Connect with us

technokrata

Profi cuccok négy keréken

Smart home

Profi cuccok négy keréken

Csúcstechnológia autóinkban.

Hogy mit is jelent esetünkben a menő? Körülbelül azt, amit egyszer valaki a pornográfiáról mondott: megtudod, ha meglátod. Bár a modern autókban számtalan profi megoldás található, lássunk ezekből most jónéhányat, különösebb sorrend nélkül.

Mélynyomók és magassugárzók

Az Audi S8 opcionálisan választható Bang & Olufsen hangrendszere arra készteti sofőrjét, hogy jóval azután is az autóban maradjon, hogy a hatalmas motor elhalkult. Noha a dán vállalat egyéként kiváló esztétikai adottságokkal rendelkező otthoni elektronikai berendezéseiről híres, amelyek nemcsak látványosak, de jól is szólnak, az S8-as révén kimerészkedett az autók világába. A luxuslimuzinba ülve a kulcs elfordítása után, mintegy varázsszerűen kiemelkednek a műszerfalból a magassugárzók minden oldalon, a tetőoszlopok tövénél. Az utastérben ezen kívül további tizenkét aktív hangszóró található, beleértve egy mélynyomót is. Erejét a rendszer egy 1000 watt feletti összteljesítményű erősítőtől kapja. Mindez 6.300 dollárért.

Kézifékes elindulás helyett

Meredek szakaszon haladva a változó erősségű emelkedők jelentik az igazi off-road kihívást. A Land Roverek Gradient Release Control (GRC, visszagurulás-gátló) újítása segít a vezetőnek abban, hogy biztonságosan megtartsa az autót a koptatókon, iránytól függetlenül, miután a sofőr levette a lábát a fékről. Ennek révén a vezető kényelmesen benyomhatja a gázpedált – ahelyett, hogy beletaposna. A Continental Automotive Systems által kifejlesztett GRC legelőszőr 2008-ban jelenik meg, az LR2-ben.

Tökéletes parkolás

A Lexus LS 460 maga parkol le. Miközben lassan cirkálunk a parkolóban, a mellső lökhárítón található érzékelők üres hely után kutatnak. Ahogy hátramenetbe kapcsolunk, a biztonsági monitoron megjelenik a célba vett parkolóhely. Megerősítés után engedjük fel a féket, és hagyjuk elforogni a kormányt. A jármű automatikusan befordul a szabad parkolóba.

Mindenttudó tartalom

A MyGIG rendszer, melyet a Chrysler kínál a Sebring szedán változatához és néhány más járművéhez, 20 megabyte-os merevlemeze alkalmas MP3 zeneszámok, képek, és navigációs szoftver tárolására is. A gyártó szerint 1.600 MP3 dal még csak a felét sem viszi el a kapacitásnak. A négymilliós adatbázisból dolgozó Gracenote keresőmotor révén a szokásos „Disc 1, Track 1” információknál pedig jóval több adat (előadó, album stb.) is megtudható egy adott dalról.

Vénás módszer

A Hitachi Ltd. ajtózárja az autótulajdonost annak ujjerezete alapján azonosítja. A személyi számítógépeknél ismert biztonsági megoldás során a rendszer csupán az ujjak tenyér felöli oldalát vizsgálja. Mivel azonban az ajtókilincs megmarkolásakor az erezet alakja deformálódik, így a Hitachi szerkezete az ujjak a kézfej külső, köröm felöli oldalát is letapogatja.

Drót nélkül itt is

Aki órákat tölt azzal, hogy kedvenc zenéit lejátszó-listáját összeállítsa iPod-ján, vagy zenelejátszóján, egyértelmű, hogy autóba ülve is azt szeretné hallgatni. Nincs ezzel probléma, ha járműve azon 30 gyártó futószalagjáról gördült le, amelyek Bluetooth kapcsolatra képesek. A fejlett drótnélküli kommunikációs rendszer révén ugyanis az elektronikai eszközök, mint a mobiltelefon, zenelejátszó és laptop, mind összeköttetésben vannak egymással kábelek, és csatlakozók nélkül. Mindemellett a hangvezérelt eszközök is zökkenőmentesen működnek anélkül, hogy a sofőrnek bármelyik gombot is be kéne nyomnia.

Nyomás adja a hajtást

Megváltoztatva egy motor sűrítési arányát, a fogyasztás mérsékelhető, a kibocsátás pedig anélkül csökkenthető, hogy a teljesítményre hatással volna. A Michigan-i Auburn Hills-ben található FEV Engine Technology Co. a változtatható sűrítési arányú motorok úttörője. A FEV rendszer segítségével elektronikus vezérléssel, közvetlenül a főtengelyen állítható – csökkenthető illetve növelhető – a kompresszió. A tartósságot mérő teszteken a legtöbb autó kiválóan működött. A FEV pedig már számos fejlesztési megállapodás része.

Lassíts!

A Toyota olyan rendszert fejleszt, mely képes felismerni az iskolát jelző közlekedési táblákat egy kamera segítségével. Ekkor a száguldozó autót a megengedett sebességre lassítja le.

Tévézzünk az autóban

Ha a gyerekek már nagyon unják az ezerszer lejátszott öreg DVD-ket, a megoldás már úton van. A Chrysler a legutóbbi New York autóshow-n mutatta be a Sirius Back Seat TV rendszerét, mely legelőször 2008-ban, a Chrysler Town & Country és Dodge Grand Caravan mikrobuszokban debütál. A SiriusConnect SC-V1 Audio/Video Tuner révén nincs szükség például parabola antennára a tévéadások fogásához. A hátul ülők a fejtámlákba épített képernyőkön látják a műsort utazás közben, az elölülők a műszerfal fedélzeti számítógép-kijelzőjén, de ők csakis álló helyzetben. A Chrysler és a Sirius egyébként kifejezetten gyerekre szabott tévécsatornákat kínál a rendszerhez.

Lítiumot ide is

A lítiumion akkumulátorok négyszer jobbak, mint a nikkel-metál akkumulátorok, így várhatóan átveszik a helyet a hibrid autókban. A Toyota 2009-ben mutatja be lítiumion akkumulátorral rendelkező Prius-át.

Parancsolni tessék!

Végre beérett a beszédfelismerés. Egyes Acura járművekben a légkondi, a rádió, a telefon és a navigációs rendszer úgy is működtethető, hogy a szem az úton marad. Például, a TL beszédfelismerő alkalmazása, melyet az Alpine Electronics tudhat magáénak, megtanítható egyértelmű parancsok felismerésére, mint például „kérem a thai éttermet”. Ezt követően a rendszer révén felhívhatjuk az éttermet, és lefoglalhatjuk az asztalt.



Szólj hozzá!

További Smart home

Technokrata a Face-en

Tesztek