Connect with us

technokrata

A színek ereje

Laptop

A színek ereje

Talán nem is gondolnánk, hogy a színek milyen fontos szerepet játszanak az életünkben.

Az üzletemberek többsége még mindig tartja magát ahhoz a nézethez, miszerint a színek használata a nyomtatott üzleti dokumentumokban nem több puszta kozmetikánál, egyfajta külcsínnél; holott az írásos anyagok külső megjelenése nagyban hozzájárul a cégről kialakított pozitív, vagy épp ellenkezőleg, negatív megítéléshez. Akár elfogadjuk a színek jelentőségét, akár figyelmen kívül hagyjuk azokat; akár teszünk erőfeszítéseket annak érdekében, hogy a lehető leghatásosabb színeket válasszuk, akár nem, egy dolog mindenképpen biztos: a színek pszichológiája létező dolog, és semmiféleképpen nem tudjuk függetleníteni magunkat az általuk kiváltott hatástól. A színek használata az írott kommunikáció egyik legerősebb és leghatásosabb kifejező eszköze, amely tudat alatt az ember legősibb ösztöneire hat.

Színharmónia
Tudományosan bizonyított tény, hogy az emberek nem csupán egyetlen színre reagálnak, hanem a látott színek összességére. Ez alapján elmondható, hogy nem létezik ˝jó˝ vagy ˝rossz szín˝ a színek kombinációja az, ami lehet jó, vagy rossz.

A legáltalánosabb hiba, melyet a cégek igen gyakran elkövetnek, hogy fontos promóciós célra szánt anyagaik elkészítésénél figyelmen kívül hagyják a vállalat hivatalos színeit. Minden egyes grafikai munka elkészítésekor a kiinduló pont a cég lógójának színvilága kell hogy legyen. Ha időben meggyőződünk arról, hogy a készülő dokumentumban használt színek mindegyike harmonizál a cég logójának színeivel biztosak lehetünk abban, hogy a színek közötti harmónia ereje megerősítőleg hat a nyomtatott anyag egészre is. A színek helyes kombinációja megerősíti a vállalat által képviselt értékeket, s egyúttal kizárja az ellentmondásos, zavaros üzeneteket az üzleti kommunikációból. Cél tehát a harmonikus összkép megteremtése.

Hogyan reagálunk a színekre?
A színek pszichológiája két szinten működik: a tizenegy fő szín (piros, narancs, sárga, zöld, kék, lila, barna, rózsaszín, fekete, fehér és szürke) mindegyike rendelkezik saját globális pszichológiával, amelyre a legtöbb ember ösztönösen reagál.

Bizonyítékok széles skálája támasztja alá a tényt miszerint a piros szín használata a számlákon jelentős mértékben, 30 %-tól akár egészen 80 %-ig is lecsökkentheti a fizetési időt. Továbbá: a színes dokumentumok átlagosan 60-70 %-kal több figyelmet kapnak az egyszerű fekete-fehér anyagoknál.

A szín erőteljes kommunikációs eszköz, melyet hatékonyan használva akár versenyelőnyt lehet szerezni egy vállalkozásnak. Ugyanakkor, ha a választott szín nem illik a márkához, az ellentétes hatást, negatív jelentéstartalmat továbbíthat. Például egy zöld folt magára vonzza ugyan a tekintetet, ám nem megfelelő helyzetben használva pangónak, unalmasnak tűnhet, ami miatt a vásárlók a mozdulatlanságot, a cselekedet hiányát társíthatják vele. Ebből is látható, hogy az öncélú hatáskeltés nem elég. Ezért játszik olyan fontos szerepet a színelmélet abban, hogy egy vállalat már az első próbálkozásra megtalálja a megfelelő színeket.

Az OKI számos eszközzel és alkalmazással bizonyítja, hogy tudatában van annak a hatásnak, amelyet a színek egy-egy vállalkozásra gyakorolnak. Ezeket a kiegészítőket ráadásul alaptartozékként kínálja színes-nyomtatóihoz, így például az automata színegyensúlyt, valamint az OKI Printing Solutions Sablonkezelő szoftvert (Template manager 2006) is.

A november elején bemutatott, új C8600-as A3-as színes nyomtató egyedülálló hardveres és szoftveres technológiára, az úgynevezett High Definition Colorra (nagy felbontású színkezelés) építkezik, mely mostantól mindenki számára elérhetővé teszi a nagyfelbontású színek nyomtatásban történő megjelenítését.



Szólj hozzá!

További Laptop

Technokrata a Face-en

Tesztek