Connect with us

technokrata

Divat az informatika a divatszakmában

Laptop

Divat az informatika a divatszakmában

A Marosportnál az árupótlás ügyviteli költségei közel 10 %-kal csökkentek.

A rEVOLUTION Software a nagyközönségnek is bemutatta intelligens ruházati rendelés-automatizálási szoftverét, amelyet a Columbia sportruházat hazai forgalmazójával közösen fejlesztett ki. A cégközpontban futó, matematikailag optimalizált készletkezelés a részletes fogyási és megtérülési számítások alapján az üzletvezetők helyett elvégzi az árurendelést, visszahívja a nem megfelelő árut, és az érkező szállítmányról e-mail-ben küld értesítést.

A Columbia, Quicksilver, Fundango márkákat forgalmazó Marosport Kft. a korábban bevezetett rEVOLUTION Ruházati ERP rendszerét 2005 elején egészítette ki a Rendelésautomatizálási modullal, amely az egyes üzletek számára optimalizáltan állítja össze a központi raktárból kiszállítandó szortimentet, azaz árukollekciót. A szoftver bevezetésével áruforgalmi statisztikákra és a piaci trendekre épülő automatikus árukészlet-tervezés és -feltöltés lépett életbe az üzletlánc mind a 12 Dockyard Island boltjában. A beruházás eredményeként a ruhakereskedelmi cég csökkenteni tudta a raktárkészletét, a visszáru mennyiségét és szállítási költségeit. Az árupótlás ügyviteli költségei közel 10 %-kal csökkentek.

A jelenleg 85 főt foglalkoztató cégcsoport számára elsődleges elvárás volt, hogy a ruházati termékekre jellemző szín és méret szerinti árunyilvántartás könnyen kezelhetően, intelligens módon valósuljon meg. A ruházati kereskedelem szezonális jellege miatt az árudömping nem egyenletesen oszlik el az év folyamán, hanem kiugró csúcsok figyelhetők meg a keresletben. A csúcsidőszakokban az összes partner beérkező – úgynevezett előrendelési – tételeit minél gyorsabban kell szétosztani és kiszállítani.
Kiemelkedően fontos a szerepe az üzletek készletfelöltési tervezésének, mivel az üzletek árukészlete illetve raktározási kapacitása nagymértékben meghatározza az értékesítési tervek teljesítését. Ha a készlet bármilyen irányba eltér az optimálistól, – pl. hiány vagy felesleg alakul ki – az veszteséget okoz elmaradt haszon, vagy kamatok formájában. Korábban ezt a folyamatot – a Marosport saját üzleteiben – az üzletvezetők határozták meg a megelőző időszakok fogyási listái illetve megérzések alapján, gyakran okozva ezzel fennakadásokat, készlet-beragadásokat.

A rendszer tervezésekor vezették be a szortiment fogalmát, amely egy termék különböző méreteinek előre definiált mennyiségi leosztását jelöli. (Például a narancssárga széldzseki esetén 10 S, 20 M, 25 L és 15 db XL méretű dzseki alkothat egy szortimentet.) Az egyes üzletekre vonatkozó árukollekciók kialakításakor egyrészt a saját üzletek összesített tapasztalatát, másrészt a magyar és nemzetközi eladási trendeket veszik figyelembe a nagy számok törvénye alapján. A fejlesztés célja, hogy az üzletek időszaki készletfeltöltése automatikusan történjen, minél inkább az emberi hibázási lehetőségek kizárásával. A központ összeállítja az árukészlet-optimalizációt, automatikusan visszahívja a nem megfelelő árut, illetve kiigazítja az ideálistól való eltérést.

„Az értékesítési szortimentek alkalmazásával a rendelések során az üzletvezetőnkénél a méretek szerinti tervezés gyakorlatilag szükségtelenné válik, amivel sok munka és hiba küszöbölhető ki. A kollekció tervezése mindig az optimális forgási sebesség és maximális árrés-tömeg figyelembe vételével történik” – mondta Szalóki László, a rEVOLUTION Software Szolgáltatási igazgatója. „Hasonló igényekkel – és megoldandó problémával – számos hazai ruhakereskedelmi vállalatnál találkoztam, ezért komoly érdeklődésre számítok” – tette hozzá.

Maróty István, a Marosport ügyvezetőjének meglátása szerint „a ruházati kereskedelemben érdekelt kkv-k versenye egyre élesebb, csak a leghatékonyabbak tudnak talpon maradni. A hatékonysághoz pedig elengedhetetlen egy iparági sajátosságokra szabott vállalatirányítási (ERP) rendszer alkalmazása. E nélkül nem tudnám elérni, hogy a dinamikusan növekvő üzletmenetet évek óta szinte változatlan létszámú kiszolgáló személyzettel vigyem. A piacról sokan kiestek az utóbbi években, akik azonban bent maradtak, azok többnyire már fontosnak tartják az informatika szerepét. Nem könnyű azonban az alaptevékenység mellett időt és forrást találni a fejlesztéshez.”

A rendszer hátteréről
A Marosport Kft. Magyarországon 8, Romániában 4 saját boltot üzemeltet Dockyard Island néven, ahol olyan neves import márkákat forgalmaz, mint Columbia, Quicksilver, Fundango. Viszonteladói közel 200 további üzletben értékesítik termékeit, akiket nagykereskedelmi cégén keresztül szolgál ki. A milliárdos forgalmú cégcsoport bevétele és eredménye 2005-ben 25%-kal növekedett a megelőző évihez képest.

A Marosport speciális ruhaipari logisztikai igényét a piacon kapható „nagy” ERP rendszerek nem elégítették ki, ezért döntött még korábban egy hazai fejlesztésű Ruházati nagy- és kiskereskedelmi ERP rendszer bevezetése mellett, amelyet pénztárgépekkel is összekapcsoltak.

A központban elhelyezett szerver mellett az üzletekben egyszerű és rendszergazdát nem igénylő számítógépek futnak. Így lehetőség van például arra is, hogy a boltok igény esetén egymás készleteit láthassák. Emellett nem elhanyagolható szempont az sem, hogy rendszerüzemeltetést csak a középpontban kell fenntartani.



Szólj hozzá!

További Laptop

Technokrata a Face-en

Tesztek