Connect with us

technokrata

Skype: kibővülő szolgáltatások

Laptop

Skype: kibővülő szolgáltatások

Az internetes telefonálás úttörője újabb szolgáltatásokkal gyarapodott.

A luxemburgi székhelyű vállalkozás már közel 30 milliónyi internetezőt nyert meg magának, akik mind kihasználják az internetes telefonálás kommunikációs költségeket drasztikusan visszafogó előnyét. A kiváló hangminőséget nyújtó szolgáltatás ugyanis PC-ről PC-re irányuló kapcsolatok esetén teljesen ingyenesen használható, s vezetékes vagy mobil hálózatokba irányuló hívások esetén is igen kedvezőek a percdíjak. Mégsem kopik fel az álla a fejlesztést végző cégnek; amint azt Niklas Zennstrom, a vállalkozás alapítója és vezetője többször is elmondta, fizetős prémiumszolgáltatásokból kívánják eltartani magukat.

Többek között ide tartozik a már fent említett, hagyományos hálózatokba irányuló hívásokat lehetővé tevő SkypeOut, amely már több mint 1 millió felhasználóval dicsekedhet. A múlt héten szép csendben további szolgáltatások tesztje kezdődött meg: a SkypeIn névre keresztelt fejlesztés révén az előfizetők hagyományos telefonszámokat kapnak, s mások számára olyannak fognak tűnni, mint bármelyik hagyományos előfizető – azaz akár vezetékes telefonról is hívhatók lesznek. A másik teszt pedig a hangposta funkció megvalósíthatóságát vizsgálja.

Emellett fontos kiemelni azt az erőfeszítést is, amit a Skype olyan eszközök létrehozásába fektet, amik lehetővé teszik a hagyományos telefonokhoz való kapcsolódást, kiiktatva ezzel a telefonálás folyamatából a számítógépet. Persze ezeket nem maga a cég hozza létre, hanem olyan megállapodások révén születhetnek meg az ilyen termékek, mint amilyet például a német Siemens-szel is kötöttek. Ez utóbbi például már kiadott egy Skype adaptert Európában, a vezetékmentes telefonokhoz.

SkypeIn

Nézzük a SkypeIn árait: a felhasználók a rendelkezésre álló területkódokra választhatnak maguknak egy telefonszámot. Ezért egy évre, azaz 12 hónapra 30 eurót (40 dollárt) kell leszurkolni, vagyis átszámítva még 8 ezer forintot sem kell kifizetni azért, hogy legyen egy „hagyományosnak tűnő” telefonszáma az embernek. Persze lehet kisebb időtartamra is előfizetni, három hónap 10 euróba (13,4 dollárba) kerül. Mindkét esetben ingyen hangposta is jár a szolgáltatáshoz. A percdíjak ugyanakkorák maradnak, amennyit már tavaly nyár óta közzétettek a weboldalukon, ám az egy területkód alá eső felhasználók ingyenesen hívhatják egymást. Külön öröm, hogy a felhasználó bármely területkódot választhatja, függetlenül attól, hogy fizikailag hol él. A tesztelés egyébként 10 ezer telefonszámmal zajlik, s az Egyesült Államokban, Hong Kongban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban folyik. Ígéretek szerint, ha sikerrel zárul a tesztelési fázis, jóval több telefonszámot biztosítanak majd az internetezők számára.

Voice mail

A voice mail, azaz a hangposta 12 hónapra 15 euróba, vagy 20,11 dollárba kerül, de itt is lehet egy három hónapos időszakot választani, ami 5 eurós (vagy 6,7 dolláros) kiadást jelent az ügyfélnek. Ehhez a szolgáltatáshoz természetesen már szükség van központi szerverekre: ha a hívott fél nem veszi fel, akkor a hangüzenet a Skype számítógépén tárolódik egészen addig, amíg az illető be nem jelentkezik és meg nem hallgatja azt.

Üzleti modell

Mitől tudják fenntartani a VoIP szolgáltatást ingyenesen? Azért, mert peer to peer technológiát alkalmaznak, azaz elosztott hálózaton keresztül zajlik a kommunikáció; nincsen szükség költséges központi szerverekre és nagy sávszélességek megvásárlására. Mindez a jövőben sem fog változni, tett ígéretet Zennstrom, aki szerint üzleti modelljük arra épít, hogy a felhasználóknak csak egy része veszi igénybe a fizetős lehetőségeket, sokan továbbra is csak az ingyenes lehetőségeket használják ki.

Zennstrom óriási profitot vár az újdonságoktól, lévén, hogy a költségek igen alacsonyak. Maga a vállalat alig 100 embert foglalkoztat, s mivel nagy központi infrastruktúrára sincsen szükség, ezért a kiadások zömmel csak a bérkifizetésekkel kapcsolatban jelennek meg. Ezzel az üzleti modellel viszont alaposan alávágnak minden távközlési szolgáltatónak, akik képtelenek (lesznek) hasonlóan előnyös szolgáltatást nyújtani előfizetőiknek – az internetes telefónia tehát még csak most bontogatja a szárnyait, de nagyon ígéretes jövő előtt áll.



Szólj hozzá!

További Laptop

Technokrata a Face-en

Tesztek