Connect with us

technokrata

Elektronikus piactér – dotkom helyett valódi hazai sikerek

Laptop

Elektronikus piactér – dotkom helyett valódi hazai sikerek

Az elektronikus piactér egyik magyarországi szereplője tavaly 7 milliárd forint feletti forgalmat bonyolított.

Az elektronikus piacterek (e-marketek vagy maketplace-ek) a vállalatok közötti (B2B, business-to-business) kereskedelmi kapcsolatokban hivatottak a költségcsökkenés mellett egyszerűsített beszerzést biztosítani felhasználóiknak. Előnye, hogy az eladásra váró áruk és szolgáltatások jellemzői és árai áttekinthetően, és más termékekkel, szolgáltatásokkal összevethetően mutathatóak be a potenciális vásárlóknak. Ennek eredményeként az eladók alacsony költség mellett kínálhatják portékájukat a legkedvezőbb paraméterek közül válogató vásárlóknak. Azt se felejtsük el, hogy minél többen csatlakoznak a rendszerhez, annál gyorsabban és kedvezőbben párosíthatóak össze a szállítók és a megrendelők.

A Forrester Research internetes nagykereskedelemre vonatkozó legutóbbi piackutatása szerint Amerikában az online vállalatközi rendszereken üzleti tevékenységet végző résztvevők forgalomnövekedésről és kedvező felhasználói tapasztalatokról adtak számot az elmúlt időszakra vonatkozóan. Ám Magyarországon kissé egyszerűnek mondható a horizontális virtuális piacterek versenye, ugyanis a csupán kétszereplős hazai mezőny a nagyjából egyivású First Hungarian E-marketből (FHEM) és a Marketline-ból tevődik össze.

Azonban a Hewlett-Packard, Oracle, PricewaterhouseCoopers által megalkotott FHEM piacterein folyó üzletelés egyelőre jegelt állapotban leledzik, köszönhetően a szükséges tőkehiánynak, illetve az Interneten szinte életképtelennek és riasztónak mondható rugalmatlanságnak. Az iparágra nem szakosodott, ágazatoktól független másik piactér az Axelero, az SAP, a Compaq, az Accenture és a később csatlakozó OTP által alapított Marketline Rt., amely hazai és főként külföldi sikerei révén joggal nevezhető a közép-európai régió élharcosának.

A Marketline 2002-ben több mint 7 milliárd forint forgalmat bonyolított le, ami 5 milliárd forinttal haladja meg az egy évvel korábbi összeget. A társaság az elmúlt évben 850 regisztrált vállalatot szolgált ki, s 330 aukciót bonyolított le. A vállalat az idén a tervek szerint 30 milliárd forint forgalmat bonyolít le elektronikus piacterén. A cég közlése szerint a Marketline partnerei 2002-ben a piactér használatával a beszerzési aukcióikon átlagosan 15 százalékos megtakarítást, míg az eladási aukcióikon 20-30 százalékos árelőnyt értek el. A társaság által kezelt központi katalógusokból már mintegy 20.000 termék és szolgáltatás közül választhatnak az érdeklődők.

A Marketline ügyfelei közzé tartozik például a Westel, a Matáv, a Nokia, a Malév, a Mol, a Citibank, a Siemens, az Alcoa, Stollwerck, az OTP, a Minolta és az Elmű. A Marketline 2001-ben 39 millió forint árbevételt ért el. Idei eredménykimutatását a társaság még nem hozta nyilvánosságra, s 2003-ban több száz millió forint árbevételt és nullszaldós eredményt tervez.



Szólj hozzá!

További Laptop

Technokrata a Face-en

Tesztek