Connect with us

Információbróker a könyvtárakban?

Laptop

Információbróker a könyvtárakban?

Kiszl Péter leszögezi: az üzleti információs szolgáltatások versenyképességének záloga a relevancia, a precizitás, a hitelesség, a teljesség, az aktualitás és a megtérülés követelményeinek együttes teljesülése.

Megjelent az első hazai információ-bróker szakkönyv. Ebben a fő újdonság, mondhatni elméleti alapvetés, hogy a szerző, Kiszl Péter, az ELTE oktatója, az üzleti információszolgáltatást könyvtári kategóriaként írja le, nem kérdőjelezve meg természetesen más információs intézmények és vállalkozások kompetenciáját. Ez a kötet azonban speciálisan a könyvtári – számítástechnikai rendszerekre alapozott – információmenedzsment lehetőségeit és esélyeit mutatja be.

Véleménye szerint a bibliotékák évezredek óta információs bázisként élnek a köztudatban, és tagadhatatlanul jelentős információvagyonnal, információs szakértelemmel és infrastruktúrával rendelkeznek. Csakhogy ez az információvagyon nem kapcsolódik szervesen az üzleti szféra vérkeringésébe, talán a hagyományok, vagy a hiányzó szakmai inspiráció következtében. Sajnálatos tényként állapítja meg a könyv írója azt is, hogy az üzleti információs források és szolgáltatások könyvtári közvetítése nem került a biznisz organizációs szervezetek és hivatalok látókörébe sem, így – bár a több szektort lefedő tevékenység ezt indokolná – elmaradtak a megfelelő tárcaközi cselekvési programok is.

Kiszl Péter kifejti: egyetemes feladata a magyar informatikai irányításnak az üzleti információs digitális tartalomfejlesztés elveinek és módszereinek egyértelmű és az EU-normáknak megfelelő meghatározása, technikai és tartalmi modellezése. A szerző különösen fontosnak tartja ezt az eMagyarország pontok és a közháló program kialakítása, beüzemelése során, hiszen most dől el, végül is milyen funkciókat fognak ellátni – függetlenül a létrehozói szándékoktól – ezek a PIAP (Public Internet Access Point) kioszkok.

Az egyetemi tankönyvnek is készült kötet az „Üzleti információ, céginformáció és a könyvtárak” címmel jelent meg. A dús jegyzetanyaggal és a témához kapcsolódó átfogó bibliográfiával támogatott írás a könyvtárak – információs társadalomban bekövetkezett – szerepváltásából indul ki. A szerző szerint a könyvtárak proaktivitásának, igényközpontú működésének egyik kísérleti terepe lehet a vállalkozásoknak nyújtott információközvetítés: ezen belül is a másodlagos tájékoztatási eszközök, a meta-adatrendszerek fenntartása. Kiszl Péter sürgeti az „információ az információról” típusú szolgáltatások felállítását, karbantartását és rendelkezésre bocsátását, ennek érdekében kooperációkat javasol a magán– és közszféra részvételével. Nem zárja ki, sőt fölveti a lehetőségét a konzorciális működésnek, akár PPP keretekben is. Mindez előrevetíti a könyvtárosi készségekkel és képzettséggel rendelkező szakemberek bekapcsolódását a „kereső-üzletbe”, az adatbányászatba, az intelligens szemlézésbe, tömörítésbe, trendkövető monitoringba.

A több felsőoktatási intézményben is tanító könyvtáros-közgazdász szakember jövőképe szerint a könyvtárak számára létkérdés, hogy a végtelen információözönben találják meg, majd szűrjék, és szintetizált formában, személyre szabottan szolgáltassák a felhasználók által igényelt tudáselemeket. Ma még – állítja a szerző – a könyvtárak viszonylagos előnyben vannak a többi piaci, vagy dotált szereplővel szemben. De ez a kedvező pozíció hamar elveszhet, ha a könyvtárak nem alkalmazkodnak a megváltozott politikai, gazdasági és társadalmi környezethez, elzárkóznak a jelentős mértékű, átfogó jellegű modernizációtól. A szervezeti és szemléleti megmerevedés oda vezethet, hogy a könyvesházak kiszorulnak az információs piacról.

Kiszl Péter leszögezi: az üzleti információs szolgáltatások versenyképességének záloga a relevancia, a precizitás, a hitelesség, a teljesség, az aktualitás és a megtérülés követelményeinek együttes teljesülése. Ehhez járul – emberi oldalról – az elektronikus adatbázisok használata, az információtechnika professzionális kezelése, a keresési stratégiák beható ismerete. Az olvasó csak annyit tehet hozzá: valóban elismeréssel köszöntenénk, ha ténylegesen ilyen irányba fejlődne az információszolgáltatás, a gyakran tapasztalt info-kóklerkedés helyett. A most megjelent kötet mindenesetre erősen csökkenti a házról házra járó dilettáns adatbázis-kereskedők esélyeit, éppen ezért tartalma jó szívvel ajánlható az üzleti élet minden szereplőjének, akár információt kér, akár információt szolgáltat.



Szólj hozzá!

További Laptop

Technokrata a Face-en

Tesztek

2018-volkswagen-arteon-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-676567-s-original
SAN BERNARDINO, OCTOBER 29: Shipping orders go by on a conveyor belt at Amazon's San Bernardino Fulfillment Center October 29, 2013 in San Bernardino, California. Amazon's 1 million square-foot facility in the hard hit San Bernardino County has created more than 800 jobs at the center. Fulfillment centers are where products sold by other vendors on Amazon.com store their inventory. (Photo by Kevork Djansezian/Getty Images)
20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd
the_english_surgeon_534448a

Alkalmazások, szoftverek

Idegesek leszünk, ha nem tölt fel elég gyorsan a selfie?

2017. február 27. hétfő