Connect with us

Hirdetés

technokrata

Teszt: Suzuki Vitara 1.6 GL+/GLX – A mi büszkeségünk

Autók

Teszt: Suzuki Vitara 1.6 GL+/GLX – A mi büszkeségünk

Az új Suzuki Vitara modellje egy jól felszerelt, minőségibb és rendkívül biztonságos autó, elérhető kedvező árral.

Egy új típussal bővült az esztergomi Suzuki gyár kínálata. A legendás Vitara típusnevet megőrizve egy új karakterű jármű született, a terepjáró képesség helyett a divatos és modern külsőt helyezték előtérbe. Ezt megspékelték egy elég barátságos árcédulával, ezeket pedig óriásplakátok és a tévé hirdeti, mint a legújabb „mi autónkat”. Eljött az igazság pillanata, most kiderül, tényleg nagyot robbant-e a gyártó az új típussal. Egyelőre a benzines változatot vezethettük, de abből a középső GL+ és a legmagasabb GLX felszereltségű kivitelt is próbáltuk, ráadásul két- és négykerék-hajtású változatban egyaránt.

Külső

A Vitara eleje morcos és modern arcot kapott, de bármelyik irányból nézve kellemes látványt nyújt. Szinte kivétel nélkül mindenkinek elnyerte a tetszését, sokak szerint az elmúlt évek legjobb formájú Suzukija, a 2005-ben debütált Swift után. Hátulról kicsit kevésbé látványos az összkép, talán a lámpákkal dolgozhattak volna. A kéttónusú fényezés felteszi a pontot az i-re, érdemes ezt az extrát megrendelni, a türkiz, narancs és elefántcsont alapszínekkel párosítva remekül kilógunk a fekete-fehér-ezüst autóhalmazból.

Sokat dobnak még a megjelenésen a méretes, 17 hüvelykes alufelnik, továbbá a mérnökök nagyon jól eltalálták a kocsi hasmagasságát is. A GLX felszereltségben a tompított fény is LED-es technológiájú, amit a projektor körüli kék díszbetéttel hangsúlyoznak. Ennek a változatnak a halogénhez képes erősebb, szinte hófehér fénye van, nem mellesleg luxusautó hatását kelti az éjszakai sötétében lopakodva. Okos megoldás, hogy a lökhárítókban lévő műanyag betét fényezetlen, de alapesetben a sarkokat és az ajtókat nem védi semmi (viszont kaphatók már hozzá védőcsíkok).

Belső

A beltér is jól sikerült, kellemesek a formák, viszont sajnos mindenhol kemények a műanyagok, az ajtókon pedig lehetne több a kárpit. Fekete minden, de ezt kicsit oldja a műszerfalon lévő betét, ami alapesetben szürke, de kérhető színes változatban is. Ugyanakkor a középkonzol keretét kár volt zongoralakkal borítani, egy matt ezüst tartósabb és látványosabb lenne. Már a GL+ felszereltségben kapunk bőr kormányt, tempomatot, MirrorLink-el ellátott 7 colos érintőkijelzős médiafejegységet, ez utóbbin jelenik meg a tolatókamera képe is, illetve navigációra is képes. A GLX felszereltségben gyárilag elhelyezett navigációs kártyát külön is megvásárolhatjuk, majd ezek után a GL+ felszereltségű Vitara is képes elnavigálni Európán belül. A középen található analog óra retro hangulatot hoz, jó ránézni, de szériában ez szintén csak a GLX kiváltsága (de felárért megrendelhető). A médiarendszer jól átlátható, van sebességfüggő hangerőállítás is, illetve könnyen tudunk róla hívást indítani, összepárosítani telefonunkkal.

