Connect with us

technokrata

Roaming, betárcsázós programok, számhordozhatóság

Laptop

Roaming, betárcsázós programok, számhordozhatóság

A Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselője (HFJK), Juhász Károly tartott 2004. július 27-én sajtótájékoztatót a roaminggal, a betárcsázós programokkal és a számhordozhatósággal kapcsolatban.

I. Roaming:
Nyár van, ilyenkor sok honfitársunk külföldön nyaral, és nagy hasznát veszi a mobiltelefonoknak. Tíz éve, ma már gyakorlatilag a Föld bármely pontjáról hívható a Föld bármelyik másik pontja. Feltéve, ha mindkét ponton mobilhasználó tartózkodik, és készülékeik be vannak kapcsolva. Minél messzebb van a két pont, annál több (egymással roaming szerződésben levő) szolgáltató hálózatán fut át a hívás. Magyarországon a három mobilszolgáltató díjcsomagjai közötti, az optimális választáshoz szükséges kiigazodás is bonyolult számítást igényel. Ennél is bonyolultabb feladvány a külföldi utazás során megsokszorozódó szolgáltatók közötti választás.

Annyi biztosan állítható, nem érdemes a telefon automatikus hálózatkeresésére hagyatkozni. Még itthon érdemes kiválasztani a célország optimum közeli szolgáltatóját. A célországba érkezve a telefont kézi hálózatválasztásra kell állítani (telefon típustól függően általában a „beállítások” menüben található ”hálózat”, vagy „operátorválasztás” címszó alatt), és az itthon már kiválasztott szolgáltatót megkeresni, majd igénybe venni.

A szolgáltatók még itthon történő kiválasztásánál nehézséget jelent, hogy az Interneten, az egyes szolgáltatók honlapján található tájékoztató táblázatokon található díjkülönbségek nem egyértelműek. Nem azonos számlázási egységeket tüntetnek fel, gyakran eltérő a számolás alapját képező pénznem, de ezek optimalizálása esetén is, jelentős eltérés forrása a telefonhasználati szokás napszakban is, a beszélgetés hosszát tekintve is.

Aki egyszerű megoldást keres, és nem feltétlenül törekszik a legolcsóbb partner kiválasztására, annak célszerű a szolgáltatók által kínált, a partnerországból azonos díjért igénybe vehető roamingot használnia. Ezt a szolgáltatást kérve, igénybe véve nem kell foglalkozni a kézi hálózatkereséssel. Az így igénybe vett szolgáltatás „átalánydíjas”, amely azt jelenti, hogy körülbelül 300 Ft-os percdíjért, de szolgáltatótól függetlenül telefonálhat.

  • Pannon GSM: nyári roaming csomag, igényelni kell a szolgáltatótól

  • T-mobile: World Class csomagot igényelni kell a szolgáltatótól
  • Vodafone: World (automatikus)

Amennyiben nem az előbb említett megoldást választja a fogyasztó – mivel nem mindig ez a legolcsóbb-, akkor a kézi hálózat-kereséssel az alábbi tájékoztató táblázat alapján megkereshető a legolcsóbb partner.

A magyar turisták által leglátogatottabb országokban legcélszerűbbnek tartott szolgáltatók listája (átlagos telefonálási szokások mellett). A táblázat tájékoztató jellegű, mivel a sűrűn megjelenő akciók és díjcsomag változások ezt módosíthatják.

Összehasonlító, Roaming tájékoztató, előfizetéses mobil felhasználók részére

  PannonGSM T-Mobile Vodafone
Ausztria tele.ring Telekom T-Mobile (World Class díjcsomag használatával) Mobilkom Austria AG
Franciaország Bouygues Telecom Orange (World Class díjcsomag használatával) SFR Cegetel
Görögország Q-Telecom Q-Telecom Vodafone Panafon
Horvátország VIPNET HT Mobile VIP-NET GSM
Nagy-Britannia T-Mobile UK Ltd. Orange Vodafone Ltd.
Németország O2 Germany (Nyári roaming használatával) E-Plus Vodafone D2 GmbH
Olaszország Vodafone Omnitel TIM Vodafone Omnitel N.V.
Spanyolország Telefonica Moviles (MoVISTAR) Movistar (World Class díjcsomag használatával) Vodafone Espana S.A.
Törökország Turk Telecom GSM(TELSIM GSM) Telsim Turkcell
Tunézia Orascom Telecom Tunisie Tunicell Orascom Telecom Tunisie

Az emelt díjas szolgáltatásokra, hívószámokra a táblázatban feltüntetett hívásdíjak nem vonatkoznak. A táblázatban szereplő adatok az árfolyamváltozások miatt tájékoztató jellegűek és átlagos telefonálási szokások mellett érvényesek. Az árváltoztatás jogát a szolgáltatók fenntartják.

Még olcsóbbá tehető a kommunikáció külföldi tartózkodás esetén, ha nem indítunk hívást, hanem csak fogadunk. Ebben az esetben a hívást indító (otthon lévő) fél csak a hívás magyarországi szakaszát fizeti függetlenül attól, hogy akit hív külföldön tartózkodik, míg a mobilhívást külföldön fogadó fél a külföldi részt fizeti. A két díj általában olcsóbb, mint a hazatelefonálás.

