Connect with us

technokrata

Az NHH hírközlési szabályozási stratégiájának koncepciója

Laptop

Az NHH hírközlési szabályozási stratégiájának koncepciója

Az idei évben az NHH továbbfejleszti a 2005 végén nagy sikerrel bemutatott TANTUSZ szolgáltatást.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) publikálta és bemutatta a 2006-2010-es évekre készülő hírközlési szabályozási stratégia koncepcióját. A Hatóság – a honlapján elérhető anyaggal kapcsolatban – március végéig várja a véleményeket. A végleges szabályozási stratégia várhatóan még az idei év első felében elkészül.

Pataki Dániel, az NHH elnöke elmondta, hogy a stratégiai koncepcióval összhangban az NHH az idei évben tovább akarja csökkenteni mind a mobil, mind a vezetékes piacon a hívásvégződtetési díjakat. A vezetékes piacon a Hatóság még az első félévben csökkenti a tarifákban meglévő indokolatlan regionális különbségeket, valamint a hurok átengedést terhelő egyszeri díjakat. Ezek a lépések újabb nagy lökést adhatnak a verseny növelésének és az árak csökkentésének a vezetékes- és a szélessávú Internet-hozzáférések piacán.

Szintén fokozódó versenyre és az UMTS/3G szolgáltatások fokozatos térnyerésére számít a Hatóság a mobilpiacon. Az NHH reményei szerint a harmadik generációs szolgáltatások elterjedésével és várható fokozatos árcsökkenésével egy új platform jelenik meg – a vezetékes telefon és a kábeltelevíziós hálózatok mellett – a versenyben a szélessávú szolgáltatások piacán.

Az idei évben az NHH továbbfejleszti a 2005 végén nagy sikerrel bemutatott TANTUSZ szolgáltatást, amit a mobiltarifa-összehasonlítás mellett egyéb, a fogyasztói tudatosság növelését – a fogyasztók jobb tájékozódását – támogató alkalmazásokkal egészít ki a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselője.

Az elmúlt évben az NHH előzetes becslései szerint – a leginkább versengő hazai hírközlési szektorban –, a mobilszolgáltatások piacán mintegy 10 százalékkal csökkentek az árak, miközben közel 600 ezerrel nőtt a három szolgáltató ügyfélszáma. Év végére a három szolgáltató ügyfélszáma 9,32 millióra nőtt, a penetráció pedig 86,4 százalékról 92,4 százalékra nőtt.

2005-ben az NHH mindhárom mobilszolgáltató (nagykereskedelmi) végződtetési díjait csökkentette. A 2004. decemberi átlagos végződtetési díjhoz képest a T-Mobile-nak és a Pannon GSM-nek egyaránt 10,38 százalékkal, a Vodafone-nak pedig 16,48 százalékkal kellett csökkentenie a hálózatába érkező hívások átlagos végződtetési díját. A döntéssel a szolgáltatók által alkalmazott végződtetési díjak közötti különbség 20 százalékra csökkent, a T-Mobile-nak 27,17 Ft/perc, a Pannon GSM-nek 29,44 Ft/perc, a Vodafone-nak pedig 32,61 Ft/perc átlagos végződtetési díjat kell alkalmaznia.

A vezetékestelefon-piacon 2005-ben élénkült a verseny, mivel a lakossági piacon is megjelentek – az NHH intézkedéseinek köszönhetően – az alternatív szolgáltatók. A verseny élénkülésének eredményeként csökkentek a forgalmi díjak is.

2005-ben, a vezetékes hálózatokban a teljes hangforgalmon belül a közvetítőválasztással lebonyolított forgalom aránya meghaladta a 10 százalékot. 2005 harmadik negyedévében ez az arány közel 14 százalék volt, ami azt jelenti, hogy minden hetedik helyhez kötött beszédperc közvetítőválasztás útján történt. A közvetítőválasztás növekvő súlyát jelzi, hogy 2005 harmadik negyedévében a közvetítőválasztáson keresztül bonyolított forgalom a háromszorosa volt a 2004 harmadik negyedévében mért értéknek.

Az elmúlt évben a Hatóság az öt korábbi vezetékes monopolszolgáltatót országos nagykereskedelmi szélessávú hozzáférési szolgáltatás nyújtására kötelezte, a kiskereskedelmi árak alapján szabályozott nagykereskedelmi áron. Bár ennek az intézkedésnek a pozitív hatása elsősorban 2006-ban lesz várható, az elmúlt évben az NHH adatai szerint mintegy 65 százalékkal – a januári 250 ezerről év végére 413 ezerre – nőtt az ADSL-előfizetések száma. Az elmúlt évben gyorsan nőtt a kábeltelevíziós hálózaton keresztüli szélessávú hozzáférések száma is. A KSH adatai szerint 2005 harmadik negyedévének végén ezek száma közel 180 ezer volt (míg 2004 végén 136 ezer). Az NHH előzetes becslései szerint így 2005 végén már több mint 600 ezer szélessávú előfizetés volt Magyarországon – azaz a 100 lakosra jutó előfizetések száma egy év alatt 3,6 százalékról 6 százalék fölé emelkedett.



Szólj hozzá!

További Laptop

Technokrata a Face-en

Tesztek