Connect with us

technokrata

Búcsú a floppy lemeztől

Smart home

Búcsú a floppy lemeztől

A 3,5 colos méretű mágneses adattároló napjai már meg vannak számlálva.

Aki C-64-en kezdte pályafutását, tökéletesen tisztában van azzal, mi is az a floppy lemez. Habár a hajlékonyabb, 5,25 colos méretű példányok már rég kihaltak mindenhonnan, a kisebb, 3,5 colos változatok még mindig léteznek. Pedig már évek óta küszködünk velük – a mai, elektromágnesességgel terhelt világban nem megbízhatóak, nevetségesen kevés adat fér rájuk (és az is lassan másolható fel, olvasható le), ehhez mérten azonban nagyméretűek.

A piac 70 százalékát a Sony tartja a kezében; így a japán vállalat pénteki bejelentése „megrengette” a floppy lemezek „iparát”. 2011 márciusával ugyanis befejeződik a szigetországbeli értékesítés, számolt be a Sony döntéséről a helyi Mainichi Daily újság. Ezzel a 3,5 colos diszkek atyja saját maga tehet pontot a történet végére. Úgy tűnik, hogy a japánok hajlanak a nosztalgiára, hiszen első megjelenését követően pontosan harminc évvel később szüntetheti be a gyártást a Sony: 1981-ben debütáltak a kisebb, ellenállóbb borítást kapott lemezek.

Ha feltennénk a kérdést a kedves olvasó felé, tippelje meg, mikor adták el a legtöbbet a 3,5 colos floppy lemezekből, valószínűleg nem találná el. Japánban 2002-ben döntöttek rekordot: akkor 47 millió lemez talált gazdára. A CD-k, DVD-k, pendrive-ok elterjedésével azonban leszálló ágba került a kis mágneses tárolóeszköz ideje – az első szöget az iMac 1998-as megjelenése verte a koporsóba, ez volt ugyanis az első olyan komplett számítógép, amibe már nem szereltek floppy drive-ot.

Nem meglepő tehát, hogy tavaly csupán 12 milliós eladásról számolt be a Sony, idénre pedig még kevesebbet vár. Csak azért nem volt drasztikusabb eddig az esés, mert mára nagyjából a Sony maradt az egyetlen cég, aki még készít floppy lemezeket. 2011 márciusáig – akkor végleg nyugdíjazza a technológiát a vállalat.



Szólj hozzá!

További Smart home

Technokrata a Face-en

Tesztek