Connect with us

technokrata

3D-s grafikus kezelői felület már a Windows Longhornban?

Laptop

3D-s grafikus kezelői felület már a Windows Longhornban?

A jelek szerint ˝a jövő Windowsának grafikus kezelői felülete˝ a korábbi hírekkel ellentétben már a Windows Longhornban bemutatkozik. A tény (már ha tekinthetjük annak) – saját érdekessége (!) mellett – ismét rávilágít egy fontos kérdésre…

Mintegy öt hónappal ezelőtt adtunk hírt ˝a jövő Windowsának grafikus kezelői felülete˝-ként bemutatott 3D-s kezelői felületről, a TaskGallery-ről.

Akkor még nem lehetett tudni, hogy a TaskGallery mikor váltja le a már évtizedes kort megért Desktopot – de bizonyosnak tűnt, hogy a Longhorn Windowsban még marad a hagyományos, nyilván ismét kissé tuningolt Desktop. Az új fejlesztést a Blackcombra vagy a következő Windows-generációkra jelezték előre.

Most azonban úgy tűnik, hogy változott az álláspont az ügyben, ugyanis kiszivárgott információk szerint a 3D-s grafikus kezelői felület már a Longhornban bemutatkozik.

Az álláspont-változásnak olyan oka lehet, ami nagyszerűen egybevág az általunk négy hónapja hangoztatott teóriával, miszerint ˝Anélkül, hogy különösebben találgatásokba bocsátkoznék, nem tartom kizártnak, hogy a jövőben a 2004-re ˝kiírt˝ Longhorn és a 2005-ös Blackcomb valójában egy termékben találkozik majd.˝.

Longhorn vs. Blackcomb

Ismeretes, hogy a kis híján fél évvel ezelőtti híradás szerint még 2004-re jelezték a Windows Longhorn, 2005-re pedig a Blackcomb megjelenését.

A fenti teóriát először – két hónappal később – az támasztotta alá, hogy kiderült: ˝Késik a Windows Longhorn˝ – ˝a Microsoft legújabb desktop operációs rendszere legalább egy évet késni fog.˝ Az egy éves Longhorn-késés pedig vitathatatlanul összemossa a Longhorn-Blackcomb megjelenési időket. A második alátámasztás pedig – a korábban a Blackcombra prognosztizált 3D-s grafikus kezelői felület mostani, a Longhornban való bemutatkozásról szóló híre.

Egy harmadik, előbbiektől független ˝alátámasztás˝ pedig az, hogy továbbra is kérdés maradt a Windows Longhorn verziószáma – ugyanis a korábban NT 5.2-es verziószámot ˝elviszi˝ a már RC1 változatban létező .Net Server, az NT 6.0 pedig a Blackcombnak van fenntartva. Hol marad hely a vadonatúj, ezért valószínűleg nem NT5-ös sorozatú Longhornnak? Sehol – ezért ugyancsak valószínű, hogy végülis Longhorn~=Blackcomb vagy akár Blackcomb ~= Longhorn SE.

A TaskGallery

Már javában folyik az új Windows grafikus kezelői felület (GUI) fejlesztése, amely teljesen új perspektívába helyezi a windowsos alkalmazásokat. Teszi ezt a szó szoros értelmében, ugyanis a TaskGallery fantázianevű fejlesztés teljesen 3D-s környezetet varázsol a felhasználó elé, amelyben a meglévő és már ma is működő windowsos alkalmazások (is) tökéletesen működnek.

A fejlesztés irányvonala a jelenlegi, 2D-s sík asztal (Desktop) helyett 3D-s környezet, például egy teljes szoba (vagy a tengerpart) alkalmazása, amelyben a felhasználó mozoghat, zoomolhat, és amelynek berendezéseire (például kivetítő, asztal, padló stb.) helyezhetők vagy akár kézbe is foghatók az alkalmazások ablakai.

Az új Windowsok már ma is stabilan működnek sok ablak használatakor is, azonban a Desktop áttekinthetetlenné válik – akár egy irathalmazzal teli íróasztal. Az egyetlen kicsinyítési lehetőség az úgynevezett ikon állapot, amely segítségével azonban csak átmenetileg a ˝fiókba söpörjük˝ a dokumentumokat, ettől azok nem lesznek áttekinthetőbbek.

Az új elképzelés azért nagyon jó, mert a 3D-s környezetben szabadon, kicsinyítve-nagyítva elhelyezett ablakok tökéletesen áttekinthetők, csak a felhasználón múlik, minek hol van a helye – az asztal helyett egy egész irodát kapunk.



Szólj hozzá!

További Laptop

Technokrata a Face-en

Tesztek