Connect with us

technokrata

High-tech cuccok négy keréken

Smart home

High-tech cuccok négy keréken

A fejlődés kézzelfogható eredményei.

Bár a modern autókban számtalan profi megoldás található, lássunk ezekből most újból néhányat, különösebb sorrend nélkül. Hogy mit is jelent esetünkben a profi? Körülbelül azt, amit egyszer valaki a pornográfiáról mondott: megtudod, ha meglátod.

LED-es megvilágítás

A Lexus LS 600hL tompított fényszórójában elsőként alkalmaztak LED technológiát – a tokiói Koito Manufacturing Co. Ltd.-nek köszönhetően. A LED-ek (light emitting diodes, fénykibocsátó dióda) alig nagyobbak mint egy pénzérme, jóval hatékonyabbak, mint a hagyományos körték, vagy a halogén izzók. Minden fényszóróburában található fürt kilenc LED-et tartalmaz: három a tompított fényszóróhoz, kettő a helyzetjelzőhöz, kettő az irányjelzőhöz és kettő a reflektorhoz. Ebből az öt tompított lámpa csupán 58 wattot igényel, és kitart a jármű élettartamáig.

Figyel a kormány

A Lexus LS 600hL kormányoszlopán található monitor nemcsak azt ellenőrzi, hogy a vezető álmos-e, hanem azt is, hogy mennyire figyel az útra. A japán Aisin Seiki Co. Ltd. által fejlesztett rendszer hat infravörös érzékelőt tartalmaz, melyek még a sötétben is működnek. Ha az érzékelők fenyegető problémát észlelnek, miközben a monitor azt állapítja meg, hogy a vezető nem figyel az útra, a rendszer beriaszt, és figyelmeztetésként enyhén lefékez.

Elektromos kétszemélyes

Poroljuk le a Lotus Elise vázát, töltsük meg a repülőgépmérnökök kiselejtezett elektrotechnikai tudásával, tankoljuk fel a Szilícium völgy kockázati tőkéjével, és gyártsunk autókat Albuquerque-ben. Az elektromos autókat gyártó Tesla Motors a kétszemélyes nyitott sportkocsikból százat már eladott, 100 ezer dolláros áron, a következő pedig a szedán lesz.

Boruló-elektronika

A legtöbb autógyártónak van kipörgésgátló rendszere, ám a Volvo karosszéria dőlését mérő szabályozóberendezése merész nevet kapott. A Continental Automotive Systems fejlesztésű Roll Stability Control giroszkóp segítségével határozza meg a borulásveszély mértékét. Mikor úgy érzékeli, hogy ez hamarosan bekövetkezik, visszaveszi a motor forgatónyomatékát, és működésbe hozza a fékrendszert egy vagy több keréken.

Üzemanyagcella-variációk

A legtöbb autóban az üzemanyagcellák vízszintesen helyezkednek el, amelyek hidrogént és oxigént nyomnak át egy membránon elektromosságot előállítva, valamint vizet, melléktermékként. A Honda úgy gondolta, hogy nincs szükség nyomásra. Lekicsinyítették az üzemanyagcellákat olyan mértékben, hogy függőlegesen elhelyezve is beférjenek az autó közepén található kardánbokszba. A vizet így a gravitáció segíti át az üzemanyagcellákon.

Elektromos kézifék

A BMW-kben, Jaguar-okban és más autókban is megtalálható elektromos kézifék rendszer kiküszöböli az 1940 óta használt kábelek és emelők használatát. A sofőrnek csupán egy apró fogantyút kell meghúznia, és a féknyergen található elektromos motor összenyomja a fékpofákat és a tárcsát. A fék állítható, hogy megakadályozza az autó hátragurulását, vagy hogy bekapcsoljon, mikor a vezető leveszi a gyújtást. A TRW, Continental, Dura Automotive és a Siemens VDO a nagyobb beszállítói.

E85-öt, tele kérem

Ha E85-tel tankolunk meg egy többféle üzemanyaggal hajtható (flex fuel) járművet, bizony észre lehet venni a különbséget a gázpedálra lépve. A keverék 85 százalék etanolt, és 15 százalék benzint tartalmaz, 105-ös oktánszámmal, szemben a 95 ólmozatlannal. A többféle üzemanyaggal hajtható autók motorjában található komputer érzékeli az üzemanyag oktánszámát, és annak megfelelően állítja be a motort.

IBM-es ragadozó

A Detroit-i autóshow-n debütál a Jaguar C-XF koncepcióautója, aminek központi konzolján rubinhoz hasonló „power” feliratú indítógomb pulzál szívdobogásszerűen. Ezt benyomva felfedi magát a sebességváltó kar, gyújtást ráadva pedig kék fénysugár villan fel a kabinban a műszereknél és a hűtőrácsnál, jelezve, hogy az autó startra kész.

Inetlligens slusszkulcs

A rádióvezérelt indítórendszerek, melyek révén a sofőrnek elég a műszerfalon található gombot benyomnia, csupán a drága autók kiváltsága marad. Mint ahogy a Nissan Intelligent Key System megoldása is megkapható Versa-ban – 13 ezer dollárért.

Ékfék

A Siemens VDO által konstruált elektronikus ékfék (Electronic Wedge Brake, EWB) havon és jégen 15%-kal csökkentheti a fékutat. Teljesen hidraulika nélkül működik. Minden kerék önálló fékkel van felszerelve, szíve egy ékcsapágy, amely különleges geometriai kialakításnak (ferde felületnek) köszönhetően a féknek „önerősítő” működést kölcsönöz. Az ékcsapágyat konstrukciótól függően egy vagy két motor mozgatja a görgök segítségével egy enyhén ferde sík mentén, és a féktuskót nekiszorítja a tárcsának. Svédország északi részén végzett tesztek során az EWB prototípusával felszerelt, 80 km/h sebességgel haladó autó 64,5 m-es fékúttal állt meg. A hasonló középkategóriájú autóknál hidraulikus fék és ABS blokkolásgátló esetén a fékút átlagosan 75 méter. Azon a ponton, ahol EWB-vel fékezett jármű a fékút végén megáll, a hagyományos fékrendszerű kocsi még 30 km/h-val halad.



Szólj hozzá!

További Smart home

Technokrata a Face-en

Tesztek