Connect with us

technokrata

A Kormányzati Portál sötét oldala

Laptop

A Kormányzati Portál sötét oldala

Bár a Kormányzati Portál már tavaly év végén elindult, maradt pár megválaszolatlan kérdés vele kapcsolatban. Például: miért is történt az a bizonyos leállás a működés első napjaiban? A (valódi) válasz rejtve maradt. Eddig.

Mint ismeretes, a tavaly év végén elindult Kormányzati Portál (a megvalósuló magyar információs társadalom első jele) az indulást követően 3 napig elérhetetlen volt. Akkor a fejlesztést végző IBM-nek vállalnia kellett (!) a felelősséget az üzemszünetért. Azonban az ügy jóval sokrétűbb annál, mintsem egyszerűen ki lehetne jelenteni az IBM bűnösségét. Vagy ártatlanságát. Ugyanis – amellett, hogy ugyan “elvitte a balhét” – a leállás nem feltétlenül róható az ő számlájára. Sőt…

Az egész történet valahol múlt év közepe táján kezdődött, amikor az Informatikai Kormánybiztosság (IKB) megbízást adott a kétfordulós tendert nemrég megnyert IBM-nek, hogy készítse el a Kormányzati Portált “szőröstül-bőröstül” (azaz szállítva a szoftver- és hardver-összetevőket egyaránt). A teljes kivitelezésre az átadásig rendelkezésre álló idő: 42 (!) nap. Ez összesen mintegy 1000 munkaóra. Merthogy az IBM és alvállalkozói (IQSoft, Webigen, MÁV Informatika) – hogy tartsák a határidőt – váltott “lovakkal” heti 7×24 órán keresztül dolgozott a sikeres teljesítés érdekében.

Az eredmény pedig: az átadás megtörtént, az IKB boldog volt, az IBM elkezdhette kipihenni a “fáradalmakat”, az állampolgárok használatba vehették az új portált, amely megkíméli őket a hosszú sorban állástól (az egyéb járulékos kellemetlenségekről nem is beszélve). Azaz csak vehették volna, ugyanis a site hamarosan elérhetetlenné vált. Valakinek nyilatkoznia kellett – a szerződés értelmében ez a szállító felelőssége. A szállító pedig az IBM, aki – a probléma valódi okát akkor még nem ismerve – vállalta a felelősséget az “átmeneti nehézségekért”. Majd az első napon megkezdődött a hibakeresés…

Az IBM – valljuk be: lelkiismeretesen – az általa épített (ez fontos!) rendszert alkotó 9 szerveren és a tűzfalakon elkezdte a teszteléseket, melyek az előzőleg tervezett és várt eredményt hozták. Vagyis – “házon belül” – semmi hiba. “Házon kívüli” rendszer nem lehetett, hiszen az IBM “szőröstül-bőröstül” minden összetevőt maga szállított. Elvileg.

Történt ugyanis, hogy az IBM a fejlesztési munkálatok közben értesült róla, hogy az általa “szőröstül-bőröstül” épített – és tűzfallal megerősített – rendszer Internet felé néző oldala elé még egy tűzfal kerül. (Ennek szállítóját az IBM nem volt hajlandó elárulni, híradásunk idején még nem rendelkezünk róla információval.)

A Kormányzati Portál kiszolgáló bázisát tehát – biztonsági okokból – “megfejelték” egy további tűzfallal, amelyet az IBM hasonló funkciót ellátó, az eredetileg is tervezett rendszer részét képező szervere elé helyeztek el. Bár az IBM kifejezte ez irányú aggodalmát, az így kibővített rendszert azonban idő hiányában nem tesztelték együtt, így az átadás előtt nem derült ki, hogy az IBM-en kívüli gondok (is) lehetnek. Ezen a tűzfalon keresztül zajlott aztán az IBM-féle kiszolgáló bázis (immár) belső tűzfala és az Internet felhője közötti összes adatforgalom – mármint amíg a “piros tűzfal” (a nekünk bemutatott szemléltető ábra alapján az újságírók által pontos információk hiányában így becézett szerver) tisztességesen működött.

Amikor azonban az IBM sok munkaóra elteltével saját rendszerében már minden lehetőséget kizárt, figyelme a “külső tényezők” felé fordult.

Mint kiderült, a gyanú nem volt alaptalan. A “piros tűzfal” adatátviteli kapacitása a normális értéknek mondható 40% helyett 10% környékére csökkent, vagyis a bejövő adatkommunikációs kérelmeknek csak mindössze tizedrésze jutott át rajta. Ennek oka az IP-címek szabálytalan fordítása volt, azaz több bejövő kérelmet egy kimenőként adott tovább, miközben – Révész Gábor újságíró kollégám által találóan megfogalmazva – “nem takarította el a hullákat maga mögül”, magyarul a válaszra váró, de azt soha meg nem kapó kérelmeket nem zárta le, azok a timeout bekövetkeztéig foglalták a mennyiségi kapacitást. A vészes lassulás pedig már csak akkor jelentkezett, amikor az indításról szóló híradások hatására az internetezők tömegével vetették rá magukat az új portálra.

Hogy a “piros tűzfal”-ra miért van szükség, azt egyelőre nem tudjuk. Az IKB biztonsági okokra hivatkozik – és ebben van is igazsága, ugyanis mint kiderült, nem csak a jó szándékú internetezők várták a megnyitót… Az IBM elmondása szerint a tűzfal jóvoltából mindenesetre rengeteg betörés maradt meg kísérleti stádiumban, ugyanakkor nem sikerült információt kapnunk arról, hogy ezek hány százalékát “volt kénytelen” a belső IBM tűzfal elhárítani – ez pedig az előzmények ismeretében érdekes adat lehetne…

Egy szó, mint száz, a “piros tűzfal”-at kiiktatva ismét sikeresen lefutottak a tesztek, tehát megtalálták a hibát. Azóta a gép egyébként kijavítva újra a helyén van és üzemel.

A pillanatnyilag inkább közigazgatási információs központként működő, de a jövőben a valódi e-ügyintézést megvalósító portál leállásért tehát a korábbi közlésekkel ellentétben egyértelműen nem az 1 évig az üzemeltetést végző IBM a felelős, ugyanakkor elismeri hibáját a nem általa szállított komponensekkel való együttműködési tesztek elmaradása miatt.

Ez utóbbi azonban – ha figyelembe vesszük a 42 napos rekordidő alatt végzett, zseniálisan megszervezett és összehangolt munkát – elenyésző és felejthető momentum a már most napi 25-30 ezer oldalletöltést és 13 ezer regisztrált felhasználót maga mögött tudó Kormányzati Portál eddigi és jövőbeni életében.



Szólj hozzá!

További Laptop

Technokrata a Face-en

Tesztek