Connect with us

Hirdetés

technokrata

Sulinet Digitális Tudásbázis

Laptop

Sulinet Digitális Tudásbázis

A 2004. szeptemberére elkészülő Tudásbázis összesen 102 évfolyam digitális tananyagát fogja magában foglalni, ezenkívül közel 70 kiegészítő oktatási segédanyagot, adatbázist és gyűjteményt, amelyeket idáig csak CD-n vagy könyvekben lehetett megtalálni.

A Sulinet Digitális Tudásbázis (SDT) célja egy komplett, a műveltségi területeket minden közoktatási évfolyamon felölelő elektronikus tananyag-adatbázis és az azt kezelő dinamikusan testre szabható keretrendszer létrehozása. Ennek alapvető feltétele, hogy a létrehozott adatbázis képezze le az iskola tantervét a különböző műveltségi területeken, és konkrét óravázlatokat, módszertani segédleteket, tananyagokat és elemi tanulási egységeket nyújtson a pedagógusok és a tanulók számára, amelyeket felhasználhatnak a mindennapi tanítás-tanulási folyamatban.

A 2004. szeptemberére elkészülő Tudásbázis összesen 102 évfolyam digitális tananyagát fogja magában foglalni, ezenkívül közel 70 kiegészítő oktatási segédanyagot, adatbázist és gyűjteményt, amelyeket idáig csak CD-n vagy könyvekben lehetett megtalálni. Ezek a tartalmak oktatási célra mindenki számára szabadon és díjmenetesen lesznek elérhetőek.

A rendszer egy elektronikus tananyag-adatbázis és tartalomkezelő eszköz, amely minőségileg új lehetőségeket biztosít interaktív multimédia tartalmak eléréséhez és felhasználásához az iskolai oktatásban. Lehetővé teszi eddig nem létező elektronikus oktatási anyagok elérését és felhasználását a mindennapi oktatásban, illetve egy támogató eszközt biztosít a pedagógusok számára az információgyűjtő, értékelő és problémamegoldó gondolkodás magasabb szintjeire való felkészítéshez.

A rendszer tervezésekor alapvető cél volt egy minden tekintetben korszerű oktatási tartalom-kezelő eszköz létrehozása és a széles körben elterjedt gyakorlati felhasználás megvalósítása. Ennek érdekében pedagógusok, diákok, szakmai szervezetek, tartalomfejlesztők kaptak szerepet az előállítás folyamatában.

Az SDT koncepció alapját a tartalmak legkisebb, önállóan még értelmes elemeire bontása jelenti, amely atomikus elemeket tananyagelemeknek nevezték el. Ezekből a tananyagelemekből állítják össze a tanórákon egy-egy konkrét oktatási feladatot lefedő tananyagelem halmazokat, a tananyagegységeket. Ennek a megoldásnak köszönhetően a tartalmak dinamikusan, a helyi tanítási-tanulási környezetnek igényeinek, adottságainak megfelelően a pedagógusok által szabadon változtathatókká, szerkeszthetőkké válnak. A konkrét tartalmak (tananyagelemek, tananyagegységek) felhasználhatósági értéke is megnő, mivel több helyen lehet ugyanazokat felhasználni (például: egy rézmetszetet megjelenítő kép Buda ostromáról felhasználható történelemben, művészettörténetben, egy irodalmi mű illusztrálásában, stb.).

A létrehozott anyagok a NAT alapján elkészülő kerettantervek követelményeinek megfelelően képezik le a tanterveknek megfelelő törzsanyagokat a pedagógusok és a tanulók részére. A rendszert felépítő elemek a következők:

Újrafelhasználható tananyagelemek, melyek a legkisebb, önállóan létező építőkockák, mindazokkal a kiegészítő információkkal, melyek alkalmassá teszik a felhasználásra, további feldolgozásra. Fajtája szerint lehet egy szövegrész, kép, hang, animáció, szimuláció, filmrészlet, vagy feladat. Újrafelhasználható, mert több tananyag is hivatkozhat rá.

Tematikus tartalmi egységek, az építőkockákból (tananyagelemekből) összeállított tananyagokat reprezentálják, a legmagasabb szintű műveltégi terület, tantárgy, témakörtől a legkisebb foglalkozás vagy téma egységekig. Ezekhez szorosan kapcsolódóan érhetők el a tanárok számára fontos módszertani ajánlások, vagy a tananyag feldolgozására vonatkozó közvetlen információk.

Gyűjtemények, a lexikonszerű felhasználást támogató fogalom-, hang-, kép-, film-, vagy feladattárak.

A pedagógusok a központilag létrehozott törzsanyagokon kívül a már meglévő és esetlegesen, az általuk létrehozott új objektumokból saját tananyagegységeket is készíthetnek, amelyeket a rendszer megjelenítő felületén, vagy abból kinyerve más eszközökkel felhasználhatnak tanóráik megtartásánál.

A tananyag adatbázis létrehozása során elsődleges cél, hogy megbízható, hiteles tananyagokat fejlesszenek, a pedagógus szakma minél szélesebb körének bevonásával. A megbízhatóság kérdése kiemelten fontos napjainkban, hiszen az információk gigantikus mennyisége áll a rendelkezésünkre, amelyek rendszerezése, hatékony felhasználása alapvető feladata a pedagógusoknak diákjaik oktatása során. Az SDT feladata, hogy a tanítás-tanulás gyakorlatához a lehető legtöbb információt rendelje hozzá, a modern IKT eszközök adta lehetőségek maximális kihasználásával.

Az SDT 2004. szeptember elsejétől lesz elérhető a közoktatás szereplői számára, de lényeges kihangsúlyozni, hogy ez a dátum nem jelenti a tananyagfejlesztés végét, hiszen a rendszer nyitott, folyamatosan bővül, egyre több digitális tananyag kerül bele. A lehetőség adott minden pedagógus számára, hogy átalakítsa a tananyagokat saját ízlésének megfelelően, de lehetőség lesz arra is, hogy saját anyagokat töltsön fel, és ezeket megossza tanárkollégáival.

A Tudásbázisba bekerülő anyagok fejlesztőit közbeszerzési eljárás, illetve pályázatok útján választották ki:

    1. Digitális tananyagok és taneszközök készítése (már meglévő, akkreditált tankönyv alapú fejlesztés tantárgyakhoz)
    2. Interneten, mindenki számára elérhető formában megjelenő, új fejlesztésű, választható oktatási modulok tananyagainak kifejlesztése, és digitális formában történő elkészítése
    3. Digitális oktatási segédanyagok fejlesztése (kiegészítő tananyagok, adatbázisok)
    4. A Nemzeti Alaptanterv követelményeihez illeszkedő, az Interneten hozzáférhető digitális oktatási segédanyagok forgatókönyveinek elkészítése

Az első pályázat nyertesei már befejezték a tananyagok elkészítését, ezek folyamatosan kerülnek bele a tananyagokat kezelő keretrendszerbe, a második pályázaton támogatást elnyertek már a harmadik részteljesítésüket fejezték be, 2004. májusára az ő tananyagaik és készen lesznek. Az Informatikai és Hírközlési Minisztériummal közösen gondozott harmadik pályázat nyertesei most kezdik a munkát, míg az utolsó, kizárólag pedagógusoknak meghirdetett pályázat előbírálati munkálatai folynak jelenleg.



Szólj hozzá!

További Laptop

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
owlet care babafigyelő

Smart home

OWLET CARE a magyarországi piacon!

2024. február 26. hétfő
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés