Connect with us

technokrata

Az ékfék lerövidíti a fékutat

Smart home

Az ékfék lerövidíti a fékutat

Tesztfutások igazolják.

A Siemens által konstruált elektronikus ékfék (Electronic Wedge Brake, EWB) havon és jégen 15%-kal csökkentheti a fékutat. Svédország északi részén végzett tesztek során az EWB prototípusával felszerelt, 80 km/ó sebességgel haladó autó 64,5 m-es fékúttal állt meg. A hasonló középkategóriájú autóknál hidraulikus fék és ABS blokkolásgátló esetén a fékút átlagosan 75 méter. Azon a ponton, ahol EWB-vel fékezett jármű a fékút végén megáll, a hagyományos fékrendszerű kocsi még 30 km/h-val halad.

A kísérletet a Siemens automobil-technikai ágazata, a VDO végezte a DEKRA (német gépjármű-felügyeleti egyesület) ellenőrzése mellett. Ezt megelőzően az EWB fékrendszer hatékonyságára még csak számítógépes szimuláció alapján voltak adatok. A többnapos kísérlet-sorozat a szimuláció eredményét teljes mértékben igazolta. A VDO ezeket a tapasztalatokat az EWB rendszer továbbfejlesztésénél felhasználja majd. Az új fékrendszer várhatóan három év múlva lesz sorozatgyártásra érett.

Az EWB a fékezési technika forradalmát jelenti, mivel teljesen hidraulika nélkül működik. Minden kerék önálló fékkel van felszerelve, amely egy (harapó)fogóból, féktárcsából, és tisztán elektronikusan vezérelt féktuskókból (fékpárnákból) áll. Az EWB szíve egy ékcsapágy, amely egy különleges geometriai kialakításnak (ferde felületnek) köszönhetően a féknek „önerősítő” működést kölcsönöz. Az ékcsapágyat konstrukciótól függően egy vagy két motor mozgatja a görgök segítségével egy enyhén ferde sík mentén, és a féktuskót nekiszorítja a tárcsának. Az ék mint egyszerű gép működésének megfelelően a görgős csapágyat mozgató villanymotor viszonylag kis energiával nagy fékerőt ér el: Az elektromotor(ok) a féktuskót pontosan abban a pozícióban tartja(tartják) a görgős csapágy révén, akol a fékerő optimális, és blokkolás nem lép fel. Ehhez szenzorok ellenőrzik – másodpercenként ezerszer – a féktuskó helyzetét.

A hidraulikus fékrendszerek, amilyeneket ma gyakorlatilag minden autóban alkalmaznak, az ABS és a fékerő-erősítő ellenére elvi felépítésük okán lomhábban reagálnak: amíg a fékpedálra gyakorolt nyomást követően a fékfolyadékkal feltöltött rendszerben a nyomás felépül, értékes milliszekundumok telnek el. Az EWB rendszerben minden jel elektronikusan terjed. Az sem mellékes, hogy nem lesz szükség fékfolyadékra, amiből csak Németországban és csak az új gépkocsikhoz évente több mint 5 millió liternyit (másként 200 tankvonatnyit) használnak. Az EWB kisebb és így könnyebb, mint a hagyományos fékek, és a hidraulika elmaradása a motortérben is helyet takarít meg.



Szólj hozzá!

További Smart home

Technokrata a Face-en

Tesztek