Connect with us

technokrata

Teszt: Bike2USB HeadLight BL – filléres bringalámpa brutális fényerővel

20160320_121801_resize (2)

egyéb kütyük

Teszt: Bike2USB HeadLight BL – filléres bringalámpa brutális fényerővel

Magyar fejlesztés, olcsó és mégis lenyomja szinte az összes konkurenst. Megint egy zseniális termék a Bike2USB-től, amely a hasonló teljesítményű lámpák árának negyedéért nyújt világosságot 5-80 méterig a bicikli előtt. Ráadásul agydinamóról működik, így sosem merül le…

A kerékpározás az egyik legpozitívabb dolog az életben. Hamar életformává válik és ha így lesz, akkor szeretnénk – ahogyan az életünket is – jobbá és kényelmesebbé tenni. A kerékpár köré épült ipar – ahogyan minden manapság – rohamos léptékkel fejlődik és ha van valami jó a modern életben, akkor ez az. Hogy minden nap hoz újdonságokat és ezek az újdonságok ráadásul egyre olcsóbbak. Vallom, hogy egy technikai újítás mindaddig nem érdekel, amíg nem érhető el bárki számára. Nem is nagyon érdekeltek a LED bringalámpák mindaddig, amíg 70 ezresért lehetett megvenni azokat. Amikor viszont közelebb kerültek a húszashoz, azonnal vettem is magamnak egyet és ez jó döntés volt. A tesztünkben szereplő Bike2USB HeadLight 11.400,- HUF áfával, a teszt megjelenésének napján. Ezt előre leszögezném…

20160320_141601_resize (2)

Mielőtt belemerülnénk ennek az ügyes lámpának a lelki világába néhány rövid előzményt hadd osszak meg! Ha az ember sokat kerékpározik (sötétben is), hamar rájön arra, hogy jó lámpát lehet venni és ezek nagy része nem is drága. A baj azzal van, hogy ezek a lámpák lemerülnek. Melyik-mikor, de biztosan cserben fognak hagyni egyszer-kétszer. Ami elemről vagy akkumulátorról megy, az már csak ilyen. Az elemek és akkumulátorok ráadásul érzékenyek a hőmérsékletre és a télen is használt biciklin külön kis finomságokkal lepnek meg minket. Nincs is annál jobb, mint egy szép estén (ami télen ugyebár 16.00 körül elkezdődik) arra döbbenni rá, hogy a hideg kiszívta az akksiból a kraftot és ottmaradtunk lámpa nélkül. Ez a rövid de igaz története annak, miként jut el a legtöbb kerékpáros az agydinamóhoz, mint egyetlen, minden körülmények között megbízható áramforráshoz.

20160320_121801_resize (2)

Az agydinamó sok mindenre jó, a Bike2USB erre épít. Korábban teszteltük már a márkanevet megalapozó kis dobozkájuk több változatát, amelyek annyit tesznek, hogy az agydinamó áramát USB csatlakozóra alakítják és USB töltés fogadására alkalmas készülékeket táplálnak vele. Ez így egyszerűen hangzik, pedig nem az ám! Kemény elektronika kell ahhoz, hogy a bringadinamó (és egyéb áramforrások) ingadozó árama ne vágja tönkre a százezres okostelefonunkat. Persze arra van a szakember, hogy megoldja a problémát és ez a Bike2USB esetében nagyon jól is sikerült. Én magam évek óta élvezem a korlátlan energiát és akit érdekelnek ezek a kis dobozkák, a korábbi tesztünkben olvashatnak róluk ide kattintva.  Kütyümániásoknak egy ilyen kötelező darab. Ezen előzmények után naná, hogy felkaptam a fejemet, amikor egy LED lámpáról hallottam ugyanettől a fejlesztőtől.