A digitális klíma kellemesen és gyorsan teremt ideális hőmérsékletet az utastérben, használata pedig egyszerűbb is a manuálisnál. Az ülések oldaltartása jó, ülőlapjai elég hosszúak még hátul is, a két első pedig magasságban is állítható. A kormánykerék tengelyirányban is állítható, ráadásul a rajta lévő, az audiot, tempomatot és kihangosítót kezelő gombok miatt ezen funkciókhoz nem kell levennünk a kezünk róla. Minden egyértelmű a műszerfalon is, viszont a két szélén lévő manuális tekerőpálca erősen oldschool, az ezzel elérhető fedélzeti funkciókat a központi kijelzőre kellett volna tenni, illetve valami normális nyomógombos kezelést tervezni hozzá.

Nem lehet komolyabb panasz a tágasságra sem, személy szerint a 182 cm-es magasságommal még jól befértem magam mögé, tehát négy ember hosszabb távon is kényelmesen utazhat, de az ötödik helyet csak városon belül erőltessük. Jó pont, hogy a hátsó ülés magasan van, így a lábunk rendesen alá van támasztva és ki is látunk. A csomagtér 375 literes, ez kisebb az S-Cross-énál, ám a dupla padlóval elegendő egy nagyobb utazáshoz is. Ha pedig pakolni kell, egy mozdulat ledönteni a hátsó üléseket, ilyenkor a padló felső állásával tudjuk kiküszöbölni a támlánál lévő lépcsőt. Rakodóhelyekből akad elegendő, mind a négy ajtóban van palacktartó, a telefont az USB/AUX csatlakozónál lévő tálcára lehet tenni, a kesztyűtartó is egész nagy, pohártartó is akad a két első ülés között. A csomagtérben kivehető falú oldalsó rekesz (ezeket a kalaptartó aljára lehet rögzíteni, okos), kivehető padló szatyorakasztó, csomagrögzítő fülek várnak minket.

A biztonságot tekintve már az alap GL felszereltségben is megkapjuk a 7 légzsákot, ABS-t, ESP-t, EBD-t, vészfékasszisztenst és a TPMS guminyomás ellenőrző rendszert. GL+ esetén már van tolatókamera, érintős multimédia rendszer, ülésfűtés, tempomat, első ködlámpa, B oszloptól sötétített hátsó üvegek, könnyűfém felnik, tetősín, fűthető tükrök, bőrkormány, digitális klíma, tempomat és még egy tucatnyi más dolog. Ha a csúcs GLX-re szavazunk, akkor hozzájön az adaptív, radaros távolságtartós tempomat ráfutásvédelemmel, a már említett LED fényszóró (automatikus kapcsolással), bőr-velúr kárpitozás, behajtható tükrök irányjelzővel, kulcsnélküli ajtó és motorindító rendszer, első-hátsó tolatóradar (a kamerán felül), esőérzékelős ablaktörlő. Amennyiben négykerék-hajtást is kérünk, akkor a váltó mögé egy üzemmódkapcsoló kerül, ez az automatikus hajtásvezérlésen túl Sport állásban élénkebb gázreakciót és keményebb szervót is ad. Összkerékkel menni legfeljebb 60-ig lehet, efölött automatikusan leold a rendszer. Szintén a 4WD mellé jár a lejtmenet-vezérlés, de a hegymeneti segéd minden felszereltséggel jár. Városban különösen értékelni fogjuk a ráfutásvédelmet, ami hang- és fényjelzéssel, illetve fékezés rásegítéssel igyekszik védeni az autót és utasait. Mellesleg említsük meg, hogy az Euro NCAP törésteszten a Vitara kitűnő, ötcsillagos eredménnyel ment át, úgyhogy biztonság terén egy rossz szavunk sem lehet.

