Connect with us

technokrata

Ha nem akarjuk, hogy kövessenek az Interneten

Kütyük

Ha nem akarjuk, hogy kövessenek az Interneten

A Google és a Mozilla a hirdetők kezére csap. Persze csak finoman…

Az online reklámozók egyik legnagyobb fegyverténye az offline médiával szemben, hogy figyelemmel tudják követni a felhasználói aktivitást, szokásokat. Ezt a böngészők cookie-jai révén teszik meg: ezek az apró információmorzsák tárolják el webezési szokásainkat, például, hogy milyen gyakran kattintunk reklámokra, és mely hirdetések vonják magukra figyelmünket.

Természetesen nem mindenkinek tetszik, hogy – még ha anonim módon is, de – nyomon követik internetezési attitűdjeit. Ez ellen többféleképpen lehet védekezni, ám eddig közös kiállás a webet formáló cégek esetében nem volt a hirdetési gyakorlattal szemben. Decemberben azonban az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Tanács közzétett egy 122 oldalas dokumentumot, melyben az USA-ban érvényben levő, úgynevezett „Do Not Call” listához hasonló szabályokat fogalmaz meg az online hirdetői viselkedésre is. Eszerint a felhasználónak joga van letiltani a számára küldött reklámokat a listára való feliratkozással – ezt a gyakorlatot ültetné át a digitális világba az FTC.

Nem teljesen ezzel az elképzeléssel, de ugyancsak a jelenségre adna választ a Mozilla és a Google is. A Firefox fejlesztője hétfőn jelentette be egy új, „do-not-track” funkció tervét, mely a böngésző jövőbeli változataiban jelenhet meg. Alex Fowler, az alapítvány személyes és nyilvános policy-jáért felelős vezetője szerint ennek bekapcsolt állapotában a browser arról tájékoztatja a hirdetőt, hogy az érintett felhasználó nem kíván engedélyt adni nyomon követésére.

firefox-dont-track-demo

A funkció HTTP header alapú, vagyis a fejlécben küldené át az erre vonatkozó információkat. „A fejlécre épülő megközelítésben hiszünk, véleményünk szerint hosszútávon jobbat tesz a webnek, mivel tisztább és általánosabb mechanizmus, mint a cookie-k vagy a feketelisták.” – nyilatkozta Fowler. Ugyanakkor, amint arra a The Wall Street Journal is rámutatott, a Mozilla eszköze nem teszi lehetetlenné a hirdetők ilyen irányú igényeinek kielégítését, mivel csak akkor működik, ha azt elfogadja a reklámozó is. Az alapítványnak tehát meg kell győznie a reklámipart elképzelése életképességéről.

Kicsit másképp, a sütiknél ragadta meg a jelenség kezelését a Google. Nemrég kiadott új pluginjével (Keep My Opt-Outs) permanensen kizárhatók a felhasználó böngészőjéből az online reklámok személyre szabásához használatos cookie-k. A bővítmény a Google által szolgáltatott reklámok és az AboutAds.info-ra feliratkozott cégek hirdetései esetében képes kifejteni hatását, egyelőre(?) Google Chrome alatt.

A nyomkövető sütik felhasználó általi tiltását először egyébként a Microsoft kezdte pedzegetni: a múlt hónapban jelentette be, hogy az Internet Explorer 9-ben az internetezők saját listát hozhatnak létre azokról a site-okról vagy cégekről, amelyek esetében nem akarják megengedni a nyomon követést. Jelentős változás ez Redmond életében, hiszen az IE8 esetében pont ellenkező álláspontot képviselt a vállalat.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek