Connect with us

technokrata

A tévé kelendő, a DVD egyre kevesebbeknek kell

Smart home

A tévé kelendő, a DVD egyre kevesebbeknek kell

Az üres CD-k és DVD-k iránti kereslet meredeken csökken, ugyanakkor a flash USB meghajtók és flash kártyák értékesítése lendületesen nő.

A szórakoztató elektronika, az audió/videó, a fotó, az IT és a telekommunikáció világpiacai a válság ellenére továbbra is bővülnek. 2009-ben a fogyasztók várhatóan 2 százalékkal többet költenek majd ezeken szegmenseken belül – derül ki a GfK Kereskedelem és Technológia területe által több mint 80 országban elvégzett felmérés eredményeiből. Az előrejelzések szerint a teljes globális kiadás az egész évre vonatkozóan 494 milliárd euró lesz.

Az értékesítési forgalom 8 százalékos növekedésével jelenleg Japán a leggyorsabban növekvő régió, amelyet Afrika 6, Kína pedig 5 százalékos növekedéssel követ. A várakozások szerint Észak-Amerikában 3, Európában 5 százalékos lesz a visszaesés.

A három legnagyobb termékkategória szintén töretlen növekedési tendenciát mutat. Mind a mobiltelefonok, mind a televíziók értékben 4 százalékkal növekedtek, a személyi számítógépek növekedése pedig 2 százalék volt. A kisebb termékcsoportok is hozzájárultak az általános növekedéshez. A várakozások szerint a Blu-ray lejátszók globális értékesítése az idén 117 százalékkal nő, míg a hordozható navigációs eszközöké 17 százalékkal emelkedik.

„Hazánkban a szórakoztató elektronikai cikkek piacát a 2009-es év első félévében az erőteljes visszaesés jellemezte. A növekedés üteme 2005 óta fokozatosan visszaesett, és összességében elmondható, hogy az előző félévet az ideivel összehasonlítva értékben és volumenben is közel azonos, 25 százalékos csökkenést figyeltünk meg, miközben az árak átlagosan 1 százalékkal csökkentek.” – mondta el Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének country managere.

Szórakoztatóelektronikai termékcsoportok – hazai adatok

A hazai piacon szignifikáns, a piaci átlaggal megegyező vagy annál nagyobb szintű (20 százaléknál nagyobb) visszaesést mutatnak a régebbi technológiát megtestesítő termékkategóriák. Ezek az audió szegmensben: a hordozható CD lejátszók és rádiós magnók, az erősítők, az audio- és házimozi rendszerek és az autóhifik. A videó szegmensben a legnagyobb zuhanást darabszámban -55 százalékkal a katódsugárcsöves színes televíziók árucsoportja mutatta fel, ezt követi az MP3/MP4 lejátszók 33 százalékos visszaesése, továbbá a DVD lejátszók/felvevők, a hordozható autónavigációk, és a digitális videokamerák is 23-28 százalékos csökkenése sem fest pozitív képet az első félév történéseiről. A negatív előjelet jegyző kategóriák alól egyetlen kivétel: a síkpaneles LCD- és plazma televíziók kategóriája, amely darab alapon 8 százalékkal növekedett, értékben azonban itt is negatív irányú folyamat következett be.

Érdemes megemlíteni, hogy a GfK Hungária által mért barnaáru piacon, (amely 14 árucsoportot foglal magában) az LCD/PDP TV a barnaáru piac legnagyobb súllyal rendelkező kategóriájává nőtte ki magát, érték alapú részaránya 41 százalékról 50 százalékra nőtt. Az érték alapján összeállított eladási rangsor második fokára a DVD lejátszók kerültek, a 3. helyezést pedig a hordozható autónavigációs készülékek érték el, jelentős árcsökkenéssel.

„Jelen gazdasági helyzet, valamint az ÁFA-növekedés várhatóan a piac további csökkenését fogja maga után vonni. Összegezve, éves szinten a barnaáru piacon az értékesítési összforgalom visszaesését várjuk” – tette hozzá Sztupár Andrea.



Szólj hozzá!

További Smart home

Technokrata a Face-en

Tesztek