Connect with us

technokrata

Igazi 3D-s hangzás az MP3 alkotójától

Laptop

Igazi 3D-s hangzás az MP3 alkotójától

Generációváltás a digitális hangzás tekintetében.

Karlheinz Brandenburg, a Fraunhofer Intézet médiatechnológiai részlegének igazgatója néhány társával közösen megalkotta az Iosono technológiát, melyet a múlt héten mutattak be Los Angelesben a hollywoodi stúdiók számára. Amint azt Brandenburg elmondta, a fejlesztésben sokat segített az MP3 formátum kapcsán gyűjtött tapasztalat. Bemutatójuk során a technológiát igazi háromdimenziós hangzásnak aposztrofálták, amely képes olyan hangérzeteket kelteni, mint például egy lovascsapat átgaloppozását a mozitermen keresztül. A fejlesztők szerint erre a jelenlegi technikák legjobbjai is csak egy vékony sávban képesek, míg az Iosono révén a filmszínház összes nézője ugyanabban a hanghatásban részesülhet.

Brandenburg szerint ennek a hangzásnak a megszólaltatása otthoni környezetben is megvalósítható immár (igaz, csillagászati összegből). Az igazgató úgy vélekedett, hogy az ehhez szükséges számítási teljesítmény tíz éve még nem állt rendelkezésre egy átlagos PC-vel bíró családban, de a mai komputerek számítási kapacitásai már elegendőek a valósidejű kódolás végrehajtásához.

Az első olyan szabadalmat, mely szakítani hivatott a monó hangzással, az 1930-as évek elején regisztrálták az USA-ban; mára odáig jutottunk a fejlődésben, hogy akár számos csatornára osztottan hallhatjuk a hangot, ezzel keltve azt az illúziót, hogy körbeveszi a hallgatót a zene. Van azonban egy nagy hátránya a mai megoldásoknak, amit már az előbb is említettünk: tökéletes pozícionálás szükséges a tökéletes hanghatás eléréshez. A hangzásvilág maradéktalan élvezete csak a hangszórókból érkező hangok metszéspontja környékén áll elő.

Az Iosono technika alkalmazásakor sok apró hangszórót használnak fel – néha akár több százat is. Egy összetett algoritmus pedig azon dolgozik, hogy pontosan meghatározza, milyen hanghullámokra van szükség. Ennek révén minden egyes kicsi hangszóró hozzájárul ahhoz, hogy a szükséges hanghatás, azaz az akár többszáz hangszóró egyesített ˝ereje˝ kiadja az adott helység teljes virtuális ˝képét˝. A kívánt hang előállítása pedig relatíve egyszerűen megoldható: a fejlesztők megalkottak egy olyan konzolt, amivel a hangmérnök könnyedén, ám pontosan meghatározhatja, hogy például honnan hallatszódjék egy adott hang. Ezt aztán a háttérben egy szoftveres algoritmus a komputer által is értelmezhetővé értékekre alakítja át. A szükséges dekóder ezt követően hangokra fordítja az utasítást, természetesen az adott helység méretének és alakjának ismeretében.

Mindez nem olcsó, s várhatóan a kisebb mozikban nem is jelenik meg egyhamar. A Fraunhofer Intézet a technológiai licencet 10-15 ezer dolláros áron kínálja, ami mellett jelentős költséget jelent még a szükséges számítási teljesítményért felelős komputer és a drága hangszórók beszerzése, felszerelése. Brandenburg szerint elsőként az interaktív élményparkokban és a komoly anyagi bázissal rendelkező audiofilek otthonaiban jelenhet meg a technológia, s csak később válhat a mozik sajátjává az eljárás. A fejlesztők szerint ugyan az otthoni felhasználás sem kizárt, de csak azok részére, akik hajlandók annyit költeni egy ilyen rendszer kialakítására, mint más egy saját ház megvásárlására.



Szólj hozzá!

További Laptop

Technokrata a Face-en

Tesztek