Connect with us

technokrata

Nem a DirectX 10-re

Smart home

Nem a DirectX 10-re

A Half-Life fejlesztője nem (sem) hajlandó áttérni.

Mivel a Windows Vista teljesítménybeli problémák miatt nem aratott osztatlan sikert a PC-s játékok rajongói között, ezért a felhasználók zöme még mindig Windows XP alatt játszik. Ennek egyenes következménye, hogy ez a csoport még nem használja a következő generációs DirectX standardot, hiszen azt a Microsoft csak és kizárólag Vistára készítette el. Az architektúrális változtatások miatt ugyanis a korábbi operációs rendszerre való implementálás rengeteg erőforrást vont volna el más fejlesztésektől. Redmond emiatt egyáltalán nem is tervezi a DirectX 10 megjelentetését Windows XP-s környezetben.

Ezt felismerve a Valve úgy döntött, hogy egyelőre kivár az új standardra való áttéréssel. Az olyan sikerjátékok, mint a Half-Life, atyjának tekinthető vállalat saját statisztikával rendelkezik a PC-s játékokat kedvelő internetezőkről. Steam online terjesztőrendszere ugyanis elemzést készít a becsatlakozó felhasználók PC-inek hardveres komponenseiről, és játékok szempontjából érdekes szoftveres analizálást is lefuttat. Ennek a folyamatosan frissülő mérőrendszernek köszönhetően kiderült, hogy a Steamet látogató játékosoknak mindössze körülbelül 8 százaléka használ Vistát, 90 százalékuk pedig még mindig Windows XP alatt szórakozik.

Napvilágot látott az a tény is, hogy hardveres fronton jobb a helyzet – de nem sokkal. Az online disztribúciós rendszerbe bejelentkező PC-k 11 százaléka tartalmaz DirectX 10-es videokártyát. Érdekes ugyanakkor megjegyezni, hogy nem feltétlenül annak van Vistája, akinek DX 10-es GPU-ja: az átfedés mindössze a felhasználók 2,31 százalékára igaz. Tehát egyelőre marginális tényező azoknak a tábora, akik a Microsoft legújabb asztali operációs rendszerét és vadonatúj grafikus gyorsítót is használnak egyszerre.

„Sokkal több ügyfelünk rendelkezik DX 10-es hardverrel, amely Windows XP-t futtat, mint Windows Vistával. Ha megpróbáljuk kihasználni ezeknek a hardvereszközöknek az erejét, akkor a felhasználók azt kérik, hogy mindenképpen működjön DX 9-en is.” – indokolta Gabe Newell, a Valve Software alapítója és vezetője egy interjúban, hogy miért nem tárták ki karjukat a DirectX 10 felé. Ezzel ráadásul a fejlesztőgárda nincs is egyedül: például a Doom és Quake játékokról ismert Id Software alapítója, John Carmack korábban szintén az új platformtól való ideiglenes távolmaradásról nyilatkozott. Carmack akkor azzal a magyarázattal szolgált, hogy napjaink legkedveltebb konzoljainak nagy része (Xbox 360, Playstation 3) olyan grafikus chipekkel dolgozik, melyek funkcionalitása a DirectX 9-ben használt 3.0-s shader modellel analóg; vagyis egyszerűbb a fejlesztés, ha csak a kilencedik generációt használják.



Szólj hozzá!

További Smart home

Technokrata a Face-en

Tesztek