Connect with us

Hirdetés

technokrata

Fontos a tudatosság – Lakos Péter, eOptika

Portré

Fontos a tudatosság – Lakos Péter, eOptika

Egészen fiatal kora óta foglalkoztatta az informatika, később pedig annak gazdasági vetülete is. Így kötött ki az e-business szakterületen Lakos Péter. Cégtársával együtt vonzó célpiacot talált, és azóta is tudatosan építi, fejleszti kontaktlencse webboltját, az eOptika.hu-t, ami a maga kategóriájában mostanra már az ország egyik legnagyobbja.

Hogyan lett belőled vállalkozó?

Az eOptika megalapításakor már hosszabb ideje készültem egy nagy, sikeres vállalkozás felnevelésére, amihez éveken át gyűjtöttem a szükséges képességeket és tapasztalatokat. Gyermekkorom óta érdeklődöm az informatika és az internet iránt. Már gimánizumban elhatároztam, hogy szeretnék majd valami maradandót alkotni az internet világában. 2006-ban, egyetemváltás közepette, egy webboltot kerestem munkahelyül, hogy tanulhassak. Ezután mentem vissza a Budapest Corvinus Egyetemre gazdaságinformatikus hallgatónak, ahol napról napra tisztábban láttam az irányt és a céljaimat.

Elég volt a vállalkozáshoz az egyetemi tapasztalat?

Sajnos nem. Az egyetemváltás során eltelt 1 év alatt rengeteg tapasztalatot gyűjtöttem annál a webboltnál, ahol dolgoztam. Mindemellett még rengeteget áldoztam szabadidőmből is az ismereteim bővítésére. A munka során rengeteg üzletfejlesztési ötlet és elképzelés fogalmazódott meg bennem, amit minél előbb szerettem volna kipróbálni. Ennek volt köszönhető, hogy elindítottam saját online könyvesboltomat, ahol a saját könyveimet árultam. Ez elég volt arra, hogy egyetemi éveim alatt megtermeljem az utazóbérletem és a mindennapi ebédem árát, nem utolsó sorban pedig arra, hogy fontos tapasztalatokkal ruházzon fel a vállalkozásépítés terén.

Merre indultál?

Az élet hozta a megoldást, mert 2010 decemberében egy közgázos előadás keretében megismerkedtem egy tapasztalt internetvállalkozóval (a Vatera.hu alapítójával), akivel egy új B2C internetes áruház felépítésébe kezdtem. Nem sokáig gondolkodtunk, hogy milyen termékkel lenne érdemes elindulni, mert több szempontunk is a kontaktlencse mellett szólt. A döntés hamar megszületett, és 2011 januárjában útnak is indítottuk az eOptika.hu-t. Ezzel párhuzamosan folytattam egyetemi tanulmányaimat vállalkozásfejlesztés mesterszakon.

Lakos_Peter-2

Mikor érkezett el a várt siker?

Induláskor az első év végére kb. 15 millió Ft-os árbevételre számítottunk. Ezzel szemben a cég már a harmadik hónaptól nyereségesen tudott növekedni. Végül a 2011-es évet 60 millió Ft-os forgalommal, a 2012-es évet pedig 260 millió Ft-os forgalommal zártuk. Mostanra már Magyarország egyik vezető kontaktlencse webboltja vagyunk. Az Ofotért-Vision Express csoport után tőlünk veszik a legtöbb kontaktlencsét. A sikert azonban nem szabad csak pénzben mérni. Sokkal fontosabb számunkra az, hogy vevőinktől folyamatosan pozitív visszajelzéseket kapunk. Nélkülük most pénzügyi sikerről sem beszélhetnénk.

A kitartás, a hit és a lelkesedés a legfontosabb. Ha pedig van egy olyan terület, ami nagyon-nagyon érdekel, és bele is ásod magad, akkor szerintem ezek kombinációjából garantált a siker.

Mi a legfőbb előnyötök?

