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-676567-s-original
SAN BERNARDINO, OCTOBER 29: Shipping orders go by on a conveyor belt at Amazon's San Bernardino Fulfillment Center October 29, 2013 in San Bernardino, California. Amazon's 1 million square-foot facility in the hard hit San Bernardino County has created more than 800 jobs at the center. Fulfillment centers are where products sold by other vendors on Amazon.com store their inventory. (Photo by Kevork Djansezian/Getty Images)
20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd