Connect with us

technokrata

Lezajlott a II. BME Nyílt 24 órás programozói csapatverseny

Laptop

Lezajlott a II. BME Nyílt 24 órás programozói csapatverseny

2002. április 27-én 9.30-től április 28. vasárnap 9.30-ig, azaz kerek 24 órán keresztül zajlott a második magyar programozói csapatverseny.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen, a Magyar Villamosmérnök-hallgatók Egyesületének és a Schönherz Kollégium Számítástechnikai Körének szervezésében, valamint a Fornax Rt. támogatásával életre keltett versenyen 40 darab ős csapat indult. A csapatok egyetlen, ám igen komplex feladatot oldottak meg 24 óra alatt a helyszínen üzembe helyezett, saját számítógépeken. A megoldáshoz szinte tetszőleges, PC-n futó operációs rendszer és fejlesztői környezet használható volt, de a versenyzők semmilyen külső segítséget nem vehettek igénybe; Internet, mobiltelefon használata nem volt megengedett.

A feladat a verseny megkezdéséig teljesen ismeretlen volt a versenyzők előtt, és nem csak nehezen megoldható, de játékos és látványos is volt. A verseny fő szponzorai, a Fornax Rt. és a LEGO Magyarország Kft. jóvoltából minden csapat kapott a LEGO új, Mindstorms termékcsaládjához tartozó Robotics Invention System 2.0 készletet, és az volt a feladatuk, hogy megépítsenek és programozzanak egy robotot, amely a verseny végén egy ismeretlen labirintust kellett, hogy feltérképezzen, abban navigáljon, tárgyakat mozgasson, illetve különféle egyéb feladatokat végrehajtson.

A verseny 22. órájában egy újabb feladatot is kaptak a versenyzők: egy előre megadott koreográfiát kellett a robotok mini-számítógépeire programozniuk, melyet a verseny végén a Csajkovszkij Diótörő zenéjére a robotok előadtak és a zsűri értékelt.

Egy ehhez hasonló programozó-versenyen az eredményes szerepléshez szaktudásra, kitartásra és jó csapatmunkára van szükség. A versenyzőket ezzel kapcsolatos tapasztalataikról kérdeztük.

A versenyzők egybehangzó véleménye szerint a feladat ismeretlensége miatt a versenyre szakmailag felkészülni szinte lehetetlen volt, hiszen az informatika bármely részterületének ismeretére szükség lehetett. Fizikailag talán jobban lehet készülni, például az éjszakázás gyakorlásával, ami a programozóktól amúgy sem idegen.

A versenydrukk természetesen itt is megnehezíti a jó szereplést. A különböző kabalák, házipapucsok, kispárnák számából ítélve még a legjobb programozóknak is szüksége van az ehhez hasonló nehéz helyzetekben némi lelki támaszra. Olyan versenyző is akadt, aki kedvenc vízipálmáját hozta magával.

Érdekes válaszokat kaptunk arra a kérdésre is, hogy mi késztette a jelentkezőket arra, hogy a versenyen elinduljanak. Itt valóban igaz a közhely, hogy a részvétel is számít nem csak a jó helyezés, hiszen aki már vállalja a másfél napon keresztül tartó feszített agymunkát és fizikai terhelést, önmagában elismerést érdemel. A verseny presztízse, a szakma figyelme nagyon fontos motiváló tényező, de legtöbben úgy nyilatkoztak, hogy egész egyszerűen saját maguknak szerettek volna bizonyítani, saját magukat akarták „kipróbálni”, amire a hétköznapi életben ritkán adódik alkalom.

A versenyen a feszült munka ellenére is végig jó hangulat volt, a csapatok rendkívül sportszerűen küzdöttek, még arra is volt példa, hogy segítették egymást. Az eredményhirdetést követően sem lehetett igazán csalódott arcokat látni, hiszen akik nem értek el helyezést, azok is egy jó hétvégét töltöttek el a Műszaki Egyetemen.

Benedek Balázs, a zsűri elnöke és a verseny fő szervezője elmondta: „idén is erős volt a mezőny, de bennünket is meglepett, hogy mekkora különbségek adódtak a csapatok eredményeiben: a legjobbak az elérhető 400 pontból 329-et kaptak, a másodikak ezután csak 191 pontot, és a mezőny fele csak 100 pont alatt teljesített. Véleményem szerint a siker titka itt is az volt, ami a hétköznapi programozásban, hogy – az időnyomás ellenére is – képes legyen a csapat nyugodtan és higgadtan végiggondolni a feladatot és egy olyan stabil és jól átgondolt algoritmust kialakítani és alkalmazni, amire könnyedén építhető fel a feladat megoldásának többi eleme. Azok a csapatok, akik sietve, kapkodva, és elmélyült gondolkodás nélkül kezdtek bele e programozásba, sokkal gyengébb eredményt érhettek csak el.”

A nyertes csapat, a byteam tagjai, Szabó Lőrinc, Margetin István és Elek Róbert tapasztalt, gyakorlott programozók, akiknek sikerült kiválóan megosztani egymás között a feladatokat, jól összehangoltan és hatékonyan dolgozni. Mindhárman egy-egy LEGO Mindstorms Robotics Invention System 2.0 készletet vihettek haza. A dobogósok díjai szoftverkészletek, 1 éves tagságok különböző informatikai tudományos szervezetekben, és több számítástechnikai magazin 1 éves előfizetései voltak.



Szólj hozzá!

További Laptop

Technokrata a Face-en

Tesztek