Connect with us

technokrata

Lesz-e Westel az EU-csatlakozás után?

Laptop

Lesz-e Westel az EU-csatlakozás után?

A német Deutsche Telekom (DT) AG stratégiai fontosságú divízióinak egyike a T-Mobile. Miután a Westel teljes egészében a DT hazai leányvállalata, azaz a Matáv Rt. kezébe került, nagyon is elképzelhetővé vált, hogy a Deutsche Telekom “T-márkája” előbb-utóbb a magyar piacon is visszaköszön. Az idő most a legalkalmasabb: az EU-ban célszerűbb globális mobilmárkával fellépni a versenytársak ellen, és a fogyasztók megszerzése/megtartása érdekében egyaránt.

A címben szereplő kérdés első olvasásra szinte hihetetlennek tűnik. De nézzük csak meg mindazokat a körülményeket, amelyek miatt egyre inkább időszerűvé válik az, hogy a Vodafone-hoz hasonlóan a DT, így a T-Mobile is megkezdje a globális mobilmárka nyújtotta előnyök kiaknázását vezető pozíciójának megőrzése érdekében!

A Deutsche Telekom jelenlegi helyzete
A Deutsche Telekom Csoport a világ egyik vezető telekommunikációs vállalata. Négy világszinten is meghatározó konszern alkotja. A T-COM több mint 56 millió előfizetőjével Németország vezető telekommunikációs szolgáltatója; a T-Systems, Európa második legnagyobb rendszerháza az informatika és a telekommunikáció területén nyújtott első osztályú szolgáltatásairól ismert; a T-Online több mint 11 és fél millió felhasználójával egyike Európa legnagyobb Internet-szolgáltatóinak; a T-Mobile pedig a világ egyik vezető GSM szolgáltatója, a világ 12 országában nyújt kiváló minőségű szolgáltatást.

A négy konszern eredményes munkája biztosítja, hogy a Deutsche Telekom Csoport megőrizze piaci pozícióját és lépést tudjon tartani a XXI. század felgyorsult tempójával. Ehhez viszont szükség van arra, hogy folyamatosan olyan innovatív megoldások birtokában legyen, melyek biztosítják a lépéselőnyt a konkurens vállalatokkal szemben. No, meg arra is, hogy – versenytársaihoz hasonlóan – globális márkanévvel lépjen fel a piacokon.

Tehát a Deutsche Telekom Csoport Közép-Kelet-Európa valamennyi kulcsfontosságú piacán jelen van. A teljes egészében DT-tulajdonú T-Mobile International több mint 80 millió mobil-ügyfelet lát el szerte a világon. Nem csak maguknál a németeknél, hanem az osztrákoknál, a cseheknél, valamint Hollandiában, Lengyelországban, Oroszországban, a briteknél és az USA-ban. Így senki sem lepődik meg azon a tényen, hogy a mobilkommunikáció globális játékosa, azaz a T-Mobile hozza a DT bevételeinek nagy részét.

Mire jó a globális márkanév?
A globális márkanév annyit jelent: ott lenni mindenhol; Európában és az Egyesült Államokban is ugyanazt a kényelmet, ugyanazokat a szolgáltatásokat és – nem mellékesen – ugyanazokat az árakat nyújtva az ügyfeleknek. Az ebből adódó előnyöket kétségtelenül le lehet fölözni, így egy vállalatnál sem meglepő lépés az, ha globális márkanevet kíván bevezetni. A fogyasztói szokások világszerte uniformizálódnak – köszönhetően a globalizációnak, de azt sem szabad elfeledni, hogy egy termék eladásakor azonban csak az számíthat sikerre, aki tisztában van a helyi sajátosságokkal is. Ezért szoktak a multik helyi kiscégeket felvásárolni, mint ahogy a T-Mobile is tette nemcsak az USA-ban, hanem jó néhány európai országban egyaránt.

A globális márka éppen ezért elhagyhatatlan része a globális terjeszkedésnek. 2002-ben a német T-Mobil, a brit One 2 One, az osztrák max.mobil, és a tengeren túli VoiceStream is hivatalosan megváltoztatta nevét T-Mobile-ra. Ugyanebben az évben a cseh RadioMobil szintén átkereszteltette magát, ennek következtében – szinte egész Európában és már az amerikaiaknál is – a T-Mobile egyet jelent a megbízhatósággal és az innovációval.

Miután a Deutsche Telekom stratégiai fontosságú divíziójának egyike a T-Mobile, ráadásul a Westel teljes egészében a DT hazai leányvállalata, azaz a Matáv Rt. kezében van, egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy a Deutsche Telekom “T-márkája” a magyar piacon is visszaköszön. Ráadásul az idő most a legalkalmasabb: az EU-ban célszerűbb globális mobilmárkával fellépni a versenytársak ellen, és a fogyasztók megszerzése/megtartása érdekében egyaránt.

