Connect with us

technokrata

Leteszteltük: Intune – a céges gépek őre

windows-intune

Dotkom

Leteszteltük: Intune – a céges gépek őre

Kipróbáltuk a Microsoft felhő-alapú rendszerfelügyeleti szolgáltatását, a Windows Intune-t.

Nem állhat minden munkatárs mellett egy rendszergazda, de ma már erre nincs is szükség: a biztonságos folyamatos működést garantáló rendszerfelügyeleti tevékenység ma már nemcsak a nagyok kiváltsága. A mobilitás és rugalmasság ma már nemcsak a cégekkel szembeni alapvető igény, hanem azok alkalmazottjainak is szükséges ezen képességekkel rendelkezniük ahhoz, hogy a folyamatosan változó piaci környezethez megfelelőképpen tudjanak alkalmazkodni. Éppen ezért hallhatunk egyre több virtuális munkahelyről, távmunkáról, „autó-irodáról”, melyekben egy a közös: fizikailag nagyon töredezett a munkatársak helyzete, ezáltal az általuk használt számítógépek nem, vagy csak óriási plusz költségekkel tarthatók karban.

Ügynök a gépen

Erre találták ki a Windows Intune szolgáltatást, mely nem más, mint egy professzionális virtuális rendszergazda asszisztens azon cégek számára, akiknek fontos a céges gépek állapotának megőrzése és azok vírusmentes, biztonságos működésének garantálása.

Márpedig ez manapság kinek ne lenne fontos? Az Intune szolgáltatás keretében gépenként havi 11 eurós havidíjért cserébe kapjuk meg azt a lehetőséget, hogy valamennyi céges gépen mi, központilag frissítsük távolról a Windows-t, menedzseljük a szoftverek listáját, illetve egyedi biztonsági házirendeket is felállíthatunk annak érdekében, hogy ezek adott esetben egy előre általunk megadott szabályrendszer alapján automatizálva legyenek. Mindezeket anélkül, hogy egyszer is fel kelljen állítani a munkatársakat a gépük elől.

Pontosan egyszer van szükség arra, hogy a munkatársak gépét fizikailag is lássuk: amikor az Intune ügynök programját feltelepítjük rá: ez teremt lehetőséget arra, hogy a későbbiekben magunk távolról tudjuk kezelni a gépeket anélkül, hogy azokhoz a továbbiakban hozzá kelljen nyúlni.

A szolgáltatás havidíjának keretében a kliensprogrammal valamennyi számítógépre vírus- és kártevő védelmet is kapunk, illetve egy életre letudhatjuk és egységesíthetjük céges Windows példányainkat: az Intune-ba bekötött gépekre mindig a legújabb operációs rendszer licenszt kapjuk, mellyel korszerűbb, biztonságosabb és ergonómikusabb munkakörülményeket biztosíthatunk munkatársaink részére.

Első lépések

Ahhoz, hogy megkezdjük céges gépeink professzionális felügyeletét, a Windows Intune weboldalán Live azonosítónkkal belépve érdemes feliratkoznunk a szolgáltatás 30 napos próbaverziójára. A teszt időszakról annyit kell tudni, hogy ez idő alatt maximum 25 gépre tudjuk ingyenesen kipróbálni az alkalmazást, illetve mindegyik gépen Professional szintű Windows-licensz kell, hogy legyen.

A Windows Intune attól felhő szolgáltatás, hogy valamennyi szolgáltatása egy távoli szerveren keresztül, egy böngészőn érhető el. A szolgáltatásba bejelentkezve az üdvözlőképernyő fogad bennünket, ahol máris lehetőségünk van a kliensszoftver letöltésére: ez az a program, melyet valamennyi céges gépre rá kell raknunk ahhoz, hogy azokat a későbbiekben láthassuk az Intune-on keresztül. A kliens gépekre vonatkozó kritérium csupán annyi, hogy Microsoft operációs rendszert kell futtatniuk és azok közül is az XP SP2, SP3, Vista, vagy Windows 7 Professional, Business, Enterprise, vagy Ultimate licenszek egyikének birtokában.

Tesztünk során három gépre tettük fel az Intune-t, melyekre a kliensprogram feltelepítése után máris szembesültünk az első meglepetéssel: a telepítés után a számítógépeken szinte semmi nyoma nincs a szoftvernek: se a programok között, se a tálcán nem foglal helyet, egyedül az asztalon megjelenő, a távsegítség kérésére hivatott Intune ikon utal arra, hogy valami történt. Ezt követően az Intune webes adminisztrációs felületén egyből megjelentek az új gépek részletei, melyek megtekintése előtt a rendszert magunknak kell testre szabni: az adminisztráció fülön beállíthatjuk az egyes szoftverekre a frissítések figyelését, riasztás típusoka, a riasztások címzettjeit, illetve azon riasztás típusok listáját, melyekről értesítést szeretnénk kapni. A riasztások egészen részletesen testre szabhatók: az egyes hardveres merevlemez leállástól, lassulástól, vagy hálózati kapcsolat megszűnésén keresztül egészen a programspecifikus hibákig (pl. Excel, Internet Explorer lefagyás) mindent egyenként beállíthatunk, hogy ezekről az eseményekről emailben értesüljünk. Az alapesetben a rendszergazdát riasztó eseménylista további címzettekkel is bővíthető: tetszőleges számú felhasználó és email cím rendelhető az egyes riasztás típusokhoz, melyekhez még az is beállítható, hogy a rendszer milyen nyelven küldje az egyes figyelmeztetéseket. Az egyes biztonsági szinteknek megfelelően további finomhangolási lehetőség, hogy beállíthatjuk azt, hogy egyes rendszergazdák, adminisztrátorok például csak az általunk kritikusnak ítélt rendszerhibákról kapjanak emailt, mások pedig például minden eseményről, figyelmeztetésről.

