Connect with us

technokrata

Lítiummal hajtott autóké a jövő?

Smart home

Lítiummal hajtott autóké a jövő?

Változik a képlet, Ni-MH helyett Li-ion.

A napjainkban elérhető hibrid autók nikkel-metál hibrid (Ni-MH) újratölthető akkumulátorral működnek, ám a Nissan és a NEC úgy határozott, hogy szembeszáll a trenddel, és lítium ion technológiát épít közelgő hibridjébe, vélhetően egy Infinit-be, mely a Lexus-szal kívánja felvenni a versenyt.

Carlos Tavares, a Nissan vezetője szerint a két vállalat mérnökei megadták a választ a költség, teljesítmény, biztonság és megbízhatóság kérdéseire. „Bízunk abban, hogy technológiánk áttörő sikerű lesz.”

Mint ismeretes, a nikkel-metál hibrid akkumulátorokban a pozitív oldalon nikkel, a negatív oldalon pedig egy speciális hidrogén-megkötő fémötvözet található, mely töltéskor megköti a savas elektrolit hidrogénjét, kisütéskor pedig leadja azt. A lítium-ion technológia esetében az elektromosság tárolásáról lítium-ionok gondoskodnak.

A lítium ionos akkumulátorokat alapvetően jobbnak tartják a nikkel-metál hibridekhez képest, nagyobb kapacitása és apróbb mérete miatt. Ez a két pozitívum révén ugyanis az autógyártóknak lehetőségük van a hibrid technológia megvalósítására kisebb és könnyebb kiszerelésekben. Emellett, a lítium ion technológiával elért helymegtakarítás minden szempontból határozottan javítja a járművek karakterét.

Konosuke Kashima, a NEC vezetője elmondta: „Reményeink szerint a közös fejlesztés eredményeként létrejövő felsőkategóriás akkumulátorok, páratlan teljesítményüknek köszönhetően, hamar nagy népszerűségre tesznek szert a piacon.”

Nagy az aggodalom azonban amiatt, hogy a gépjárművekben alkalmazott lítium ion akkumulátorok esetében is kell-e olyan biztonsági tényezőkkel számolni, mint a tűz vagy a robbanás. A nyolcvanas években előállított lítiumos akkumulátorokban ugyanis fémes lítiumot alkalmaztak, amely gyakran túlmelegedett, és felrobbant vagy elolvadt. Ezeket a félelmeket figyelembe véve, olyan vegyületek alkalmazásával fejleszti 2009-ben gyártásnak induló akkumulátorait a Nissan és a NEC, amelyekben a lítium biztonságosan kötött, valamint megfelelnek minden biztonsági szabványnak. A közös vállalat, mely fantáziadúsan az „Automotive Energy Supply Corporation” nevet viseli, fogja szállítani az akkumulátorokat a tervek szerint 2010-ben piacra kerülő új Nissan hibridekbe.

Bár a lítium ion akkuk már nagyon kevés mérgező anyagot tartalmaznak, emellett kevésbé tartósak, mint például nikkel alapú társaik.

Tavaly szeptemberben a Nissan és a Toyota közötti, a technológiák alkalmazására vonatkozó egyetértés végleg megszűnt. Azóta a Toyota nagy sikereket ért el a hibrid gépkocsigyártás területén, valamint megalkotta az egyik legdrágább és legpazarabb hibridjét. Ahhoz képest, hogy a hibrid járművek jelenleg nagy népszerűségnek örvendenek, az elemzők szerint 2013-ra is mindössze a piac hat százalékát teszik majd ki.



Szólj hozzá!

További Smart home

Technokrata a Face-en

Tesztek