Connect with us

technokrata

Zöld az új módi: klimatizáljuk magunkat

Smart home

Zöld az új módi: klimatizáljuk magunkat

Vattenfall globális klímavédelmi kezdeményezés.

Brüsszelben január 11-én tették közzé a Vattenfall áramszolgáltató vállalat „3C“ (Combating Climate Change) kezdeményezését, mellyel több mint 15 alapító tag nyilvánítja ki a klímavédelem iránti elkötelezettségét. A kezdeményezés szorgalmazza, hogy a klímavédelmet globális kihívásként kell tekinteni, amely a tudomány, piacgazdaság és politika számos területén azonnali cselekvést követel.

Mint ismeretes, az egyik alapító tag, a Siemens a klímavédelmet, a globális felmelegedés elleni küzdelmet már eddig is támogatta környezetvédelmi intézkedéseinek és a cég egészére kiterjedő környezet-menedzsment rendszerének keretében. Így a teljes energia-értéklánc mentén technológiák széles választékát kínálja: energia-hatékony, kis környezet-terhelésű termékeket, megoldásokat és szolgáltatásokat az energiatermelés, -átvitel és -elosztás számára és a kis fogyasztású berendezések és készülékek üzeméhez. Ilyenek a nagy hatásfokú gáz- és gőzturbinás zöldmezős erőművek, a meglévő fosszilis erőművek modernizációja, a megújuló energiahordozók használata az áramtermelésben, valamint olyan új technológiák, mint az üzemanyag-cellák és a széndioxid-mentes fosszilis tüzelésű erőművek. A fogyasztási oldalon említhetők a Siemens energia-takarékos és gyorsan amortizálható ipari hajtásai, üzemanyag-takarékos befecskendező rendszerei gépkocsikhoz, energia-menedzsment szolgáltatásai épületek energiatakarékos üzemeltetéséhez, stb. A vállalat egyébként a klímavédelem nemzetközi erőfeszítéseinek számos más színterén illetve szervezetében is jelen van („G8 Climate Change Roundtable“ „European Technology Platform for Zero Emission Fossil Fuel Power Plants“, „EU Motor Challenge Program“).

Az újrahasznosítható, megújuló anyagok legújabb generációját a növény-alapú műanyagok képviselik, amelyek ma még kevéssé elterjedtek a világban, de a környezetszennyezés növekedésével és az energiatartalékok csökkenésével, rövidesen mindennapi életünk megszokott részévé válnak majd. Ezeket a szempontokat vette figyelembe a Ricoh, amikor a kukorica-alapú műanyagok felhasználása mellett döntött legújabb termékeiben. Az egyelőre csupán Japánban kapható Ricoh imagio Neo 752ec/602ec és az imagio MP C1500-as gépek alkatrészeiben a Ricoh a Mitsui Chemicals-szal együttműködve sikeresen használta fel az új növényi-alapú műanyagokat. A növényi alapú műanyagok használatában elért sikereken felbuzdulva a Ricoh azt tervezi, hogy a közeljövőben egyre több másolóban és alkatrészben fogja felhasználni az új, környezetbarát anyagokat.

Köztudott ugyanis, hogy a hagyományos, kőolaj alapú műanyagoknak több negatív tulajdonságuk is van. Egyrészt, a felhasználás után elégetésre kerülnek, amely által növekszik a légkör szén-dioxid tartalma, és ez hozzájárul az „üvegház-gázok” felhalmozódásához, illetve a globális felmelegedéshez. Másrészt ezen anyagok előállításához a Föld korlátozottan rendelkezésre álló energiahordozóit használják fel, miközben az ismert kőolajtartalékok már csak kb. 40 évre elegendőek. A növényi alapanyagokból – például kukoricából, burgonyából vagy cukornádból – készült műanyagok fő alkotóeleme a tejsav, amelyet az adott növények keményítőjének erjesztésével állítanak elő. A hagyományos műanyagokkal szemben ezen műanyagok alapanyagai hosszú távon is elérhetők és sokkal inkább környezetbarátok.

Az Eurobarometer közvélemény-kutatásának eredményei szerint az Európai Unió polgárai körében népszerűek a megújuló energiaforrások. Nagy részük támogatja alkalmazásukat, 80 százalék a napenergiát hasznosítaná legszívesebben, 71 százalék pedig a szelet fogná munkára. A felmérésből egyébként az is kiderült, hogy míg a válaszadók 54 százaléka nagyon fontosnak tartaná az energiatakarékosságot, addig csak minden ötödik megkérdezett (21%) mondta azt, hogy valóban tesz is valamit ennek érdekében.



Szólj hozzá!

További Smart home

Technokrata a Face-en

Tesztek