Connect with us

technokrata

Teszt: TomTom One XL – gigant kijelzős GPS navigáció

ttxl-01

egyéb kütyük

Teszt: TomTom One XL – gigant kijelzős GPS navigáció

Ha egy embertársunk valamilyen okból kifolyólag kiérdemli a ˝nagyarcú˝ jelzőt, az bizony nem sok jót jelent az emberke személyiségét illetően. Jelen tesztalanyunk ˝nagyarcú˝, de ez a jelző ezúttal teljesen más értelmet kap, mint a hétköznapi szóhasználatban. Jöjjenek hát a részletek!

A TomTom név hazánkban az átlagemberek számára ma még ismeretlenül cseng, de a cég mindent megtesz annak érdekében, hogy e tekintetben mihamarabb változzon a helyzet. A hollandiai székhelyű vállalatról most dióhéjban csak annyit, hogy 1991-ben alapították Hollandiában és az azóta eltelt időkben a világ legnagyobb navigációs megoldásokkal foglalkozó cégévé nőtte ki magát.

Oldalainkon folyamatosan olvashatnak a TomTom háza tájáról érkező legfrissebb információkról, így talán az sem kerülte el figyelmüket, hogy május végén egy újgenerációs navigációs készüléket jelentett be a gyártó. Az immár a hazai kereskedelmi forgalomban is kapható, TomTom One XL tulajdonképpen nem más, mint a korábbi TomTom One nagyobb kijelzővel felvértezett, új kiadása. Nos, innen ered a cikk legelején említett ˝nagyarcú˝ elnevezés.

Az alábbi tesztben részletesen bemutatandó TomTom One XL egy vérbeli navigációs céleszköz, vagyis ezúttal nem egy iGO szoftverrel felvértezett, általános felhasználásra is alkalmas PDA-hoz, hanem egy kifejezetten navigálásra optimalizált PNA-hoz van szerencsénk.

Design

A TomTom-nak ez bizony korántsem az első, hanem nagyon is a sokadik GPS készüléke, ami rögtön lemérhető a termék professzionális, abszolút minőségi kialakításán. A kijelzőt tartalmazó előlap értelemszerűen sík felületű, ellenben a hátfal ívelt formával rendelkezik – summa sumarum a készülék nagyon jól néz ki és igazi high-tech kütyü benyomását kelti az emberben.

A jobb- és baloldali élek teljesen csupaszok, ide egyetlen kezelőszerv, vagy csatlakozó sem került. Felül középen trónol a gyártó jellegzetes logója, ami két kitárt tenyeret ábrázol, illetve ugyanitt keresendő a ki- és bekapcsoláshoz használatos kis köralakú gomb. A fejlesztők az alsó élen helyezték el a teljesen szabványos miniUSB csatlakozót, a 2,5 milliméteres audió aljzatot, az SD memóriakártyákat fogadó bővítőslotot, illetve a Reset gombot. A négy csavarral rögzített hátfal felső szekciójába került a nagyméretű hangszóró, illetve a külső GPS-antenna csatlakozója.

A 119x86x27 milliméter méretű és 208 gramm tömegű készülékben sajnos egy fixen elhelyezett, tehát nem könnyen cserélhető lítium-ion akkumulátor teljesít szolgálatot, mely átlagosan 2 órás használati időt biztosít a számunkra. Az alapcsomagban ott a szivargyújtós töltő, de az otthoni hálózati töltőt már kifelejtették az élénk sárga dobozból.

Az autós tartó benne van az alapárban, de sajnos nem hibátlan. A szélvédőre felcuppantható, tapadókorongos okosság karja túl rövid, olyannyira, hogy a felrögzített tartóból a szélvédő közelsége miatt nem lehet kivenni a készüléket, vagyis ilyenkor le kell oldani az egész tartószerkezetet. További negatívum, hogy a ketyere felső része csillogó ezüstszürke bevonatot kapott, ami bizony alaposan visszatükröződik az autó ablakán.

