Connect with us

technokrata

HP: rajzfilmkészítés rekordidő alatt

Laptop

HP: rajzfilmkészítés rekordidő alatt

A The Painter című rajzfilm készítői a megosztott virtuális erőforrásokra épülő Adaptive Enterprise architektúrát alkalmazták, így hónapokkal rövidítették le a létrehozáshoz szükséges időt.

A „The Painter” (A festő) című, négyperces rajzfilm a bristoli 422 animációs stúdió alkotása. Készítésében a HP Labs bristoli kutatói is közreműködtek. A HP a világhírű Sundance Filmfesztiválra és más európai rajzfilmversenyekre is szeretné benevezni az új filmet.

A projekt jó példa arra, miként teszi lehetővé a HP Adaptive Enterprise architektúrájában központi szerepet játszó UDC rugalmassága a számítástechnikai erőforrások virtuális összehangolását, rendszerezését és menedzselését. A film a HP Labs Bristol kutatói által kifejlesztett és a létesítmény UDC rendszerén futó „közmű-jellegű” képalkotási szoftver prototípusával készült. Az alkalmazás kereskedelmi forgalomban kapható rendering szoftverekkel is képes együttműködni.

A rendering az a folyamat, amelynek során szín, fény, textúra és egyéb részletek hozzáadásával kész filmkockákká alakítják az animátorok által számítógépen készített „drótmodelleket”. Ez a nagy teljesítményigényű, dedikált szerverek és speciális szoftverek segítségével végrehajtott feladat komoly beruházást követel a rajzfilmstúdiók részéről. A film egy másodperce 24 kockából áll össze, és a rendering során akár órákba is telhet egy-egy kocka elkészítése. A HP közmű jellegű rendering szolgáltatásával a 422-nek 17 nap alatt sikerült elkészítenie a kiváló minőségű filmet – a UDC nélkül ez mintegy kilenc hónapot vett volna igénybe. A filmben végül felhasznált 2500 kockát 19 óra alatt, 72 darab 1,4 GHz-es Intel Pentium III processzor bevonásával készítették el. Ez több mint 130 kocka feldolgozását jelenti óránként.

„A film bonyolultsága ellenére teljes mértékben sikerült kihasználnunk a UDC előnyeit. A rajzfilmkészítés végső stádiuma felé haladva, a teljesítményigény növekedésével párhuzamosan egyre több erőforrást tudtunk bevetni.” – nyilatkozta Andy Power, a 422 animációs vezetője és a The Painter rendezője.

A UDC-n futó HP-s fejlesztésű rendering szoftver kísérleti program, amely kereskedelmi forgalomban egyelőre nem kapható. Eredetileg a UDC-n futtatható különféle szolgáltatások létrehozására kifejlesztett SmartFrog technológia tesztelésére hozták létre. A HP Labs Bristol csapata olyan kísérleti szolgáltatást keresett, amelynek segítségével tesztelheti a SmartFrogot és a HP UDC-t.

„Meggyőződésünk, hogy a gyakorlat teszi a mestert.” – jelentette ki Steve Hinde, a prototípus-szoftver projektvezetője – „Sokat tárgyaltunk a bristoli médiatársaságokkal, és valamennyien egyetértettek abban, hogy a rendering komoly problémákat vet fel. Számunkra sokkal inkább érdekesnek, semmint problematikusnak tűnt a terület – óriási számítási teljesítmény kell hozzá, és a felső kategóriás hardverek, valamint a rendering szoftverek drága licencei miatt elég költségigényes is. Kitűnő lehetőséget kínált a közmű-jellegű számítástechnika, és azon belül is a HP UDC teszteléséhez.”

Az animációs stúdiók általában több racknyi szervert tartanak fenn kizárólag rendering-feladatokra. A rajzfilmkészítés során azonban erősen hullámzik a kapacitásigény. Kapacitáscsúcs idején soha nincs elég szerver, a mélyponton pedig kihasználatlanul állnak a drága berendezések és rendering-szoftverek. A HP UDC dinamikus kapacitáselosztási képessége révén a 422 csúscsidőszakban is hozzá tudott jutni a szükséges többletkapacitáshoz, az igény visszaesésével pedig más feladatokra tudta átállítani a felszabaduló szervereket.

„Projektünk jól érzékelteti, miként ösztönözhetik a technikai újítások az igénybe vett kapacitás szerinti díjfizetést alkalmazó (pay-as-you-go), közmű-jellegű számítástechnikai szolgáltatások bevezetését.” – mutatott rá John Sontag, a HP Labs globális UDC-installációkért felelős vezetője – „A modell a gáz- vagy az áramszolgáltatáshoz hasonló módon működik. A felhasználó szükség esetén több számítástechnikai erőforrást kapcsolhat be, és kizárólag az igénybe vett kapacitásért kell fizetnie. A UDC több szempontból is ideális infrastruktúra lehet az animációs piacon, hiszen a rajzfilmesek erősen változó szintű feldolgozási kapacitást igényelnek a filmkészítés különböző szakaszaiban. Ez pedig komoly üzleti lehetőség, tekintve, hogy a piac forgalma néhány éven belül akár az évi 50 milliárd dollárt is elérheti.”

A HP nagy hagyományokkal rendelkezik az animációs szektorral folytatott együttműködés terén. Első értékesítési tranzakciója során, 1939-ben hangoszcillátorokat adott el a Walt Disney Studios-nak a „Fantázia” című rajzfilm elkészítéséhez. A társaság technológiai szövetségre lépett a Dreamworks SKG stúdióval, és központi szerepet játszott az első Oscar-díjjal jutalmazott rajzfilm, a 2002-ben forgatott „Shrek” technológiai hátterének kidolgozásában. A HP más filmek készítésében is részt vett, például „Szilaj: a vad völgy paripája”, „Szindbád, a hét tenger legendája”, és a még vetítés előtt álló „Shrek 2”.

Rendkívüli sokoldalúsága folytán a HP UDC sokféle ágazatban felhasználható. Különösen a valós idejű kapacitás-átrendezést igénylő területeken ígér komoly előnyöket. A HP UDC az informatikai piac egyetlen ma kapható, adatközpontokhoz szánt, átfogó virtualizációs megoldása. A HP Labs saját rendszerén belül a UDC négyszeres kapacitásbővülést eredményezett mindenféle pótlólagos hely- és munkaerőigény nélkül. Ez éves szinten több millió dollár megtakarítást jelent a szervezet számára. A HP Labs a UDC-t használja globális IT-infrastruktúrája konszolidálására, folyamatos kutatási tevékenysége támogatására, és napi rendszerességű informatikai feladatainak kezelésére. Tervei szerint a jövőben több egyetemmel és kutatólaborral (köztük a CERN néven ismert európai részecskefizikai laboratóriummal) is szeretné megosztani a UDC erőforrásait.

Az 1988-ban alapított 422 a televíziós műsorkészítő társaságok preferált tervezési és számítógépes grafikai partnere. Három Emmy díj birtokosa, négy ízben jelölték a British Academy of Film and Television Arts (BAFTA) televíziós és filmművészeti díjra, és több nemzetközi fórumon részesült már szakmai elismerésben. Ügyfélkörében a legnagyobb brit televíziós csatornák mellett számos európai és amerikai szervezet (pl. a National Geographic TV, a The Discovery Channel és több független nemzetközi műsorkészítő társaság) is megtalálható.



Szólj hozzá!

További Laptop

Technokrata a Face-en

Tesztek