20160320_121822_resize (2)

Imádom a konstruktív gondolkodást! Esetünkben ez annyit tesz, hogy minek is megtervezni és legyártani egy lámpatestet, ha valaki már megtervezte és legyártotta? Ráadásul olcsón hozzá is lehet jutni Kínából… Így aztán ha ez a bringalámpa külsőre ismerős valakinek (főleg motorosoknak), az nem véletlen! Két változatban érkezik, fekete és ezüst színekben, de vigyázat, mert a külső becsapós! Az olcsó kínai ködlámpa házába belekerült egy brutális elektronikával megspékelt brutális fényerejű LED és ez így együtt adja a Bike2USB HeadLight semmihez nem hasonlító élményét. Olyan fényerőt, amellyel eddig csak autóknál és motoroknál találkozunk. Nameg méregdrága bringalámpáknál esetleg. 5 métertől 80 méterig minden látszik előttünk és csak arra kell figyelni, hogy az ámulattól nyitva maradt szánkba bele ne repüljön valami bogár…

20160320_110855_resize (2)

A lámpát az eredeti kínai dobozban kaptam kézbe, de mivel a csomagolás engem nem nagyon érdekel (úgyis kidobjuk azonnal), meg sem nagyon néztem. Helyette gyorsan kicsomagoltam és megpróbáltam a biciklire felhekkelni. Normál biciklik esetén ezzel nincs is gond, mert a lámpa egy olyan bilinccsel érkezik, amely kormánycsőre (vastagabbra és vékonyabbra is) simán, két csavar meglazítása és újrahúzása után feltehető. Akinek tehát normál biciklije van, annak a felszerelés nagyjából 5 perc, elektromos bekötéssel együtt. Én azért szenvedtem vele egy kicsit, mert a fekvőbringa (ahogyan a képeken is látszik), azért egy kicsit más. Csinálnom kellett lemezből egy közdarabot, amivel fel tudom tenni. Nem lett szép, de biztosan tartja a lámpát és könnyen állítható. A közdarab legyártásával együtt sem okozott túl nagy gondot a felszerelés és az élmény megérte.

20160320_141606_resize (2)

Az agydinamókról nem nagyon szóltam még, pedig kellene! Ugyanis az átlagember azt hiszi, hogy az agydinamó egyrészt drága, másrészt visszafogja a biciklit. Nos, ebből a két állításból az egyik sem igaz. Agydinamót már 5000 forint környékén vásárolhatunk magunknak (egy sima gumidörzsölős dinamó is kerülhet ennyibe) és 7000-8000 forint körül már olyant kapunk, amely évtizedekig szolgál majd minket. És hogy nem fogja a biciklit vissza azt az is bizonyítja, hogy a szabadon megpörgetett kerék és a terhelt agydinamós kerék pörgése között nem vehető észre szemmel különbség. Persze az energia nincs ingyen, de elhiheti nekem az olvasó, hogy egy agydinamó használatakor semmit nem veszünk észre. Egy laposabb gumi, vagy egy rosszul beállított fék jobban visszafogja a bringát, mint ez. Nem hiába van hát, hogy aki egyszer agydinamóra vált, soha többet nem akar visszaváltani. Javaslom is mindenkinek, aki csak teheti!

20160320_121857_resize (2)

A lámpa tehát – legalábbis nálam – agydinamóról megy. Mivel a tervezésnél elég előrelátó volt, a fejlesztő úgy alkotta meg, hogy 6 Volttól 40 Voltig bármivel megtáplálhatjuk, így például (a weboldal ajánlása alapján) 24 Volt egyenáramról vagy 12 Volt egyenáramról is. Aki tehát nem akar agydinamózni, az sem szorul ki a jóból. A lámpán alapból 60 centiméteres tápkábel van, RCA csatlakozóval szerelve, ezt kell idomítani a bicikli áramforrásához. Én simán levágtam a csatlakozót, összecsavartam a vezetékeket az agydinamóból kijövőkkel, majd szigszalaggal jól betekertem. A lényeg, hogy a kötés legyen vízálló, mert a lámpa maga az. IPX6 a védettségi fokozata, ez azt jelenti, hogy “bármilyen szögű, erős nyomással rendelkező vízsugár ellen védett a berendezés”. Tehát a vízbe merítés kivételével mindent kibír, érheti akár erős eső vagy moshatjuk nagynyomású mosóval is. (Megjegyzem, hogy aki nagynyomású mosóval lemos egy biciklit, az bármilyen más aljasságra képes… 😉 ).

