Connect with us

technokrata

Az ovisoknak is jót tesz a PC

Laptop

Az ovisoknak is jót tesz a PC

IHM kutatás a Brunszvik Teréz programjának keretében.

Az IHM Brunszvik Teréz programjának keretében összesen 269 hátrányos helyzetű település óvodája jutott – pályázaton keresztül – speciális, a gyerekek életkori sajátosságainak megfelelően kialakított számítógéphez.

A pályázat kiírása előtt az IHM megvizsgálta, hogy milyen hatással van a nagycsoportos óvodásokra a számítógép által számukra elérhető szoftver adta játékos feladatok megoldása. Ezek a feladatok arra adnak módot, hogy a gyermek rájöjjön: milyen kapcsolat van a klaviatúra és az egér saját ujjaival történő mozgatása, valamint a képernyőn megjelenő mozgások között.

A vizsgálatok szerint a gyermekek villámgyorsan rájönnek a manipuláció titkára, s mesterien képesek vezérelni a képeket, foltokat a szóban elhangzó instrukcióknak megfelelően. Pontosan úgy építkeznek a virtuális világban, ahogyan a való világ fizikai terében fakockákkal vagy más anyagból készített elemekkel építkeznek.

A szoftver adta feladatok megoldása révén tökéletesedik a gyermekek asszociációs készsége, finomodik kategorizációs tudásuk, javul alakfelismerésük, egészében csiszolódik a világra vonatkozó tudásuk. A felmérés összehasonlította a számítógéppel rendelkező családokban élő gyermek és a számítógép nélküli családokban élő gyermekek teljesítményeit.

Kiderült, hogy az utóbbiak körében jelentkező kezdeti hátrány drasztikusan csökkent a programban való előrehaladás során. A kísérleti fázisban, de a programban is ügyeltek arra, hogy a gyermekek nyakló nélkül ne játszhassanak a számítógéppel, hanem a számítógépen található szoftver adta lehetőségekkel való megismerkedés és gyakorlás épüljön be a gyermekek heti foglalkoztatásának rutinjába.

A kutatás vizsgálta az óvónők és a szülők véleményét is. 100 óvodában végzett kutatás alapján az óvónők egyöntetűen hasznosnak ítélték az óvodai nevelési programba beilleszthető, számítógépen keresztül hozzáférhető képzést. Egyetlen problémaként említették az óvónők, hogy nem érzik magukat kompetensnek, s igénylik a saját képzésüket.

A szülők 90%-a pozitívan viszonyult az óvodai számítógépes képzési programhoz. Akik fenntartásaikat hangoztatták vagy ambivalensen viszonyultak a programhoz, azok a számítógép vélt egészségkárosító hatásait illetve más tevékenységek, elsősorban a mozgás háttérbe szorulását említették.



Szólj hozzá!

További Laptop

Technokrata a Face-en

Tesztek