Hardver

No és akkor most következzen a lényeg, vagyis a már a címben is említett, gigantikus kijelző. A korábban megjelent TomTom One-ban egy teljesen hétköznapinak nevezhető LCD teljesít szolgálatot, mely ugyanúgy 3,5 colos képátlóval rendelkezik, mint a legtöbb jelenleg kapható PDA/PNA. A TomTom One XL-ben azonban egy ennél jelentősen nagyobb, 4,3 colos panel lakik, mely egész pontosan 95×55 milliméteres felületen tárja elénk a különböző vizuális információkat, még pedig ˝widescreen˝, vagyis szélesvásznú formában.

Én személy szerint azt vallom, hogy egy főleg autóban használatos navigációs megoldásnak a lehető legnagyobb méretű legyen a kijelzője, hiszen ez igen pozitív hatást gyakorol a közlekedés biztonságára. Éppen ezért nem szívesen használok mobiltelefonra, vagy smartphone-ra telepített navigációt, hiszen egy 2,2, vagy 2,6 colos parányi kijelzőn szinte alig látni valamit a navigációs szoftver felületéből. A 4,3 colos óriás kijelző viszont semmihez sem hasonlítható élményt jelent: a megjelenített képről az összes adat könnyen leolvasható, még a szemüvegesek számára is.

A speciális tükröződésmentes bevonatot kapott display egyébként 480×272 pixeles felbontású és 65 ezer színárnyalatot képes megjeleníteni. Fényszenzort ezúttal nem kapunk a pénzünkért, így a fényerőt manuálisan kell beállítani, még pedig 5 százalékos lépésenként. A 2D és 3D megjelenítésre egyaránt alkalmas TomTom masina természetesen nappali és éjszakai grafikus megjelenítéssel is fel van vértezve.

A GPS modul rendkívül gyorsan megtalálja a műholdakat, akár még épületeken belül is, persze ez elég messze van az életszerű használattól. Történik egyébként mindez annak ellenére, hogy a One XL-ben nem a szuper SiRFstar III chipset, hanem a Global Locate-féle Hammerhead teljesít szolgálatot, de a jelek szerint ez a vevő is remekül sikerült.

A számítási feladatok végrehajtása egy 266 MHz-es frekvencián üzemelő processzorra van bízva, ami néha bizony alaposan megizzad munka közben, ami nem is csoda, hiszen a többi TomTom készülékben ennél nagyobb teljesítményű, 400 MHz-es chip dohog. A készülékben ezenkívül 32 MB RAM és 1 GB flashmemória található, no és persze egy Bluetooth 2.0 kontroller is. Kár, hogy ez utóbbi nem használható mobiltelefonos kihangosításhoz, hanem csak mobil internetes adatátvitelre, de erről majd egy picit később.

Szoftver

Amikor bekapcsoljuk a készüléket, körülbelül 10 másodperc telik el addig, amíg feláll a rendszer és ehhez hozzájön még ugyebár egy kis idő, mire a műholdakat is sikerül becserkészni. A navigációs képernyő felső kétharmadát uralja maga a térkép, alul pedig olyan információkat olvashatunk le, mint például a következő forduló távolsága, a hátralévő idő, illetve a hátralévő távolság. Zoomolni a felső sarkokban lévő +/- gombokkal tudunk. A hangbeli navigáció hangereje 5 százalékos lépcsőben állítható. A hang elég gépies, de legalább sebességfüggő az ereje.

Furcsa megoldás, hogy a térképet alaphelyzetben nem tudjuk egy egyszerű ujjmozdulattal megfogni és arrébb vonszolni, mint ahogy például az iGO-ban. Ehhez be kell mennünk a menübe és ott ki kell választani a ˝Térkép böngészése˝ opciót. Ebben az üzemmódban a jobbfelső sarokban kapunk egy kis iránytűt, a zoomolást pedig az ez alatt elhelyezett virtuális csúszkával tudjuk megoldani.

A főmenüben három oldalon összesen tizenöt, nagyméretű ikont találunk – a kezelhetőségre nem sok panaszunk lehet, minden egyértelmű és logikus elhelyezkedésű. Navigálni rengeteg helyre lehet: konkrét címre, otthonra, legutóbbi úticélra, érdekes pontra, vagy éppen konkrét GPS koordinátára. Címnek megadható városközpont, utca-házszám, irányítószám és útkereszteződés. Az adatbevitelhez használatos virtuális billentyűzet ABCDE, vagy QWERTY kiosztású lehet – én ez utóbbit részesítettem előnyben.

