Connect with us

technokrata

Teszt: Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i

20120326093731.jpg

Autók

Teszt: Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i

Ha csak egy kicsi hiányzik
Sokat változott a Toyota Yaris új generációja, nagyobb is lett, de valami kicsi plusz hiányzik belőle.

Külső

Arányaiban alig változott a harmadik Yaris-generáció, mégis teljesen új konstrukcióról van szó. Elődjénél tíz centivel hosszabb, kettővel alacsonyabb, a tengelytávon öt centit nyújtottak. Ennél is nagyobb újdonság, hogy a tervezők meg sem próbáltak az eddigi sormintába illeszkedő, finom, lágy vonalakkal megáldott autót alkotni, bátran kimondott cél volt, hogy a főleg a női vásárlók körében népszerű Yarisnak férfiasabbnak kell lennie az elladások fellendítése érdekében.

Elöl nagyszerűen sikerült a munka, a Yaris karakteres, vonzó arcot kapott, hátulra viszont elfogyott a lendület, valahogy nagyon nincs meg az összhang a front és a hátsó rész között. Különlegessége az autónak, hogy a szokásos két ablaktörlőlapát helyett egyetlen nagyméretűt kapott, gyorsan meg lehet szokni.

Belső

Nemcsak a Yaris külsejét, belsejét is átdolgozták, talán a legszembeötlőbb változás, hogy a műszerek nem digitálisak, hanem “mutatósak” és visszaköltöztek a kormány mögé. A jól felszerelt modellekben középre egy érintőképernyős, navigációs multimédiás egység kerül, kijelzője jó minőségű és a tolatókamera képét is megjeleníti. Kellemes anyagokat válogattak össze az utastérhez, a műszerfal tetejének szálcsiszolt hatása már-már prémiumközeli benyomást kelt, a kezelőszervek elhelyezése logikus.

A kormány jó fogású, az első ülések oldaltartása javult. A tízcentis hossznövekedésnek jó hatása volt a beltér méretére, hátul is kellemesen nagy a hely az immár fix és nem sínen tologatható pad előtt, normál méretekkel nem kell attól tartani, hogy a térdek az első ülések támláiba préselődnek. A csomagtartó 288 literes, két részre osztották, egy alsó rekeszbe is lehet pakolni.

Motor, fogyasztás

Szomorú, de a generációváltással nem kapott új motort a Yaris, ennek oka valószínűleg az, hogy a kínálatot hibrid változattal bővítették a japánok és a fejlesztési forrásokat erre fordították. Az egyliteres, 69 lóerős mellett továbbra is a 99 lóerős, 1,33 literes benzinessel kapható a Yaris, a dízel kínálat a 90 lóerős 1,4-esből áll. Az 1,33-as motoron érződik, hogy a programozásnál fontos szempont volt a fogyasztás és szén-dioxid-kibocsátás alacsonyan tartása, nincs benne túl sok élet, egyszerűen korrekten végzi a dolgát.

Gázadásra komótosan pörög fel és gázelvételnél is furcsán variál a fordulatszámmal, de jól tudjuk, hogy mindez a környezetvédelmi normák miatt van. A fordulatszámot 3000 környékén tartva azért lehet jókat autózni a Yarisszal, jóval a megengedett városi tempó felett is. A motor csendesen, kulturáltan jár, alapjáraton szinte észrevehetetlen. Azok, akik szeretnek sportosabban vezetni, ne is álmodjanak a gyári fogyasztási értékekről, olykor óvatoskodva, de néha sietve nálunk hat és fél liter körül alakult az átlag.

Vezethetőség

Új anyagok felhasználásának és némi spórolásnak köszönhetően elődjénél húsz kilóval könnyebb az új Yaris, de így is érezhetően merevebb, a karosszéria nagyon egyben van. Többek között a burkolatokkal és zárakkal próbáltak kilókat megtakarítani a mérnökök, ennek ára, hogy az ajtók nem trezorszerűen, hanem kicsit lemezhangúan csapódnak.

A futómű elöl MacPherson, hátul torziós rudas kialakítású, a külsőhöz hasonlóan férfiasabbra, keményebbre hangolták, nagyszerűen passzol a Yarishoz. Jó a kormány áttételezése, az előd kicsit steril viselkedésével ellentétben a vezetési élmény határozott javulásáról beszélhetünk. Az összképet csupán a hatfokozatú kézi váltó rontja, amely legjobb esetben is csak közepes osztályzatot érdemel, a kar nincs igazán jól megvezetve, előfordul, hogy elsőre nem a kívánt fokozatba ugrik be.

Ár

Egy Toyota az csak drága lehet, mondanák sokan, pedig a Yarist nagyon jól elhelyezték a kategóriában. Az ötajtós alapár Eco csomaggal és egyliteres motorral hárommillió forint, a tesztelt Executive csúcskivitel a feláras Touch & Go navigációval és 1,33-as motorral 4,44 millió forintba kerül.

Ez soknak tűnik egy kisautóért, de ilyen felszereltséget, navigációstul és tolatókamerástul még egy Skoda Fabia sem kínál ennyiért, sőt még az 1,4-es Kia Rio is 4,2 millióba kerül navigáció nélkül. Nyugodtan mondhatjuk tehát, hogy az árazás jól sikerült, minden adott ahhoz, hogy a tavalyi 557 darabnál több Yaris találjon gazdára.

Összegzés

A nagyobb helykínálat és javuló vezetési élmény ellenére is maradt valami megfoghatatlan hiányérzet a teszt után. Jó autó az új Yaris, de valahogy nem telitalálat, a nem túl jól sikerült hátsó rész és a közepes váltó sokat elvesz az élményből. Árazása nagyon jó, néhány kategóriatársánál még olcsóbb is, a Toyota márkanév presztízsére is tekintettel jó ajánlatnak számít.

Műszaki adatok

hosszúság (mm)

3885
szélesség (mm) 1695
magasság (mm) 1510
tengelytáv (mm) 2510
csomagtér (l) 286-768
saját tömeg (kg) 1065
motor S4/16 benzin              
lökettérfogat (cm3) 1329
teljesítmény (LE/perc) 99/6000
nyomaték (Nm/perc) 125/4000
váltó kézi/6
végsebesség (km/h) 175
gyorsulás 100-ra (s) 11,7
vegyes átlagfogyasztás (l/100 km) 5,4
CO2-kibocsátás (g/km) 123
alapár (Ft) 4 265 000



Szólj hozzá!

További Autók

Technokrata a Face-en

Tesztek