Connect with us

Hirdetés

technokrata

Az információs korszak új szociálpolitikája felé

Laptop

Az információs korszak új szociálpolitikája felé

Ma 120 ezerből körülbelül 27-28 ezer, a populáció 23%-a, gyakorlatilag minden negyedik gyerek reménytelen helyzetben van.

Az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium adott otthont november 28-án Információs Társadalom Szakmai Napok keretében megrendezésre került ´Információs társadalom és a szociális integráció´ című konferenciának, melyet az Információs Társadalom- és Trendkutató Központ szervezett. Az időszerű kérdéseket feszegető eseményen komoly politikai irányváltás rajzolódott ki a magas szintű politikusok előadásaiból.

Göncz Kinga megnyitójában kiemelte, hogy csatlakozásunk az Európai Unióhoz mélyítette a társadalom bizonyos rétegei közötti egyenlőtlenségeket, de az unió feladatként szabta meg ezen jelenségek értékelését és kezelését is. A miniszter asszony szólt arról, hogy a Magyar Információs Társadalom Stratégia elkészültekor a szociális ágazat forrás-oldalról még alulreprezentált volt, mára azonban az ágazat maga is felismerte, hogy az informatikai lehetőségek képesek a társadalmi problémák kezelésére, az egyenlőtlenség csökkentésére.

Fordulatra van szükség a szociálpolitikában
Csepeli György, az Informatikai Minisztérium politikai államtitkára előadásában gyökeres változásokat sürgetett a szociálpolitika területén. Az államtitkár szerint a technológiai fejlesztésekkel a társadalom leszakadó rétegeiben tapasztalható érték- és értelem-hiány a jelenlegi módszereknél jóval hatékonyabban orvosolható ugyan, de mindez csak egy átfogó szemléleti fordulat részeként jelenthet megoldást.

Csepeli az értékhiányos életek közé sorolta a munkanélkülieket, a fogyatékosokat, az idős embereket, a betegeket és a menekülteket, mely csoportok közös jellemzője a marginalitás, a behálózatlanság, a kirekesztettség és a tanult tehetetlenség. Fontos, hogy lássuk: a rehabilitálhatatlanok és a rehabilitálhatók számára egészen más feladatértelmezésre és eszközrendszerre van szükség. Az előbbieknél a segítség és a szinten tartás, az utóbbiaknál az informálás, a vezetés és a fejlesztés van a középpontban.

Az új, \”involváló szociálpolitika\” lényege, hogy az eddigi mechanikus, bürokratikus központi irányítású rendszert – mely inkább elmélyítette a problémákat – egy testreszabott, a rászoruló élethelyzetéhez alkalmazkodó, közösségekre is alkalmazható partneri („szerződéses”) viszony elérésével kell kiváltani. A szociálpolitikai tervezést nagyban segítené egy egységes, átfogó adatszolgáltatás-és kezelés.

Magyar Bálint az iskolai szegregáció elleni küzdelem új szakaszáról
Az oktatási miniszter friss kutatási eredmények alapján szembesítette a konferencia résztvevőit a szegénységnek és a munkanélküliségnek az iskolai szegregációhoz kötődő, drámai újratermelődésével. Ma 120 ezerből körülbelül 27-28 ezer, a populáció 23%-a, gyakorlatilag minden negyedik gyerek reménytelen helyzetben van, mert nem rendelkezik olyan alapképességekkel, amelyekkel megtalálhatja helyét a munkaerőpiacon. (Több szempont alapján nem képes egy vagy több információt azonosítani, nem látja a szövegben a szembetűnő hasonlóságokat, nem képes egyszerű kategóriák kialakítására és alkalmazására; illetve alacsonyabb szintű következtetések levonására, a szöveg legfőbb gondolatát nem ismeri fel; nem képes a szöveg egy jellemzőjét értékelni). Különösen erős a hátrány generációk közötti továbbörökítése, s az iskolai szegregáció mértéktelenül felnagyítja a lakóhelyi elkülönülést is. Egy rossz képességű tanuló a falusi iskolában 4-szer, de nagyvárosi környezetben már hússzor nagyobb eséllyel kerülhet szegregált iskolába. Minél nagyobb a város, annál nagyobb a szegregáció mértéke is.

Az oktatási rendszer minősége tehát kulcskérdés, korszerű pedagógiai és szakmai lépések sora vihet csak a kívánt irányba. Szinte minden ponton akad teendő: az adatokkal túlzsúfolt tankönyvek közérthetőbbé, tanulhatóbbá tételétől a hátrányos helyzetű iskolák átfogó rehabilitációjáig. A megoldást nem csak a curriculumoktól kell várni, hanem sok esetben finanszírozási és intézményi korszerűsítés lehet a záloga. Az oktatáspolitika azonban önmagában kevés a szociálpolitika nélkül: hiába lép előre a közoktatás, a szegénység felszámolása nélkül, a szülőkön való segítség nélkül csak félmegoldásokig juthatunk.

A délelőtt további részében az ITTK fiatal kutatói a Tárki, az ITHAKA és az ITTK által közösen gondozott World Internet Projekt adatai alapján különböző hátrányos helyzetű csoportok (romák, idősek, kistelepülésen élők) információs technológiákkal kapcsolatos attitűdjeiről beszéltek. Vaspál Vilmos a Freesoft Rt. vezetője egy romák számára kialakított távmunkahely létesítésének tapasztalatait osztotta meg a hallgatósággal, Dombi Gábor pedig az új internetes generációk eljöveteléről tartott előadást. Végezetül az IHM tanácsadója, Ferge Sándor a közösségi modellek internetes alkalmazhatóságát vázolta föl.

A program délután szekcióülésekkel folytatódott (ahol egyrészt a kistelepülések integrálódási nehézségeiről, másrészt a nők, az inaktívak, a kisebbségiek, az idősek és a fogyatékosok lehetőségeiről volt szó), valamint sor került az ITTK koordinálásával létrejött Információs Társadalom Oktató- és Kutatócsoportok (ITOK) éves találkozójára is, melyen számos új, a hálózathoz csatlakozó egyetem és főiskola képviselője is megjelent.



Szólj hozzá!

További Laptop

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

LG

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés