Az elmúlt hetekben komolyan fontolóra vettem egy kicsi városi autó beszerzését, mely kapcsán mikor már rongyosra kattintottam a hasznaltauto.hu megfelelő rovatait, jött a hír: érkezik hozzánk az e-UP!. Nagyszerű – gondoltam – kicsi, elektromos is, még az is lehet, hogy megtetszik. Így is lett.
Icipici
Amikor az ember egy kicsi, praktikus városi autón kezd el ábrándozni, akkor olyan két alapvető funkció jut az eszébe, mint a bárhol létező járdára merőleges parkolási lehetőség, és az olcsó fenntarthatóság. Ezeket a kritériumokat – elöljáróban – az e-UP maradéktalanul teljesíti, sőt olyannyira, hogy a hátsó ülésen azért 160 centi felett nem jön jól, ha klausztrofóbiások vagyunk. Mindemellett egy kis bevásárlással elvagyunk a csomagtartóban, sőt, ha az extra lenti tárhelyet is megnyitjuk, akkor talán egy közepes bevásárlás erejéig sem kell autót váltani. Ha pedig ez sem lenne elég, akkor a hátsó üléseket egy mozdulattal előre döntve SUV-okat megszégyenítő extra litereket nyerhetünk a pakoláshoz.
Az autó tehát bevallottan kicsi, elől sem próbálja hozni a nagy autós érzést. Megszállott Golf 3 őrültként külön tetszett, hogy az e-UP-nak szinte ugyanaz a bicskakulcsa van, mint a legutóbbi kabriómé volt, semmi gombbal indítás, csak a jól bevált kulcs! Ugyanígy megnyugtatott az érzés, hogy a kézifék helyén a legutóbb nálunk járt i3 high-tech belsőjével ellentétben egy hagyományos kézifékkar van, valószínű, hogy a jól bevált dolgok generációs megrögzöttjeként ragaszkodok egyelőre ezekhez a XX. századi elemekhez.
A belső teret illetően nekem személy szerint a kormány jön be a legjobban, illetve az a borzasztó költséghatékony és ötletes megoldás, miszerint az autóba nem méregdrága óriáskijelzőt építettek, hanem a VW mérnökei összeültek a Garminnal és egy kivehető PNA-t tettek az autóba úgy, hogy azt összekötötték az összes mindennel, amit elektronika vezérel a kocsiban. Így erről is válthatunk rádiót, hallgathatunk zenét, navigálhatunk, vagy nézhetjük tolatás közben az egyes veszélyzónákat, nehogy nekimenjünk valaminek.
Az anyagok használatát illetően semmi extrát ne várjunk: nincsenek bőr és fa betétek sehol, leginkább a műanyag ural mindent, illetve a műszerfalon végigfutó – nálunk – fehér magas fényű betét, ami a mi olvasatunkban egyértelművé teszi a kocsi női célcsoportjának mivoltát. Hozzáteszem ugyanezt a betétet el tudom képzelni kevésbé csajosnak, mondjuk fekete színben, vagy valamilyen szövet fedéssel, ez nyilván amúgy utólag is pimpelhető.
Az e-UP!-ban amúgy nemhogy normális slusszkulcs és kézifék,hanem egy automata autókban látottakra egy az egyben emlékeztető váltó is található, ráadásul a helyén! Ennek megfelelően az autó vezetése még elektro-szüzek számára is borzasztóan könnyen elsajátítható, lévén menettulajdonságaiban nagyon kevésben különbözik egy benzines automatától.
Menet közben
Az első és legfontosabb különbség persze, hogy az e-UP! is egy lopakodó: konkrétan az őszi levelek zizzenését hallod meg a jöttünkkor, mást nem. Ha nem nyomjuk a gázpedált, akkor az i3-hoz hasonlóan nem annyira gurul az autó, hanem automatikusan a motorfék lép működésbe, ezáltal visszatöltve az akksiba amit tudunk. Nagyon jó, hogy a váltóval – annak a B módjába kapcsolva a + és – irányokkal – tudjuk szabályozni ennek a mértékét, így a városi autózás élménye is ezáltal általunk maximálisan testre szabható.
A gyorsulás 60-80 km/ óráig az e-UP!-nál is több, mint meggyőző, 100 km-re már 12 másodperc felett járunk, de még ez sem mondható rossznak. Alapvetően én az e-UP!-pal nagyon gyorsan rászoktam a padló+ szükség szerint nagy fék kombó használatához, ugyanis így egészen komoly gyorsulási élmény mellett tudtam dinamikusan haladni mindenhol. Az ECO és ECO + módokat egyszer volt szerencsém használni, amikor megijedtem, hogy nem fogok hazaérni a töltéssel, ami a kocsiban van, így amikor már 20 km volt már csak a Lítimum akksikban, akkor benyomtam az ECO +-t, így még a 17. kerületből átértem a 16-ba, 9 még így is maradt. A gyártó ígérete szerint 160 km-t is el lehet közlekedni az ECO + módban, normálban én kb a felét tudtam kihozni úgy, hogy agresszíven toltam az autónak és nem figyeltem oda egyáltalán az energiatakarékosságra.
Mindezek mellett az e-UP-pal való hétköznapi közlekedés a tökéletes kisautózás élményt maximálisan hozza, ráadásul úgy, hogy a gyorsulással még mindig bődületes meglepetést tudunk okozni az evolúcióban még hátra maradt, benzines embertársainknak.
Extrák, felszereltség, zöld rendszám
Az e-UP!-ban széria az ülésfűtés, a klíma és a hifi, ez utóbbi picit még ha dobozosan is szól, de igazából kielégítő. Van Bluetooth kihangosító is hál’istennek, mondjuk a tesztautóban valamiért nem sikerült összelőni a telefonommal, valószínű, hogy valami egyedi hiba folytán. Miután ezek az extrák javarészt a már említett, levehető Garmin eszközről érhetők el, így nem meglepő a navigációs rendszer léte sem. A kerekek az e-UP!-ban is borzasztóan virslik, nyilván itt is a gördülés ellenállás minimalizálásának az érdekében. A villanymotor elöl van a motorháztető alatt, vezérműszíjat, olajat, ilyesmiket ne is keressünk. Ablaktörlő folyadékot fogjuk felnyitni jobb esetben, máshoz úgysem tudunk / érdemes nyúlkálnunk itt.
Ami egészen elképesztő élmény, az a zöld rendszám az autón, illetve az ez által megnyíló lehetőségek is. Hamarosan ugyanis a buszsávban is közlekedhetünk vele mely olyan időket spórolt meg nekünk, hogy ha úgy döntenék, hogy városi autónak veszek egy e-UP!-ot, akkor nemcsak a benzin-, illetve szervizköltséget, hanem a naponta átlagosan egy megmaradt órámnak az alternatív költségeit is beleszámolnám a megtérülésbe.
Mindezek felett a buszsáv mellett egyre több kerületben adnak ingyenes parkolási lehetőséget is a zöld rendszámosoknak, úgyhogy itt is foghatunk kőkemény forintokat és számolgathatjuk a 8 milliós vételár várható megtérülését.
Összességében
Az e-UP majdnem a tökéletes városi autó. A beltér nekem túl nőiesre sikerült, kár, hogy az én olvasatomban ki lettem zárva, mint potenciális célcsoport. Ha a kicsit Fiat 500-as belső térrel együtt tudunk élni, vagy éppen nőként keresünk városi kisautót, akkor az e-UP! borzasztó jó választás, a 1,5 literes benzinfogyasztásnak megfelelő, kilométerenkénti 10 Ft-os költség azt hiszem több, mint meggyőző.