20160320_141610_resize (2)

A lámpa hátulján egy billenőkapcsoló van, ezzel lehet ki-bekapcsolni. Ezt külön imádtam, mert fekvőbringán például lábbal simán kapcsolgatom, ha már ott van a pedál mellett. Akinek normál biciklije van, annak meg kézre fog esni, így amikor ránk esteledik, nem kell megállni a lámpa bekapcsolása miatt. A kapcsoló nem szép, de strapabíró és praktikus, emellett kesztyűben is kezelhető. Meghibásodás esetén még én is ki tudnám cserélni, de erre biztosan nem lesz szükség (ha csak le nem töröm a lábbal kapcsolgatás közben). És ha már a kialakításról beszélgetünk egy fontos megjegyzés, amely egyben az egyetlen negatívum a lámpával kapcsolatban: brutálisan nagy. A nekem meglévő LED lámpákhoz viszonyítva másfél-kétszeres a mérete és kétszeres a tömege. Aki tehát a kompakt és elegáns megoldásokat szereti, annak nem fog tetszeni. Amíg be nem kapcsolja…

20160320_141625_resize (2)

És itt érkeztünk el a lényeghez. A LED bringalámpáknál megszokhattuk, hogy – kevés kivétellel – nagyon kellemes mennyiségű fényt állítanak elő. Nekem még az első generációból van az első ilyen LED lámpám, már annál is jellemző, hogy félreállnak a bringások előlem, mert azt hiszik, hogy egy autó vagy egy motorkerékpár érkezik hátulról. Bringás eseményeken nem ritka, hogy utánam is jönnek és rákérdeznek, hogy ez meg mi volt. Nos, ezt nyugodtan szorozzuk fel kettővel, mert a Bike2USB HeadLight még az én (anno 25 ezresér vásárolt, ma 42 ezresbe kerülő) bikaerős LED lámpám fényerejének is a dupláját szolgáltatja. Ez annyit tesz, hogy ha kicsit feljebb állítjuk véletlenül, akkor az autósok ránk fognak villogni, hogy vegyük le a reflektort! A teszter élete nem egyszerű, mert pont sötétben egy a háttértől eltérő fényerejű dolgot szinte lehetetlen lefilmezni vagy lefotózni. Mégis megpróbálkoztam vele. Íme egy videó a YouTube-on, amiben a lámpát mutatom be.

Remélem a lényeg látszik! A lámpa ugyanis egy sávot 3 métertől 70-80 méterig tökéletesen bevilágít, a szemből jövőknek pedig határozottan jelzi, hogy jövünk. Kiknek és minek is ajánlanám? Mindenkinek, aki tökéletes éjszakai világításra vágyik, de nem akar érte sokat fizetni. Azoknak is, akiknek tele van már a hócipője az állandóan lemerülő lámpákkal és olyasmire vágynak, ami megbízható és nem kér enni. Köszönöm a Bike2USB fejlesztőjének a lehetőséget, nagyon élveztem a tesztet! Remélem, a jövőben is elkápráztat minket még egy-két hasonlóan zseniális cuccal…



Szólj hozzá!

További egyéb kütyük

Bike2USB HeadLight

  Megjelenés éve: 2016
  Pro:  
  - Olcsó, brutális fényerő, vízálló kivitel, 6-40 Voltig bármiről üzemel.
 
  Kontra:  
  - Nagy méret, nagy tömeg.
 

Technokrata a Face-en

Tesztek