Connect with us

technokrata

Teszt: Citroen Berlingo Multispace e-HDi 90

20120410095737.jpg

Autók

Teszt: Citroen Berlingo Multispace e-HDi 90

Doboz a családnak
Próbál takarékos lenni a robotváltós Berlingo, de ehhez nagyon sok bólogatás társul. Kár, mert amúgy jó autó.

Külső

A Berlingót könnyedén össze lehet téveszteni egy haszonjárművel, annyira dobozformájú, hogy az szinte raklapokért kiált. Sok üvegfelülettel, a két tolóajtóval és bamba arcával mégis tökéletes családi egyterű, olyan autó, amelynek bumfordisága abszolút szerethető.

A Berlingo márkanév már-már fogalom, a Multispace változat nagy sikerrel visz tovább minden olyasmit, amiért a Berlingót szeretjük. Szépnek nehéz lenne nevezni, de az aranyos jelzőt bőven elbírja a formaterv.

Belső

Ami mindig, minden körülmények között a Berlingo mellett szól, az a belső helykínálat. A dobozforma előnye, hogy az utastérben hatalmas a tér, széltében, hosszában és magasságban is nagyon tágas az autó, pár nap alatt be sem lehet lakni. Az ötüléses változatban gigantikus a csomagtartó, alaphelyzetben is olyan 600 literes, de a második üléssor székeinek kiszerelése után közel három köbméteres raktér alakítható ki, ez is a haszonjárműves jelleg előnye.

A belső felszereltség minden friss apuka szívét megdobogtatja, akad egy halom tárolórekesz, amelyekben a kölykök játékait lehet elrejteni, sőt az első ülések még asztalkát is kaptak, amelyen csendben, nyugiban el lehet majszolni a párizsis szendvicset. Strapabíró műanyagok borítják az utasteret, ami jó, mert a gyerekek nagyon destruktívak tudnak lenni, az összeszerelés minősége viszont lehetne jobb, mert elölről sok nyöszörgést hallottunk. Egyszerű, sallangmentes a műszerfal és a középkonzol kialakítása, a robotizált váltó tekerős vezérlőegysége rossz ötlet volt: nem esik kézre és kényelmetlen is a fokozatok közötti csavargatás.

Motor, fogyasztás

A C3-ban kézi, a Berlingóban robotizált váltóval párosították a start-stopos, fékenergia-visszaforgatós 1,6-os dízelmotort. Az e-HDi kivitel más váltóval nem is rendelhető, aki ötfokozatú kézi egységet szeretne, annak más modellt kell választania. A 92 lóerős, a környezetvédelmi előírások teljesítése miatt nyolcszelepes motor kevésbé jó arcát mutatta a C3-nál jóval nagyobb Berlingóban, ennek oka a méretek mellett a váltó szerencsétlen programozása is.

Nem rugalmasnak és sportosnak, inkább kényelmesnek és megfontoltnak érződik a motor, bár ez egy családi autó esetében nem tűnik hatalmas hátránynak. A dízel hangja erős gázadásnál kissé tolakodó, pedig a szigetelések egyébként nem rosszak. A gázpedállal nagyon finoman kell bánni az ígért ötliteres átlagfogyasztás eléréséhez, a gyakorlatban még start-stoppal is valamivel hat liter felett alakul az étvágy.

Vezethetőség

Az e-HDi-s Berlingo vezetési élményét meghatározza a robotizált váltó. Sajnos, nem jó értelemben: az nagyszerű, hogy aki szeretne, robotizált váltót is kap a Citroentől, de a hangolással el kellett volna tölteni még néhány teszthónapot. A hatfokozatú, kormány mögötti fülecskékkel is kapcsolgatható egyég szó szerint dobálja a fokozatokat, minden váltás bólogatással jár, padlógáz esetén hosszú ideig tanakakodik azon, hogy mit kellene csinálnia.

Megesik, hogy előbb fel, aztán teljesítményvesztést érzékelve hirtelen visszakapcsol a váltó, darabossá téve a vezetést. Érdemesebb kézi egységet választani. A futómű hangolása a nyugodt autózást helyezi előtérbe, a magas építés miatt gyors kanyarokban erős oldaldőlés tapasztalható, egyébként kellemes, puha vezethetőséget biztosít. A kormányzás nem túl közvetlen, de nem is egyterűtől várunk sportautós tulajdonságokat.

Ár

Listaáron 5,525 millió forinttól indul az e-HDi Berlingo, most akciósan 4,875 millió forintért is vihető. Ez jól hangzik, de a tesztautóba szerelt extrákkal az ár visszaugrik a listaár környékére, ami nem tűnik kevésnek, különösen ezzel a robotváltóval.

Nagyjából ennyibe kerülnek viszont a riválisok is, nagy a verseny a kategóriában.

Összegzés

A Berlingo mellett szól a pazar helykínálat és a variálhatósági lehetőségek száma. A robotizált váltóra nem érdemes plusz pénzt költeni, azonos alapáron jobb választásnak tűnik az 1,6-os dízel 110 lóerős változata kézi váltóval, vagy 200 ezerrel olcsóbban ugyanez a motor, e-HDi jelölés nélkül.

Műszaki adatok

hosszúság (mm) 4380
szélesség (mm) 1810
magasság (mm) 1801
tengelytáv (mm) 2728
csomagtér (l) 547-3000
saját tömeg (kg) 1430
motor S4/8 dízel              
lökettérfogat (cm3) 1560
teljesítmény (LE/perc) 92/4000
nyomaték (Nm/perc) 230/1750
váltó robotizált/6
végsebesség (km/h) 165
gyorsulás 100-ra (s) 14,3
vegyes átlagfogyasztás (l/100 km) 5,0
CO2-kibocsátás (g/km) 131
alapár (Ft) 4 875 000



Szólj hozzá!

További Autók

Technokrata a Face-en

Tesztek