 

Menet közben

Nem kellett motorfejlesztésre költeni, hiszen az S-Cross két erőforrását építik be a Vitarába is, Ennek megfelelően kapunk egy klasszikus szívóbenzines, négyhengeres, hengerenkénti befecskendezéses benzinmotort, mely 16 szelepes. A 120 lóerős erőforrás 156 Nm nyomatékot ad le 4400-as percenkénti főtengelyfordulatnál. A benzines motor előnye, hogy nincs semmi cicoma rajta ami tönkremehetne, ezzel is kiütve a sok drága javítási költséget (turbó, kettőstömegű). Menet közben kellemesen viszi az egy tonnánál alig nehezebb karosszériát. Ami viszont azonnal szembetűnő (vagy inkább fülbe), hogy eszméletlen csendes, de még az autó orra mellett álva is. A Suzuki mérnökeinek sikerült a fogyasztást is alacsonyan tartani, az Euro 6-os besorolású motor városban 6,3-6,6 literrel cirkált el kevés klímával (többségében Sport módban), országúton pedig 5,7 literes étvággyal is beérte.

 

A vezetési élmény kifejezetten kellemes, a magas üléspozíció, a biztonságérzet és a motor hihetetlen csendessége kényeztető, ráadásul az autón megragadó tekintetek is tovább fokozzák az ember elégedettségét. Nem rontották el a váltót sem, finoman és pontosan kapcsolható, viszont egy hosszú hatodik fokozat hasznos lenne autópályán. A városban gyakorlatilag hangtalan motor itt azért már jelzi jelenlétét, és a magas építés miatt a szélzaj erősödik fel. Hatalmas oldalsó tükreiben remekül látni mindent, szokatlan módon a motorháztető egy része is látszik a vezetőülésből. Körben is elég jó a kilátás, persze a kamera és (ha van) a radar nagyon megkönnyíti a parkolást. A futómű hangolása jól sikerült, persze némi kompromisszumra szükség volt. Rugózásban kellemesen feszes, de a legtöbb úthibát elnyeli, amiben a nagy és egész ballonos kerekek is segítenek. Viszont keresztbordákon, villamossíneken átpattog, felütni normális használattal lehetetlen. Nincs viszont gond a kanyarodással, az előítéleteket cáfolva kevés dőléssel, stabilan fordul, borulás helyett az orrát tolja kifelé (Sport módban a hajtás besegít), az ESP pedig közbeszól, ha szükséges. 4WD-től függetlenül ez a Vitara már nem falmászásra készült, viszont földúttól és könnyebb tereptől nem jön zavarba. Arra azonban vigyázzunk, hogy az alját nem igazán védi semmi, illetve a felázott, sáros dagonyákat kerüljük el, ezzel a rendszerrel pillanatok alatt elakadhatunk. És ha már megyünk, akkor meg is tudunk állni, a négy tárcsafék rendesen harap.

 

Összegzés

 

Kinek is ajánlanák az új Vitarát és milyen felszereltséggel? Véleményem szerint a legoptimálisabb választás ár/érték arányt tekintve az elsőkerékhajtású GL+ kivitel, mely kellemes társunk lehet a hétköznapokban. Az alapmodellhez képest minimális a felára, viszont a GLX-nél már elég nagy ugrás van (igaz, kapunk is sok mindent cserébe). Jópofa a Sport kapcsoló, de a négykerék-hajtást sem éreztük létfontosságúnak, főleg a szintén húzós felár miatt. A dízelt még nem volt alkalmunk kirpróbálni, viszont jelzésértékű, hogy kizárólag GLX 2WD és 4WD verzióban létezik, ennek megfelelő árral. Sokkal izgalmasabbnak hangzik az ősszel érkező 1,4-es turbós benzines, ami 160 lóerejével érdekes menetteljesítményeket ígér, de ezekről majd egy következő tesztben értekezünk. Vagyis röviden, egy négytagú családnak is elegendő, jól felszerelt és biztonságos autó a Vitara, az ajánlott GL+ 2WD kedvező 4 110 000 forintos áron kapható, így kijelenthetjük, hogy a Suzuki továbbra is a „Mi autónk”.

A Vitara tesztautókat köszönjük a Magyar Suzuki Zrt-nek.



Szólj hozzá!

További Autók

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
owlet care babafigyelő

Smart home

OWLET CARE a magyarországi piacon!

2024. február 26. hétfő
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés