Connect with us

technokrata

Eltűnnek a játékkonzolok?

Smart home

Eltűnnek a játékkonzolok?

A Metal Gear Solid designere szerint komoly változások előtt áll a játékiparág.

Napjaink játékai közül jónéhány platform-exkluzív, azaz a rivális Nintendo-Sony-Microsoft konzolok közül csak egyikre készül el. Ha valaki korlátok nélkül ki szeretné próbálni a játékokat, akkor bizony több masinába is be kell ruháznia – nem is beszélve a PC-ről. Ez azonban a jövőben másképp lesz, állította a nagysikerű Metal Gear Solid játéksorozat mögött álló Hideo Kojima.

Hideo Kojima, a Metal Gear Solid 3 plakátja előtt

„A közeljövőben platformfüggetlenül szórakozhatunk. A játékosok bárhol élvezhetik majd kedvenc játékaikat, a nappaliban való kényelmes üldögéléstől kezdve az utazásokig – amikor és ahol csak akarják. Ugyanaz a szoftver és ugyanaz az élmény lesz.” – nyilatkozta Kojima, a Kojima Productions vezérigazgatójaként tevékenykedő szakember a Reuters-nek. Természetesen pontos dátumot nem említett a nem csak általa megálmodott terv valósággá válásához.

Videojáték távolról
Angolul remote video game streaming névre hallgatnak azok a szolgáltatások, melyekről az Internet otthoni felhasználók körében való terjedésének kezdete óta hallani, de első szárnypróbálgatásaikat csak tavaly láthattuk. A Gaikai vagy az OnLive révén úgy lehet játékokat játszani, hogy az azok futásához szükséges számítási teljesítmény nem helyileg áll rendelkezésre (vagy ha rendelkezésre is áll, nem azt használja a program), hanem egy távoli szerver végzi el ezt a munkát. Vagyis egy erőforrás-igényes játékhoz nem kell súlyos tíz- vagy százezreket beruházni a hardverbe, sem megvásárolni CD-s vagy DVD-s változatban a szoftvereket, elég csak előfizetni egy ilyen szolgáltatásra, és máris mehet a Crysis nagyfelbontásban.

Ugyanakkor a Világháló működése nem feltétlenül stabil, előfordulhatnak például kisebb-nagyobb lagok, amik e-mailküldésnél, levelezésnél vagy Java-s játékok futtatásánál nem okoznak gondot, de egy ennyire valós idejű szolgáltatásnál már igen. Míg a most ismert internetes hálózati játékok (például Call of Duty, Starcraft, World of Warcraft stb.) esetében nem okoz egetrengető problémát, amennyiben csak 100 ms körül alakul a válaszidő; azonban ha a szoftver nem helyileg fut, hanem „valahol távol”, akkor az hasonló paraméterek mellett gyakorlatilag tönkre is teszi az élményt.

Ezenfelül mindmáig nem sikerült életképes üzleti modellt kialakítani egy ilyen szolgáltatás hosszú távon is profitábilis működtetéséhez. Vegyünk egy tetszőleges új játékot, majd rakjuk fel mondjuk 1920×1080 pixeles felbontásba, kapcsoljunk be minden részletességet – ehhez otthon is egy kisebb erőmű kell. Ha az otthoni igények a legerősebb processzor és a több videokártyából álló grafikus alrendszer vásárlására késztetnek, akkor hogyan tudná ezt egy szolgáltatás akár csak százezres nagyságrendben is kiszolgálni úgy, hogy ne emésszen fel irgalmatlanul nagy összegeket a szükséges hardveres infrastruktúra kialakítása és szinten tartása. Miközben a szervereket nem lehet túlságosan messze telepíteni a játszani vágyóktól, hiszen akkor olyan mértékben megnyúlik a távolság a szerver és a kliens gépek között, hogy az a már fent említett lagok számának és idejének drasztikus emelkedését eredményezheti.

A Sony – érthetően – nem jósol nagy sikert a kezdeményezésnek. „Merész jóslat.” – nyilatkozta Hiroshi Kawano, a Sony Computer Entertainment Japan elnöke Kojima lelkesedésére reagálva – „Reméljük, folytatni fogja konzolos fejlesztéseit, de mélységesen tiszteletben tartjuk, hogy új kihívásokat keres.”



Szólj hozzá!

További Smart home

Technokrata a Face-en

Tesztek