Rengeteg helyen jártál az elmúlt évben. Ilyen egy fiatal vállalkozó élete: állandóan úton van?
Szeretek utazni és teszek is érte, hogy el tudjak menni a világ bizonyos helyeire. Ezek egy része persze szórakozás volt, de mindig nyitott szemmel járok, és kutatom az új lehetőségeket.
Abu-Dhabiban is megnézted, hogy hol mivel világítanak?
Ez szakmai ártalom, ha belépek valahova, azonnal felnézek. Egy kollégánk mesélte, hogy a budapesti reptéren nézte így a fényeket. Volt is egy kellemetlen beszélgetése a biztonságiakkal, mert azt hitték, a kamerákat figyeli (nevet).
És volt, hogy ilyenkor szóltál a tulajnak, hogy rossz a világítás?
Persze! Mindig jelzem, ha úgy látom, hogy lehet spórolni a világításon. Például ha étteremben vagyok, általában hagyok egy névjegykártyát a pincérnél is.
Kívülről úgy tűnik, „csak” ledeket árulsz. Van missziótok is?
Alapvetően abban segítünk az ügyfeleknek, hogy a korszerűtlen világítást korszerűre cseréljék, és így energiát és pénzt takarítsanak meg. Vicces belegondolni, de az ügyfeleink lényegesen több pénzt keresnek, mint mi egy terméken. Mondok egy példát: ami egy év alatt megtérül, azzal a vevő három év alatt a vételár dupláját is képes megspórolni, azaz az ügyfélnek kétszáz százalékos profitja van ebben az esetben a harmadik évre, miközben az élettartam sok esetben évtizedekben mérhető. Jelenleg az online felületünkön 5000 kategorizált termékünk van, mindenki megtalálja, hogy mire van szüksége, és kalkulálhat, hogy mennyit spórol. A bonyolultabb eseteknél a villamosmérnök kollégáim segítenek a döntés-előkészítésben.
Én is vehetek nálatok izzót vagy csak az étterem-tulajdonosok?
Persze! Nyitottunk a lakosság felé, a brandváltásunk – a Lednagykerből LED LEET lett – összefügg az európai nyitásunkkal is, de alapvető célja a végfelhasználók közvetlen kiszolgálása. Eddig sokan azt hitték, csak raklapnyi árut lehet nálunk venni, hisz “nagyker” is szerepelt a régi nevünkben.
Az emberek online rendelnek villanykörtét?
Egyre többen.
A Forbes címlapján szerepeltél februárban. Ez hozott valamit a konyhára?
Partnereink felé kemény előrefizetési policynk van, az egyik külföldi partnerünk, aki eddig maximum 3-4000 euróért rendelgetett árut, amikor meglátta a címlapot, bátrabb lett, és egy összegben rendelt tizenkétezres tételt (nevet). Fiatalok vagyunk, „kölyökképűek”, ezért sokat segít, hogy szerepelhettem a címlapon, és a 2013-as Év Fiatal Vállalkozója cím is önbizalmat ad nekem, de még a kollégáknak is egy-egy tárgyaláson. Komolyabban vesznek minket tőle, nem csak a “25 éves srácokat” látják bennünk.
Nálunk egy dolog fix, az a változás. Ha valami valahogy működik, az még nem jelenti azt, hogy az a legjobb formája.
Villamosmérnökként végeztél, de kereskedő lett belőled. Vagy nem így érzed belül?
Igazából úgy vagyok vele, hogy igyekszem minél több dolgot a lehető legjobban csinálni ahhoz, hogy a vállalkozást és a csapatot vezetni tudjam. Számos témában képzem magam, a buddhizmustól a pszichológián át a kvantum fizikáig, ez mind új tudás és tapasztalat. Minden szakterületből azt használom, amire épp szükségem van, ha kereskedelmet tanultam volna, akkor nem lett volna rálátásom más szemszögből, jobban belegondolva “mérnöki-kereskedelmet” folyatunk (nevet).
Sok könyvet olvasol?
Meglehetősen (nevet). A napokban épp létrehoztunk egy céges könyvtárat is, amiből hetente legalább egy könyvet valaki elolvas a csapatból, majd röviden átadja a lényegét a többieknek. Ezáltal a csapat elolvas minden héten egy könyvet, így növeljük a tudásbázisunkat. Az ötletet egy másik vállalkozótól hallottam.
Igazoltál egy operatív vezetőt. Mennyit dolgozol mostanában?
Ez teljesen változó. Van, hogy felkelek 4.30-kor, és egészen este kilencig nyomom, van, amikor érzem, hogy kevésbé proaktív hétre van szükség. Régen volt, hogy megijedtem, mert nem éreztem azt a tüzet, amit máskor, de rájöttem, hogy ennek megvan a periodicitása, néha pihenni is kell.
Miből áll leginkább a munkád?
Ha kell, prezentálom az ügyfélnek a várható megtérülést, tárgyalni megyek, konferenciákra járok, előadok. Vagy azon gondolkozom, min lehetne változtatni a cégen belül. Nálunk ugyanis egy dolog fix, az a változás. Ha valami valahogy működik, az még nem jelenti azt, hogy az a legjobb formája. Folyamatosan fejlesztünk, a piac előtt járunk.
Neked fontos, hogy sikeres fiatalként könyveljenek el? Egyre többször találkozhatnak a neveddel az újságolvasók, sokat szerepelsz különböző rendezvényeken is.
Édesapám mondta, hogy a csatákat nemcsak megnyerni kell tudni, hanem megénekelni is. Ha ez által több emberhez jutunk el, és így még több embert tudunk ráébreszteni, hogy energia-hatékonyabban működjenek, akkor van értelme. A láthatóság nagyon fontos a bizalomépítés miatt, de ez csak egy eszköz, és nem cél.
Lesz más vállalkozásod?
Bízom benne, hogy igen. Ötlet már van, még tanulnom kell hozzá, de egyelőre titok (nevet).
Interjú: Példakép Alapítvány
Főoldali kép: Hetek