POI-kat kereshetünk az aktuális pozíció mellett, a városokban, az otthonunk mellett, az útvonal közelében, illetve a végcél mellett. Rögzíthetünk saját POI-kat és az eredetitől eltérő, alternatív útvonal tervezésére is lehetőség nyílik, ha például egy útlezárás esetleg bekavarna.

A tervezés mikéntje beállítható fixen a menüben, de az is megadható, hogy minden egyes tervezés előtt kérdezzen rá a szoftver, hogy a legrövidebb vagy leggyorsabb úton szeretnénk menni, illetve, hogy a fizetős útvonalakat mennyire favorizáljuk. Fontos, hogy gyalogos üzemmód is van. A már megtervezett útvonal egyrészt berepülhető, maximum ötszörös sebességgel, illetve böngészhető szöveges formában, valamint grafikus képekként.

Térképek, egyebek

A TomTom One XL-nek sok erőssége van, de bizony van egy nagy hátránya. Ez pedig nem más, mint az elég gyér hazai térképlefedettség. A cikk írásakor a magyar térkép lefedettsége mindössze 47 százalékos, és sajnos a már lefedett területekről származó térképadatok sem a legfrissebbek. Gondoltam, hogy megpróbálom frissíteni a készüléket. Fel is csatlakoztattam a számítógépre és a TomTom Home szoftver révén az internetre a masinát! Ennek eredménye az volt, hogy az alkalmazást sikerült frissíteni, de frissebb térképeket sajnos nem találtam.

A tesztkészülék egy kelet-európai TeleAtlas térképekkel ellátott modell, melyen a következő országok szerepelnek: Csehország, Észtország, Magyarország, Lettország, Litvánia, Lengyelország, Szlovákia és Szlovénia. Ezek közül egyedül Csehország lefedettsége nevezhető teljesnek (99 százalék), a többi országé sajnos csak 50 százalék körüli.

Természetesen adott a lehetőség, hogy újabb térképekkel gazdagítsuk TomTom-unkat, amit érdemes úgy megoldani, hogy nem országonként, hanem régiónként vásárolunk térképeket, hiszen míg egy francia vagy olasz térkép 60 euróba kerül, addig a komplett Nyugat-Európa térkép megkapható 100 euróért.

Van még egy dolog, ami eddig kimaradt. Ez a TomTom Plus, aminek segítségével folyamatosan friss közlekedési információk, időjárás jelentések és traffipax adatok landolnak a mi kis TomTomunkon. Ennek használatához mindössze egy Bluetooth kompatibilis, internetre csatlakozni képes mobiltelefonra van szükségünk, valamint egy évi 40 eurós TomTom Plus előfizetésre. Ezzel a szolgáltatással azonban van egy nagy probléma: hazánkban egyelőre nem működik.

Konklúzió

A TomTom One XL ˝személyében˝ egy nagyon komoly GPS navigációs céleszközzel ismerkedhettünk meg, mely azonban egészen addig csak félkarú óriás, amíg a fejlesztők nem orvosolják a magyar piacot érintő hiányosságokat.

Pozitívum: elegáns forma, általánosan jó minőség, óriási és szép kijelző, bővíthetőség, korrekt GPS-vevő, Bluetooth 2.0, miniUSB, SD bővíthetőség, nagy belső memória, TomTom Home, TomTom Plus, részletes személyre szabhatóság.

Negatívum: hiányos térképlefedettség, bizonyos szolgáltatások egyelőre nem működnek hazánkban, a Bluetooth nem használható mobil kihangosításra, a processzor lehetne izmosabb, ügyetlen tartó, nincs hálózati töltője.

A kelet-európai térképekkel ellátott TomTom One XL ára jelenleg 85 ezer forint körül mozog.



Szólj hozzá!

További egyéb kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek

kiemelt-kep
2018-volkswagen-arteon-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-676567-s-original
SAN BERNARDINO, OCTOBER 29: Shipping orders go by on a conveyor belt at Amazon's San Bernardino Fulfillment Center October 29, 2013 in San Bernardino, California. Amazon's 1 million square-foot facility in the hard hit San Bernardino County has created more than 800 jobs at the center. Fulfillment centers are where products sold by other vendors on Amazon.com store their inventory. (Photo by Kevork Djansezian/Getty Images)
20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd