Az ATI demonstrációja szerint pikoszekundumnyi ideig vannak olyan shader ciklusok, amelyek nincsenek kihasználva. A vonalak a kihasználatlanságot mutatják százalékban.
A következő fejlődési fokozat a fizika megjelenése a 3D motorokban. Kíváncsian várjuk, hogy a jövőbeli játékok hogyan lesznek képesek a valódi világot szimulálni. Amit eddig láttunk bíztató, de legalább egy évet kell még várnunk az első megvalósításokra. Vannak olyan próbálkozások is, amelyek a másik grafikus processzorra szeretnék hagyni a fizika számítását a CPU helyett.
Ez mind szép és jó, de mit hoz a további funkciók hozzáadása? Ha így folytatjuk, azt hiszem egy idő után érezni kezdjük majd az olvadó szilícium szagát. Az üres ciklusok kihasználása sem hoz majd változást, ha a kártya legfőbb ura továbbra is az operációs rendszer lesz.
Képzeljük el, mennyi mindent kell elvégeznie majd az új GPU-knak, s könnyen eljuthatunk az órajel szabályozásának igényéhez, megakadályozandó a túlmelegedést. Az ATI mostanában egy harmadik kártyával demonstrálja a fizikai kalkulációk elvégzését, ez a lehetőség azonban még nagyobb tápegységet igényelhet. Ki lehet fejleszteni kenyérpirító-bővítéseket és kávéfőzőket is a PC-hez (a játékosok szeretnek friss kávét szürcsölni fraggelés közben…)