A csatlakozó országok és az EU
Nézzük csak meg, hogy mely csillagok együttállása szükséges ahhoz, hogy egy európai szolgáltató globális márkanevet vezessen be! A vezetékes szektor nemcsak Magyarországon, Lengyelországban, Szlovákiában és Csehországban tűnik hasonlónak, hanem az Európai Unióban is. A vezető szerepet a korábbi állami tulajdonú vállalat (jelenleg domináns szolgáltató) tölti be, amelynek kialakult hálózata és viszonylag stabil ügyfélköre van. Ezekkel az előnyökkel bármilyen kihívásnak meg tud felelni, amely a hagyományos telefonpiacon a lehetséges versenytársak részéről érheti, tehát nagyon nehéz versenyhelyzetet teremteni. Ez az oka annak, hogy a domináns szolgáltatók meg tudják őrizni helyzetüket. Részesedésük a piacon eléri a körülbelül 50%-ot.

A domináns szolgáltatók tartják vezető helyzetüket a fent említett négy országban, köszönhetően lobbi-erejüknek és a korábban említett szabályozásnak. A szolgáltatók mindegyikét teljesen, illetve részben privatizálták az elmúlt évtizedben, azaz az állami tulajdon mellett jelen van egy stratégiai partner – mint például a Deutsche Telecom a Matáv esetében.

A magyar állam már régebben (1993-ban) privatizálta tulajdonrészét a Matávban és a Deutsche Telekom vált a fő részvényessé, de az se felejtsük el, hogy a DT a szlovák domináns szolgáltató, a Slovak Telecom stratégiai partnere is.

A mobilpiac a csatlakozó visegrádi országokban
(Magyarország, Lengyelország, Szlovákia és Csehország)
A lényeg most jön: a mobilpiac a telekommunikáción belül is jelentős szerepet tölt be, nem véletlenül, hiszen mindegyik csatlakozó országban meghaladta a vezetékes piac méretét. A mobil telefonszolgáltatás nagyon fiatal szektor és a fejlett országokban is az utóbbi évtized terméke. Mivel ennyire új keletű a visegrádi országokban, nem voltak hagyományai és nem alakult ki állami tulajdonú vállalat monopolhelyzete (mint domináns vállalat) a múltban. Az ágazat fejlődése valódi versenyt hozott már akkor is, amikor a piac más szegmensei még nem voltak liberalizálva.

Ez az oka annak, hogy ezt a szektort a telekommunikációs piac versenyképes részének tartják. Az előbb említett négy, csatlakozó országban pontosan három szolgáltató működik. Számos szakértő szerint többre nincs is szükség. Ezért sem meglepő, hogy Magyarország, Lengyelország, Szlovákia és Csehország mobilpiacain a legnagyobb piaci szereplők a domináns szolgáltatók kezében vannak és portfolióik legfontosabb és legjövedelmezőbb részei. Továbbá közös jellemző az is, hogy a kínálati oldal fokozatosan fejlődött ki. Az első megjelenő vállalat általában a domináns szolgáltató leányvállalata volt, a fő versenytárs valamivel később kezdte meg működését. A harmadik és legkisebb versenytárs általában az ezredforduló környékén kapcsolódott be az ágazatba.

A fent említett négy ország által alkotott régió mobilpiacát magasan fejlett szolgáltatások jellemzik. A mobilcégek mind a négy országban a legmagasabb színvonalon működnek, rendkívül modern szolgáltatásaik és rendszerük van a GSM szinten. Például Magyarországon a Westel volt az, amely elsőként vezette be a világon a kereskedelmi MMS szolgáltatást és sok esetben a fejlesztések még meg is előzték a T-Mobile-t. A Vodafone egyszerűen átvette és alkalmazta a vállalat teljes nemzetközi szolgáltatását, míg a Pannon GSM szintén a világ élvonalába tartozik.

A penetráció mind a négy Kelet-Európai országban igen magas, 76%-tól (Csehország) 45%-ig (Lengyelország) terjedő skálán helyezkedik el. Ez azt jelenti, hogy a játszma eldőlt és már az EU-csatlakozás után sem várható új szereplők megjelenése a piacon. A mobil szolgáltatók a GSM rendszert használják, az UMTS szolgáltatások nem indulnak el 2005 előtt, amely összhangban van a nyugat-európai helyzettel. Erre a szolgáltatásra az engedélyeket csak Csehországban adták ki, Magyarország – Lengyelországhoz és Szlovákiához hasonlóan – az elkövetkező egy-két évben tervezi ezt.

A márkát bevezető ügynökség már megvan, de ki a megbízó?
A feltételek tehát adottak, sőt, az lenne a fura, ha a DT-t egyáltalán nem foglalkoztatná a global-branding gondolata. Az egészen biztos, hogy egy ilyen látványos márkaváltás hatalmas megrázkódtatást okozna hazánkban, legfőképp a Westel számára, de egyáltalán nem kizárt. Főleg azért nem, mert üzleti körökben azt emlegetik: egy német cég új márkája teljes bevezetésével bízott meg egy hazai ügynökséget.



Szólj hozzá!

További Laptop

Technokrata a Face-en

Tesztek