Connect with us

technokrata

Egy szoftverhiba majdnem repülőgép-katasztrófát okozott

Smart home

Egy szoftverhiba majdnem repülőgép-katasztrófát okozott

Kiderült, mi volt az oka a múlt heti Boeing-kényszerleszállásnak. A gép a kerekek helyett a hasán landolt, és nagy szerencsének tulajdonítják, hogy nem vesztek oda az utasai.

A múlt hét végén menetrendszerűen érkezett a British Airways pekingi, 38-as számú járata a londoni reptér felé. A közel fél napig tartó légi út egészen a leszállás utolsó néhány percéig úgy alakult, ahogy korábban mindig. Alig 3 kilométerre a világ egyik legforgalmasabb repterétől, a Heathrow-tól azonban a hajtóművek rejtélyes okokból kifolyólag felmondták a szolgálatot. Ekkor már csupán 180 méterrel járt a földfelszín felett a repülőgép, és csak másodpercek voltak hátra a becsapódásig.

A tapasztalt pilóták azonban megmentették a helyzetet: a hátralévő távolságot az óriási 777-es Boeing vitorlázva tette meg. Még így sem tudta elérni a repteret – mintegy 400 méterre a pálya elejétől, a füvön landolt. John Coward vezette a repülőgépet, és későbbi elmondása szerint a kritikus pillanatokban nem hitte, hogy a négysávos gyorsforgalmi utat illetve a Heathrow kerítését át tudják vinni. Végül a hasán landoló gép kerozintartályai nem sérültek meg jelentős mértékben, a 136 utas és a 16 fős személyzet komolyabb sérülés nélkül hagyhatta el a majdnem koporsójukká vált Boeinget.

Mi állíthatta le a hajtóműveket?
Szorgos szakértői vizsgálatok a minap elfogadható magyarázattal álltak elő: szimulációk szerint a British Airways gépe egy számítógépes hiba miatt került majdnem végzetes szituációba. Először ugyan egy madárrajra gyanakodtak, ám később elvetették az ötletet, mert annak valószínűsége, hogy a turbinákba kerülő repülő állatok egyszerre kényszerítsék leállásra a két motort, nagyon csekély. Az esetet kivizsgáló AAIB (Air Accidents Investigation Branch) elmondása szerint a legvalószínűbb, hogy egy szoftveres hiba áll a háttérben: a repülőgép számítógépe hozott olyan döntést az adott szituációban, ami a motorok leállásához vezetett.

Nem ez az első eset, hogy piedesztálra állítják a Boeing 777-esek komputerét. 2005-ben például a malajziai légitársaság egy ugyanilyen típusú gépe csökkentette hirtelen a sebességet közel felére, anélkül, hogy az indokolt lett volna. Akkor az automatikus vezetés kikapcsolásával kerülte el a pilóta a szerencsétlenséget. Hasonló történt tavaly is az Atlanti Óceán felett, amikor a repülőgép fedélzeti számítógépe úgy döntött: az előírt útról letérve, jobbra fordítja a gépmadarat. A nem várt manővert szintén a pilótafülkében ülő emberi beavatkozás akadályozta meg.



Szólj hozzá!

További Smart home

Technokrata a Face-en

Tesztek