A külföldi hívás fogadási díjai szolgáltató szerint:

  • Pannon GSM: A fogadott hívások díja egységesen 103 Ft, Tunéziában 338 Ft+ a külföldi szolgáltató által számlázott 0,000066 TDT.

  • T-Mobile: A hívás fogadás díjai egységesen 119 Ft. A T-Mobile Magyarország előfizetéses és Domino kártyás ügyfelei július 1. és augusztus 31. között külföldön (6 országban) minden T-Mobile hálózatban díjmentesen fogadhatják a beérkező hívásokat.
  • Vodafone: A hívás fogadás és az SMS küldés díjai egységesen 95 Ft.

II. Leggyakoribb panasz: a betárcsázós programok
Az NHH-hoz beérkezett legtöbb panasz a betárcsázós, úgynevezett „kémprogramokra” vonatkozik. A probléma megoldása sem jogilag, sem technológiailag nem egyszerű. A megoldás jelenleg csak több védekező akció együttes alkalmazásával eredményes. A modemmel Internetre csatlakozók telefontársaságuknál kérhetik a nemzetközi hívások kódolását.

A szolgáltatókkal történő tárgyalások alapján az NHH létrehoz egy olyan nyilvánosan elérhető adatbázist, amely tartalmazza azokat a telefonszámokat, amelyeket már „csaló” Internet-szolgáltatásra használtak, vagy használnak fel.

Az NHH arra kéri a szolgáltatókat, hogy azokat a számokat, amelyek mögött ilyen tevékenység feltételezhető, ne engedjék automatikusan hívni, csak kezelő engedélyével.
A hatóság emellett vizsgálja a szoftveres megoldás lehetőségét is. (Free software letöltés biztosítása)

III. Hogyan tudhatjuk meg a hívni kívánt mobilszám szolgáltatóját?
Az NHH a jogalkotói szándékkal összhangban a számhordozhatósággal is elő kívánta segíteni, hogy a piaci átrendeződést új, olcsóbb és magasabb minőségű szolgáltatások mentén történjék. Ha ugyanis az előfizető megtarthatja az addigi számát a szolgáltatók között is „mobillá” válik, és ez által potenciális felhasználója a piacon megjelenő új, kedvezőbb szolgáltatásoknak és díjcsomagoknak. A felhasználók szempontjából a számhordozhatóság teremtett közös platformot, és tette szabadon elérhetővé a mobiltelefónia kínálta lehetőségeket.

A számhordozhatóság három új problémát teremtett:

    1. Díjszámítás: a hívást indítót a hívott szám nem tájékoztatja arról, hogy a hívott szám melyik szolgáltatóhoz tartozik (így az sem tudható, az indított hívás hálózaton belüli, vagy kívüli).
    2. A költségkímélő, hálózatválasztó alközpontok (GSM adapter) a hordozott számok mennyiségével arányosan romló hatásfoka.
    3. A számhordozás megvalósításának nehézségei, amelyekkel számos újságcikk is foglalkozott.

Megoldási lehetőségek:

    1. A fogyasztók nem tudják egyértelműen eldönteni, hogy melyik szolgáltatóhoz tartozik a hívószám. Pedig ez mobiltelefonról egyszerűen ellenőrizhető. A mobilhasználó egy úgynevezett USSD kód elküldésével megtudhatja, hogy az adott szám hordozott-e, s ha igen, a keresett szám melyik szolgáltatóhoz tartozik. (Az USSD kód a Vodafone-nál nem működik). Az USSD kódos lekérés során a következő kódsorozatot kell bebillentyűznie készülékébe: *126*hívószám# (ahol a hívószám a keresett hívószám körzetszámmal együtt, például: 201234567), majd a kódot a “hívás” gomb megnyomásával kell elküldenie. Válaszként rövid időn belül egy hálózati üzenet fog megjelenni készüléke kijelzőjén, melyben megküldik a kért információt. Ez az eljárás teljesen ingyenes és csak pár másodpercet vesz igénybe! Vagy mindhárom szolgáltató esetében a 1748-as, díjmentesen hívható telefonszámon a hívószám megadása után tudhatjuk meg, hogy a kérdéses szám hordozott-e.

    2. A probléma megoldása komoly technológiai kihívás, és ezáltal piaci lehetőség.

    3. A Hivatalhoz érkezett panaszok kivétel nélkül megoldódtak, mialatt a szolgáltatókkal folyamatosan egyeztetnek. A legtöbb probléma abból adódik, hogy a mobilhasználó az utolsó befizetett számlát követően is folytat még beszélgetést a régi szolgáltatónál. Így új, ki nem egyenlített számlája keletkezik. Egyeztetéseiknek is köszönhetően kialakulóban van az a gyakorlat, hogy a megkezdett számlákat az átvevő szolgáltató egyenlíti ki.



Szólj hozzá!

További Laptop

Technokrata a Face-en

Tesztek