Vállalatmérettől függően az első kézenfekvő feladat az egyes részlegek, vagy divíziók-szerinti csoportbontás lehet az Intune-on belül: a kliens programok telepítése és ezáltal a céges gépek Intune-ba való bekötését követően tetszőleges számú csoportba rendezhetjük a munkatársakat annak érdekében, hogy a későbbiekben megfelelőképpen strukturálva tudjuk az egyes rendszergazdai feladatokat távolról elvégezni.

Hardver- és szoftver profil minden gépről

A csoportok létrehozását követően a „Számítógépek” menüpontban tudjuk egy listában nyomon követni az céges PC-k állapotait, az azokra szükséges frissítések számát, illetve az azokra jellemző hardver és szoftver profilt is itt tudjuk gépenként lekérni. A távolról való teljes körű rálátás praktikus lehet a sok esetben alulspecifikált „lassú a gép” –jellegű általános hibabejelentéseknél: a hardver elemeknél az asztalunktól való felállás nélkül konstatálhatjuk azt, hogy az egyes hibák vajon a nem elegendő fizikai memória miatt léptek fel, vagy azok egyéb, szoftveres meghibásodások eredményei.

Az Intune összetettségére jellemző módon az egyes gépek hardver listáiban még az egyes részegységek illesztőprogramjainak dátuma is nyomon követhető, az aktuális IP címen és MAC-addressen keresztül magának a gépnek a sorozatszáma is kiolvasható távolról. Ugyanígy a szoftvereknél is: az egyes telepített programok listáján túl azokhoz egy külön űrlapon egyedi, vagy mennyiségi szoftver licenszek is rendelhetők, melyek kezdő-, illetve végdátumai a rendszerben kerülnek eltárolásra annak érdekében, hogy azok lejártakor az Intune automatikusan figyelmeztessen bennünket a megújítás szükségességéről.

Azon felül, hogy a céges gépeken futó szoftverek listája nyomon követhető, azokra újak is telepíthetők távolról. Új szoftver telepítéséhez mindösszesen annyi a dolgunk, hogy első lépésben annak telepítő fájljait feltöltjük az általunk a rendelkezésünkre álló 2 gigabájt felhő tárhelyre, majd a cél számítógépeket kijelölve telepítjük azokat anélkül, hogy a munkatársnak, aki éppen az adott gépen dolgozik, egy percre is fel kellene állnia a székéből.

Az így, vagy helyileg telepített szoftverek listája az Intune-ból közvetlenül kinyomtatható és exportálható is amellett, hogy azok szükséges frissítéseiről is folyamatosan értesülünk az kezdőoldalról, vagy a Rendszer – áttekintés fül alatt.

Számviteli szoftver leltár és ingyenes Windows

Ahhoz, hogy teljes kontroll alatt tudjuk céges gépeink szoftvereit, a legjobb megoldás a Windows Intune szolgáltatás bevezetése. Az Intune-ra előfizetve egy csekély havidíjért cserébe egy olyan egyszerűen kezelhető intelligens rendszergazdai menedzsment programot kapunk, mellyel saját számítógépünkről nyomon tudjuk követni az összes munkatársunk számítógépén található szoftver állapotát, azokat pár kattintással távolról frissíteni tudjuk, illetve a nem kívánt összetevőket el is tudjuk távolítani.

Azon felül, hogy biztonsági szempontból ezzel sokat tehetünk cégünkért, az Intune-nal a számvitelileg is kötelező szoftvernyilvántartást is letudhatjuk: nincsenek többé hiányos, nem frissített Excel táblák, kockás füzet nyilvántartások, az Intune-ba belépve valamennyi gépről valós idejű információkat kaphatunk annak szoftveres állapotáról. Az egyes Microsoft szoftverekre vonatkozóan ráadásul a rendszer képes arra is, hogy a vásárolt licenszek adatainak megadása után az a komplett gépparkot átnézi és összeveti a tényleges telepítések számával, mellyel kiszűrhetők az egyes szoftver többletek, vagy hiányok a céges számítógép flottában.

Az Intune további előnye, hogy a gépenkénti előfizetéssel egy olyan frissítési licenszt is kapunk, mellyel a mindig a legfrissebb Windowsra térhet át, jelenleg a Windows 7 Enterprise rendszerre, – , továbbá ingyenes vírusirtót is tartalmaz a gépenként havi 11 euróért cserébe.

 



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek

kiemelt-kep
2018-volkswagen-arteon-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-676567-s-original
SAN BERNARDINO, OCTOBER 29: Shipping orders go by on a conveyor belt at Amazon's San Bernardino Fulfillment Center October 29, 2013 in San Bernardino, California. Amazon's 1 million square-foot facility in the hard hit San Bernardino County has created more than 800 jobs at the center. Fulfillment centers are where products sold by other vendors on Amazon.com store their inventory. (Photo by Kevork Djansezian/Getty Images)
20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd