Connect with us

technokrata

Tudom, ki beszél – megoldás a hangfelismerésre

Smart home

Tudom, ki beszél – megoldás a hangfelismerésre

A rendszer megállapítja az illető hangjának jellegzetes vonásait, és azt személyes felhasználói profilként tárolja.

A biometriai megoldások piaca évi átlag 30%-kal növekszik, és az International Biometrics Group becslése szerint 2010-re már 5,7 milliárd USD volument érhet el. A biometriai hangfelismerésnek ma még csak 5%-os részesedése van ezen belül, de emelkedő tendencia mellett.

Naponta hívják világszerte az elkeseredett PC-használók a helpdeskeket. Minden ötödik közülük azért, mert elfelejtette a jelszavát. Eddig mondjuk 30 percig tartott, amíg a rendszer- adminisztrátor új jelszót adott ki neki. A Siemens hangfelismerési megoldással rendelkező PC viszont három perc alatt megint használhatóvá válik: a felhasználó saját magának vált ki új jelszót hangjának egyedi fekvése és lejtése alapján. A Siemens IT Solutions and Services (SIS) 2007 decemberében saját szervezeténél vezette be a megoldást, és mostantól külső ügyfeleknek is kínálja ugyanezt.

A kulcsszó a betelefonáló biometriai felismerése. Ahhoz, hogy a PC felhasználó regisztrálhasson, először is kap egy kódolt e-mailt a helpdesktől, amelyben többek közt egy PIN és egy rövid szöveg van. Előbbi számkombinációt vagy bebillentyűzi, vagy bemondja a telefonba. Ezt követően az e-mailen kapott szöveget kell beolvasnia. Ebből a rendszer megállapítja az illető hangjának jellegzetes vonásait, és azt személyes felhasználói profilként rögzíti illetve tárolja.

Ha ezután el találja felejteni jelszavát, és ezért felhívja a helpdesket, akkor egy számítógéphang felszólítja, hogy egy többjegyű, véletlenszerűen kiválasztott számkombinációt többször megismételve mondjon be. Ennek során a rendszer összehasonlítja a bemondott számot a hang tárolt jellemzőivel. Ha egybeesnek a biometriai jegyek, a használó a telefonon keresztül kap egy új jelszót, amellyel rögtön be tud jelentkezni a Windows-ba. Ez a szolgáltatás napi 24 órában a PC-használók rendelkezésére áll.

A megoldást a Siemens-partner Excelsis fejlesztette ki, és kiegészítette a Siemens központi K+F részlege, a Corporate Technology beszédfelismerő és hang-biometriai szoftvermoduljaival. Az SIS-nél tíz munkatársból kilenc igen elégedett a biomertiai eljárással.

A hang-alapú jelszó-kiadás csökkenti a helpdesk költségeit, ugyanakkor nagy IT-biztonság érvényesül. Ugyanis az adatok külön szerveren vannak tárolva, és csak kevesen jogosultak ahhoz hozzáférni. A PC-felhasználó pedig kódolva kapja meg a jelszó kiváltásához szükséges információkat.



Szólj hozzá!

További Smart home

Technokrata a Face-en

Tesztek