Connect with us

technokrata

Ingyenessé válhat a Windows (is)

Laptop

Ingyenessé válhat a Windows (is)

A Microsoftnak lépni kell – túl sokan nem akarnak fizetni operációs rendszeréért, és más alternatívát keresnek. De miért ne lehetne a más alternatíva is Windows – ingyen?

Míg a szoftvereladások már korántsem nőnek olyan dinamikusan, mint az ezredforduló környékén, a reklámbevételek ugrásszerűen emelkednek – és ez már nem a dotcom léggömb újbóli felfúvódása. Az internetes gazdaság ma jóval stabilabb alapokon áll, mint 5 évvel ezelőtt. Ezt nem hagyhatja figyelmen kívül a Microsoft sem, amelynek ugyan más részlegei is vannak (gondoljunk csak az Xbox konzolra vagy a különböző PC-s kiegészítőkre: egerekre, botkormányokra stb.), de fő profilja még mindig a szoftverfejlesztés.

Egy belső dokumentum szerint a redmondi fejesek is rájöttek, hogy érdemes vizsgálódni e tekintetben. Habár konkrét tervekről még szó sincs, de a Cnet által látott feljegyzés szerint a jövőben nem kizárt, hogy például a Works vagy a Windows olyan licenccel jelenik meg, melyért nem kell fizetni – a szoftver a megjelenített reklámokból származó bevétel miatt jelenthet jó konstrukciót a Microsoftnak. Az ötlettel egyébként a cégen belül két kutató és egy MSN-alkalmazott állt elő az évente kétszer megrendezésre kerülő Thinkview esemény alkalmából. Ezt a vállalatvezetők azért szokták megrendezni, hogy az alkalmazottak elgondolásai is megvitatásra kerülhessenek, az életképes megoldásokat pedig beépíthessék a jövő termékeibe, szolgáltatásaiba.

A Microsoft egyébként hivatalosan is elismerte a dokumentum létét, azonban nem kívánta kommentálni az abban olvasottakat – csupán annyit fűzött hozzá, hogy ez egy elképzelés, semmilyen konkrétum nem született még meg. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a Google egyre erősebben „nyomul” a desktop szoftverek területén (gondoljunk csak az asztali keresőjére vagy az online használható irodai alkalmazáscsomagra) – a vállalat pedig szinte kizárólag csak reklámbevételekből él (és nem is rosszul). Redmond nemrég bejelentett döntését talán ez is katalizálta; a vállalat nyilvánosságra hozta az Office Live és Windows Live terveit.

Előzetes kutatások szerint egy reklámozás révén ingyenes operációs rendszer évente 9 dolláros hasznot hozna a fejlesztőnek – felhasználónként. Ez több száz millió „Windows-hívőre” kivetítve több milliárd dolláros bevételt jelent úgy, hogy a PC-tulajdonosoknak nem kell a zsebükbe nyúlniuk, ha legálisan szeretnék használni az OS-t. Persze az egyelőre kérdés marad, hogy ezért cserébe mennyire képesek tolerálni a felhasználók a megjelenő reklámokat.



Szólj hozzá!

További Laptop

Technokrata a Face-en

Tesztek