Ami vevői szemmel rögtön látható, hogy sokkal olcsóbban kínáljuk a kontaktlencséket, mint a hagyományos optikai szaküzletek. Ez a méretgazdaságosság eredménye. Amíg egy sarki optika csak a környék járókelőiből keresi a kenyerét, addig mi, az internetnek hála, országszerte elérjük a kontaktlencse-felhasználókat. Másik nagy előnyünk a gyorsaság. Rendeléseink 80 százalékát raktárról azonnal ki tudjuk szolgálni – márpedig a kontaktlencse majdnem olyan fontos, mint a toalettpapír: ha elfogy, akkor nagyon-nagyon kell, nem tudsz várni rá. Harmadikként pedig a vevőközpontúságunkat említeném. Nagyon odafigyelünk a vevőinkre, hiszen nem kis részben tőlük függ vállalkozásunk.

Mi lehet az eOptika jövője? Fejlődőképes a cég?

Magyországon 200 ezer kontaktlencse-felhasználó él, ami a populáció két százaléka. Becsléseink szerint közülük kb. 80 ezer felhasználó vonható be az online vásárlásba. Mi havonta jelenleg több mint ötezer rendelést teljesítünk, és nem vagyunk egyedül a piacon, tehát lassan elérjük a piac korlátait. Épp ezért az elmúlt évben már a napszemüvegek is megjelentek kínálatunkban, és szeretnénk nyitni a dioptriás szemüvegek felé is. Így már egy sokkal nagyobb célpiacról beszélhetünk, ugyanis a magyar lakosság fele szorul látáskorrekcióra, és jelenleg kb. a lakosság 30-35%-a hord szemüveget, vagyis kb. 3 millió ember. További növekedésünk célja, hogy egy hazai központú, több milliárd forintos forgalmú „kis kelet-európai multi” céget építsünk fel a következő 5 évben. Már folynak a tesztjeink Romániában és Szlovákiában, és még további 2-3 országban igyekszünk jelentős piaci jelenlétet kiépíteni.

Látom, pontosan ismered a statisztikákat és előre tervezel…

Mint mindenhol máshol, egy internetes vállalkozásnál is fontos a tudatosság. Az internet előnye, hogy sok minden nagyon könnyen mérhető, butaság lenne elhanyagolni ezt a lehetőséget. Egyre többen próbálkoznak internetes értékesítéssel, tehát úgy érdemes ezt csinálni, hogy a legjobb legyél, különben jön más, aki teljesen kiszorít a piacról.

Milyen nehézségekkel kellett megküzdened a vállalkozásban?

Minden nap új izgalmakkal és nehézségekkel telik, de egy jó csapattal semmi sem lehetetlen. A gyors növekedés folyamatos változásokkal jár. A kezdeti „garázscégből” komoly szervezőmunkával sikerült olyan szervezetet és folyamatokat kialakítani, amely képes ekkora volumennél is hatékonyan és eredményesen működtetni a céget, és természetesen továbbfejleszteni. Jelenleg öt állandó munkatárs, lelkes diákok és külsős partnerek gondoskodnak az eOptika.hu mindennapjairól .

Mitől lesz valaki jó vállalkozó?

A kitartás, a hit és a lelkesedés a legfontosabb. Ha pedig van egy olyan terület, ami nagyon-nagyon érdekel, és bele is ásod magad, akkor szerintem ezek kombinációjából garantált a siker.

Mit élvezel legjobban a vállalkozásban?

Számomra jó érzés olyan szolgáltatást nyújtani, ami minél több ember számára plusz értéket teremt. Olyat, ami könnyebbé és boldogabbá teszi mindennapjainkat, és mindezt az internet segítségével.

Interjú: Példakép Alapítvány



Szólj hozzá!

További Portré

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
owlet care babafigyelő

Smart home

OWLET CARE a magyarországi piacon!

2024. február 26. hétfő
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés