Connect with us

technokrata

Már nem elég jó üzlet a CD-írás?

Laptop

Már nem elég jó üzlet a CD-írás?

A Roxio bejelentette, hogy drasztikus változtatást eszközöl: eladja a felhasználói szoftverekkel foglalkozó részlegét és teljes erejével a digitális zenepiacra koncentrál.

Korábban a Roxio neve egybeforrt az Easy CD-Creator nevű CD-író alkalmazással. A szoftverfejlesztő vállalat első meglepetésszerű lépése az volt, amikor a Napstert megvásárolta, s beszállt az online zenepiacra. A név persze sokat nyom a latban, de agresszív marketinggel is igyekeztek előnyre szert tenni: például számos USA-beli egyetemen ˝ingyenessé˝ tették a legális zeneletöltést; különböző konstrukciókat kínáltak a letöltött dalok kifizetésére és a többi. Mindeközben a szoftverfejlesztésről sem feledkeztek meg, de úgy tűnik, hogy e tekintetben a Roxio életében egy korszak lezárulóban van.

Hétfőn ugyanis bejelentette a vállalat, hogy a felhasználói programokat fejlesztő részlegét közel 80 millió dollár értékben el kívánja adni, s a továbbiakban a Napster révén saját, digitális zenékkel foglalkozó üzletágukra kívánják helyezni a hangsúlyt. Elég határozottnak és gyorsnak tűnő változás ez, de a Roxio szerint már egy ideje szükség volt ennek a meglépésére. A CD/DVD-írás egyre inkább rutinszerű feladattá válásával ugyanis a különálló alkalmazások iránt csökkent a kereslet: például az Apple iTunes-ja is képes a korongok optikai módon való adatrögzítésére (számos egyéb, elsődlegesen nem lézeres adatarchiválás céljából létrehozott szoftverrel egyetemben).

Ugyanakkor a digitális zenepiac dinamikusan nő, sőt, most kezd igazán csak felfutó ágba kerülni. Mindez a Napster szemszögéből tekintve: a letöltőkliens a legutolsó teljes negyedévben 7,9 millió dollárt hozott, s célként a vállalat a 30-40 millió dolláros bevételt tűzött ki erre a pénzügyi negyedévre. A Sonic Solutions számára történő értékesítés után körülbelül 130 millió dollárnyi készpénze lesz a vállalatnak, melyet természetesen a zeneüzletbe kívánnak befektetni.

Ismeretes, hogy a Roxio nem az Apple zeneboltjában kialakított konstrukciót kínálja ügyfeleinek: az előbbinél egy fix (jellemzően 20 dollárnál kevesebb) havidíj kifizetése után korlátlan hozzáférést nyújtanak a teljes zenei adatbázishoz, amelyet mindaddig elér az ügyfél, amíg fizeti a havidíjat. A bejelentésben arra is kitértek, hogy a Microsoft Janus digitális jogkezelő technológiájának alkalmazásával lehetőség nyílik arra, hogy ezt az üzleti modellt kiterjesszék a hordozható zenelejátszók területére is, aminek révén még több ügyfelet nyerhetnek meg maguknak. Persze mindez nem megy a zeneóriások támogatása nélkül: az öt legnagyobb kiadóval még őszre megegyeznek, közölték a vállalatnál.



Szólj hozzá!

További Laptop

Technokrata a Face-en

Tesztek