Connect with us

technokrata

A 3D-s tévézés megérkezett

Smart home

A 3D-s tévézés megérkezett

Visszafordíthatatlannak tűnik a háromdimenziós tévézés forradalma – durva növekedés előtt a piac.

Az idei CES egyik legfontosabb témája a 3D-s megjelenítés volt: a képernyőből „kilógó” tartalmak lenyűgöznek mindenkit, aki először találkozik a jelenséggel. Ezt használja ki például a beleölt irgalmatlan mennyiségű amerikai zöldhasú ellenére igazi sikerfilmmé avanzsált Avatar is. Ám míg a film élvezetéhez jelenleg egy komplett moziteremre (és vetítőgépre) van szükség, a közeljövőben már otthonunkban is három dimenzióban jelennek majd meg a filmek szereplői.

Legalábbis a Displaysearch becslése szerint: a piackutató cég a tavalyi, gyakorlatilag csak marginális szintű 3D-s tévéeladások után idén már milliós nagyságrendű eladásokat prognosztizál, 2018-ra pedig az idén gazdára lelő készülékek közel ötvenszeresét (!) vizionálja a boltok polcaira. Egészen pontosan a tavalyi 200 ezres darabszám fog a Displaysearch szerint 64 millióra megugrani az évtized végére.

Mi kell a ma még szokatlan látványvilág élvezetéhez? Nos, nem is olyan sok minden. Megjelenítés szempontjából egy legalább 120 Hz-es frissítéssel bíró panel, a tévézők szeme elé pedig egy speciális szemüveg (shuttering glasses), ami „átveri” az agyunkat. A két szem számára ugyanis váltakozva jelennek meg a képek a készüléken, de olyan gyorsan, hogy azt agyunk folyamatos képnek érzékeli (szemüveg használata esetén). A szemenként egy picit eltérő képkockák így olybá hatnak, mintha a film „kinyúlna” a kijelzőről.

A technika tehát már ma is adott, bár napjaink legkeresettebb vékonyképernyős televíziói még maximum 100 Hz-et tudnak (ami nem elég). Ez azonban nemsokára változni fog, hiszen a 3D-s tévézés forradalma mostanában indul el. A Blu-ray is megkapta a harmadik dimenziót kihasználó filmek tárolásához szükséges szabványt, gyakorlatilag tehát „készen vagyunk”. Persze, aki nemrég vásárolt LCD TV-t, az mostanában biztosan nem fog ismét beruházni, de egyelőre a megjelenítendő tartalmakkal hadilábon állnak még az olyan fejlett piacok is, mint Észak-Amerika és Japán. Ahogy azonban egyre több 3D-s tévé talál gazdára, a műsorszórás is követni fogja a trendet.



Szólj hozzá!

További Smart home

Technokrata a Face-en

Tesztek